3D CBCT röntgen. Miért jó a fogorvosi diagnózishoz?

3D CBCT

Válasszon magas szakmai színvonalon végzett fogorvosi szolgáltatásokat!

Tudni szeretné, mi a helyzet a fogaival? Kíváncsi rá, szükséges e valamilyen kezelés, és ha igen, mi az? Az egészséges fogakhoz az első lépés a fogászati állapotfelmérés. Érdemes olyan fogászatot választani, ahol a pontos diagnózishoz megvannak a megfelelő feltételek. Nem kell minden állapotfelméréshez feltétlenül CBCT, de bizonyos esetekben bizony hatalmas segítséget jelent. Megspórolhat időt, pénzt és fájdalmat is azzal, ha megfelelő diagnózishoz juthat az orvos.

Mi az előnye a CBCT-nek a hagyományos röntgennel szemben?

A CBCT a Cone Beam Computer Tomográf rövidítése. Ezzel az eljárással az arc, állcsont régióban 3 dimenziós röntgenképet készíthet a fogorvos. A fogászati diagnózishoz hagyományosan használt panoráma röntgen 2 dimenzióban mutatja meg a csontot, és ez a legtöbb esetben megfelelő adatot szolgáltat a diagnózishoz.

Ám nem mindig! A CBCT által megjelenített 3. dimenzió jelentős többlet információhoz juttatja a szakorvost, így pontosabb diagnózis állítható fel.

Vegyünk például egy régebben gyökérkezelt fogat. Néha panaszokat okoz, esetleg melegre vagy ráharapásra néha érzékeny, aztán elmúlik. Nem egyértelműek a panaszok. Ön azért elmegy a fogorvoshoz, és megvizsgáltatja a fogat. Ő 2 Dimenziós röntgent készít, és… sok esetben lát rajta egy tökéletes gyökértömést, mindenféle elváltozás nélkül. Ám a panaszok nem múlnak, és Ön nem hagyja magát. Felkeres egy másik rendelőt, ahol 3 D CBCT vel kis térfogatú, nagy felbontású röntgenképet készítenek az Ön fogáról… ami kimutatja, hogy a gyökércsúcs szögben hajlik, egy komoly gyulladás van a fog körül, ám az a 2 dimenziós röntgenen takarásban volt.

Más lesz a diagnózis? Hát persze. Teljesen más. Míg az egyik nem talál tünetet sem, a másik eszköz feltárhatja a gócot és a krónikus gyulladást a fog körül, melyet, jó eséllyel gyökérkezeléssel rendbe lehet hozni.

Hogyan készül a 3D CBCT felvétel?

A CBCT felvételhez nem kell befeküdni egy csőbe, mint a klasszikus általános orvosi CTnál, a felvétel álló helyzetben készül. A fej körül forog el a készülék, a felvétel ideje alatt nem szabad mozogni. A felvétel teljesen fájdalommentes. A testet ólomkötény védi a sugárzástól. A felvétel ideje kevesebb, mint 1 perc. Az elkészült CBCT felvételek azonnal elemezhetőek a számítógépen. A páciens a legtöbb rendelőben CD lemezre kiírathatja a róla készült felvételt.

Valóban alacsonyabb sugárdózissal jár a 3D CBCT készítése?

Néhány páciens érdeklődik az őt érő sugárdózis mennyisége felől. Sokan a hagyományos, nem fogászati alkalmazású, úgynevezett orvosi CT felvételek paramétereit feltételezik, amelyek készítése során valóban jelentős dózis érhette a pácienst. A Cone Beam CT technológiája azonban lényegesen eltér a hagyományos orvosi CT technológiától. A kibocsátott sugárdózis körülbelül 1%-a éri a pácienst.

Ez az egy százaléknyi dózis nagyságrendileg megegyezik a fogászatban eddig használt, hagyományos 2 dimenziós röntgen eljárások sugárterhelésével. További jelentős különbség, hogy a szkennelés a hagyományos orvosi CT-vel perceket vesz igénybe, míg CBCT-vel csupán 20-40 másodpercet.

Miért kell röntgenfelvételt készíteni a fogászati állapotfelméréshez?

A röntgenfelvételek segítenek ellenőrizni a fogak gyökereit, és az azok mellett látható esetleges elváltozásokat. A gócos fogak sok esetben semmilyen panaszt nem okoznak a pácienseknek, így röntgenfelvétel nélkül nem derülhetne fény ezekre a gyulladásokra. Fontos azonban tudni, hogy rutinszerűen felesleges CBCT-t csinálni. Az állapotfelmérés fogászati vizsgálatból és panorámafelvételből áll, az esetek 70%-ban ez elegendő a diagnózishoz. A maradék esetben azonban szükség lehet CBCT felvételre, ezért fontos, hogy elérhető legyen ez a technológia.