A gócos fogak gyengítik az immunrendszert

Gócos fog

A COVID első, tavaszi hulláma alatt másfél hónapig csak sürgősségi fogászati beavatkozásokat láthattunk el amibe a gócos fog nem tartozik bele. Nyáron aztán nagy roham következett, hiszen sokan úgy gondolkodtak, az őszre várt – és azóta bőven tomboló – második járványhullám ideje előtt jó lenne a fogaikat megnézetni, a félbemaradt beavatkozásokat befejezni. Sokan kerestek meg minket fogászati góc szűrés és kezelése érdekében.

Az aktív, vagy rejtett fogászati gyulladások felfedezése járványidőszakban is fontos. Mérlegelje a kockázatokat!

A tavaszi leállás látható jeleket hagyott a szájakban. Kikopott ideiglenes tömések, menthetetlen fogak. Sok fogat kellett gyökérkezelni, amit a leállás nélkül még töméssel még helyre lehetett volna állítani. Sok fogat el kellett távolítani, amelyeket az időben történő beavatkozással még meglehetett volna menteni. Aki eljött, azt kezeltük, igyekeztünk minden sürgős feladatot időben ellátni.

Egy ilyen nehéz időszakban is fontos az aktív, vagy rejtett gyulladások felfedezése és kezelése. Ezek elől nem bújhatunk el, hiszen a gyulladások használják az immunrendszerünket. Egy komolyabb fogágygyulladás olyan, mint egy nagy fertőzött seb. Mélyen, a laikus számára észrevétlenül, folyamatosan baktériumok és azok toxinjai jutnak be a véráramba, majd az áramlással más szerveknél köthetnek ki és ott okozhatnak másodlagos gyulladásokat.

Ezért a fogínnyel és fogággyal kapcsolatosan a járványidőszak alatt is kiemelten fontosak a megelőző kezelések: a rendszeres fogkőeltávolítás, az lézeres vagy modern antimikrobiális kezelések.

A fogínybetegségek és a szuvasodás miatt elhalt fogak is gócot jelenthetnek. Kezelésük az immunrendszer egészsége szempontjából kiemelten fontos!

A gócos gyulladások másik kiemelt csoportja, a fogelhalással kapcsolatos gócos gyulladások. Ha egy fogszuvasodást nem kezelünk időben, a szuvasodás tönkreteszi a fogzománcot, aztán a dentint, majd eljut a legmélyebb fogszövetig a pulpáig. A baktériumok bejutnak a fog belsejébe, a fogbél elhal. A folyamat, kezelés nélkül úgy folytatódik, hogy a baktériumok, illetve azok toxinjai, a fog alatti szövetekbe is bejutnak, és ott a legtöbb esetben krónikus gyulladás alakul ki. Ez fogászati gócot jelent.

A fogászati góc szűrése, a gyökérkezelésre szoruló fogak ellátása és megmentése a járványidőszak alatt is kiemelten fontos. A gócos fogak belülről használják az immunrendszert, pedig a külső fertőzések elleni védekezésre kellene használni.

Ne hanyagolja el a fogait a járványidőszakban is. Előzze meg a komolyabb gyulladásos betegségeket. Védje ezzel is immunrendszerét!

Sok páciens lemondja az előjegyzést, hiszen a megbetegedés tüneteit tapasztalja magán és ez nagyon helyes, maximális gondossággal járjunk el. Várjuk őket szeretettel egy későbbi időszakban, amikor ismét egészségesek.

Sokan azonban be sem jelentkeznek, talán félve attól, hogy épp a fogászaton kaphatják majd el a vírust, de leginkább azért, mert nem mérik fel egy elodázott fogászati betegség egészségügyi kockázatait. Egy minőségi fogászat már a járványhelyzet előtt is maximális fertőtlenítési protokollal rendelkezett, fel van készülve a nyállal, vérrel történő fertőzésekre.

Mérlegelje Ön is az egészségügyi kockázatokat immunrendszere szempontjából! Normál időszakban ez egyszerű, most valóban nehezebb. Mi fogorvosok, annyit tehetünk, hogy mindent megteszünk azért, hogy Önnek a maximális védelmet nyújtsuk, miközben a fogászati problémák egészségügyi kockázatait a fogászati kezelésekkel enyhítjük, illetve megelőzzük a súlyosabb fogászati problémákat.