Antimikrobiális fotodinamikus terápia

A furcsa elnevezésű terápia egy vadonatúj fejlesztésű fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő eszköz a fogínykezelések tárházában. Segítségével az ínytasakok mélyén fájdalommentesen és hatékonyan pusztíthatjuk el a baktériumokat. A fogínygyulladás, majd következményes fogágygyulladás kialakulásáért elsősorban a fogíny tasakok mélyén élő, intelligens szerveződésű baktérium kolóniák felelősek. Az antimikrobiális terápia antibiotikumok alkalmazása nélkül, 99% hatékonysággal pusztítja el a baktériumokat, gombákat, egyéb élősködőket.

Antimikrobiális fotodinamikus terápia működési elve

A kezelés első lépése során speciális, kék színű oldatot juttatunk a fogínytasakokba. A baktériumok, egyéb kórokozók az oldat részecskéit szívesen felveszik, a kék festékkel együtt. A megfelelő hatóidő eltelte után a területet egy adott nanométer hullámhosszúságú piros tartományba tartozó erős fénysugárral világítjuk meg. A kék színű festék a baktériumok belsejében reagál a piros fényre – nascens oxigén szabadul fel. A nascens oxigén, fertőtlenítő hatású jelenlétében a baktériumok sejtfala felszakad, így a kórokozók elpusztulnak.

Milyen fogbetegségben javasolt ezt a terápia?

Elsősorban fogágybetegségek kezelése során alkalmazható jó eredménnyel. A terápia célja az íny magas szintű fertőtlenítése, a gyulladás csökkentése. Krónikus fogágygyulladás során előfordulhat, hogy a páciens többször kísérletezett antibiotikumok szedésével a gyulladás csökkentése érdekében. Sajnos ezek a terápiák csak időlegesen hoznak sikert, a fertőzés és a gyulladás rövid idő múlva fellángol, a tünetek – fogínyvérzés, duzzadt, fájdalmas, akár váladékozó íny, meglazult fogak – ismét jelentkeznek.

Miért hatékonyabb az antimikrobiális terápia az antibiotikumokhoz képest?

A gyulladás kiváltói a mélyen megtelepedett baktérium kolóniák. E kolóniák intelligens szerveződésűek, rétegesen helyezkednek el. Speciális tápanyag láncolat segítségével védik és táplálják a kolóniák legmélyebb rétegeiben élő úgynevezett anaerob baktériumokat. Az anaerob baktériumok között találjuk a fogínyre legveszélyesebben ható csoportokat. Ezek a baktériumok ugyanis olyan toxinokat, mérgeket termelnek, melyek átjutnak az ínyszöveteken, pusztító reakciót váltva ki ezekben. Következményesen pedig a fogágy tartószövetei kezdenek pusztulni.

Sajnos a legtöbb fogínygyulladás során alkalmazott antibiotikum elsősorban a telepek felszíni rétegeiben élő baktériumokra hatnak. Az antibiotikumok ebben az esetben nem az oki terápia részeként működnek, csupán időlegesen a tüneteket enyhítik. Az antibiotikumok befejezése után pár hét alatt a kolóniák újraszerveződnek, így a folyamat ismét beindul.

Máshogy hat, mint az antibiotiukumok. Mellékhatás kizárva!

Az antimikrobiális terápia egészen más elven hat, mint az antibiotikumok. Egyrészt az összes baktériumra válogatás nélkül hat, mivel működési elve a nascens oxigén felszabadulás, nem pedig valamely antibiotikum csoportra való érzékenység. Másrészt e kúrát bevezető lépések előzik meg, melyek segítségével a fogágy már eleve megtisztult a nagyobb lerakódásoktól, így végül már tényleg csak az ínyfertőzés kezelésére van szükség.

Milyen kezelések előzik meg az antimikrobiális terápiát?

A fogíny kezelések első lépése minden esetben az ultrahangos fogkő eltávolítás. Ezt a kezelést nem lehet kihagyni, hiszen hiába pusztítjuk el a kórokozókat, ha a fogkövek, érdes felületek ismét hamar gyulladást váltanak ki. Első lépés tehát a tisztítás.

Következő lépés enyhébb esetben már lehet az antimikrobiális terápia, mélyebb fogínytasakok esetén azonban az ultrahangos tisztítás után szükség lehet a fogínytasakok kézi, úgynevezett parodontológiai kürettálására is. A kürett, érzéstelenítésben történik, célja, hogy a mélyen megbúvó felrakódásokat is eltávolítsuk.

A tisztító lépések után a terápia befejező állomása az antimikrobiális kezelés. A kezelés eredményét 6 hét múlva ellenőrizni szükséges, ismétlő kezelésre általában fél év múlva van szükség.