+36 1 315 4545 | 1137 Budapest, Szent István körút 10. 3.em 8. | My Budapest Dental
| Dr. Pattogató Rita

Bölcsességfog eltávolítás, avagy a titokzatos 8-asok

Mik is azok a bölcsességfogak?

A bölcsességfogak a fogsoraink legutolsó tagjai, azaz nyolcadikak a sorban. Ez állcsontonként kettőt, azaz négy darabot jelent a teljes szájüregben. Típusuk szerint hátsó őrlőfogak.

Nevüket az életkor előrehaladtával vélhetően megérkező „bölcsesség” miatt kapták, hiszen megjelenésüket 17-25 éves kor közt várhatjuk. Valódi többlettudással sajnos nem feltétlenül jár a jelenlétük, ám bölcs kivételek mindig lehetnek!

Normális fogfejlődés esetén tehát a legutoljára előbukkanó maradó fogaink. Előfordulnak olyan esetek is, amikor egyáltalán nem nőnek ki, sőt, még képalkotó vizsgálatokkal sem észlelhetők.

Miért van egyre több panasz a bölcsességfogakkal?

A bölcsességfogak fejlődése során az a ritka, ha valakinek nem okoznak panaszt. Sőt, sokszor már az előbújásuk előtt is számos problémát okozhatnak.

Ennek elsősorban evolúciós magyarázata van: az ősidőkben az emberek táplálkozása intenzív rágást kívánt meg. A nyers hús, a növényi rostok elrágása erős őrlőfogakat igényeltek. Az erős rágás pedig masszív állcsontokat eredményezett. A nagy és erős állcsontokban elődeink bölcsességfogai bőven elfértek, fejlődésük normálisan a többi fog fejlődéséhez hasonló volt.

Az évszázadok múlásával a táplálkozási szokásaink azonban megváltoztak. Az ételeket puhára főzzük, puha hamburgert és folyékony joghurtot eszünk. Az intenzív őrlőmunkára már sokkal kevésbé van szükség. A rágóerő csökkenésével az állkapocsra ható erők is kisebbek, így kisebb állcsontok alakulnak ki.

A kisebb állcsontban a bölcsességfogak természetszerűen nehezen férnek el, panaszt okozhat a kibújásuk, esetleg ferdén vagy egyáltalán nem tudnak előtörni.

Az evolúció persze igyekszik alkalmazkodni: egyre több embernél figyelhetjük meg a nyolcas fogcsírák hiányát. Ők a szerencsések, hiszen nem kell foglalkozniuk a bölcsességfogproblémákkal, mert nem is lesz nekik soha.

Milyen problémák merülhetnek fel a bölcsességfogak kapcsán?

Bölcsességfog eltávolítás - milyen problémák lehetnek a bölcsességfoggal?

1. nem férnek el az állkapocsban a meglévő fogak mögött, ferdén vagy egyáltalán nem törnek elő
  2. előtörésük során hátulról tolóhatást fejtenek ki a fogsorra, torlódást okoznak. Ez még kellemetlenebb szépen megfogszabályozott fogsor esetén, amelyet a kibújó bölcsességfogak szépen „tönkretesznek”.
  3. ha elhelyezkedése rendellenes, nehéz lehet tisztán tartani. Fogkő, fogínytasak, ínygyulladás és szuvasodás is könnyebben alakul ki
  4. a ferdén növekvő bölcsességfog és az előtte levő hetes fog közé az étel könnyebben beszorul. Ez káros hatással lehet a hetes fogra, sokszor annak elvesztését is okozhatja.
  5. Szuvasodása esetén nehéz kezelni. Nehéz hozzáférni, rajta precízen dolgozni.
  6. Súlyos szuvasodás esetén gyökérkezelése gyakran esélytelen, vagy sikertelen. A hozzáférés nehézsége, illetve a bölcsességfogak gyökereinek rendellenes anatómiája vezet a gyökérkezelési kísérlet kudarcához.
  7. Fogszabályozás esetén a kezelés előtt gyakran kérik a bölcsességfogak eltávolítását. Egyrészt a visszarendeződés elkerülkés érdekében, másrészt magát a fogszabályozó kezelést lassítják, akadályozzák. A bölcsességfogakat a fogszabályozó készülékek nem kezelik!

Kezeljük e vagy sem a bölcsességfogakat?

A bölcsességfogak akut gyulladását, elsősorban helyi vagy szisztémás gyulladáscsökkentő gyógyszerekkel, szükség esetén antibiotikummal kezeljük. Az akut gyulladást követően, ha a fog már nem okoz panaszokat gyakran kerül sor bölcsességfog műtétre – de nem mindig! A bölcsességfogakra ugyanúgy érvényes, hogyha több a megtartásából származó előny, mint a lehetséges kockázat, akkor a megtartás felé tolódik a kezelés. Az eltávolítás akkor javasolt, ha a fog megtartásával akár rövid, akár hosszú távon következményes szövődményekre számíthatunk, mint például:

• várható fogtorlódás
  • harapási rendellenességek
  • kezelhetetlen szuvasodás
  • kezelhetetlen fogbélgyulladás
  • hetes fogak várható szuvasodása
  • hetes fogak körül várható ínytasak kialakulása

A kezelőorvos minden esetben mérlegre teszi a pro és a kontra érveket, és azok alapján hozza meg szakmai döntést a bölcsességfog műtéttel kapcsolatban.

Miért fontos a 3 dimenziós CBCT röntgenfelvétel a bölcsességfogak problémáinak azonosítása során?

A terápia megfelelő megválasztásához a diagnózis pontos felállításához 3 Dimenziós CBCT-re is szükség lehet a helyi (intraorális) és a panorámaröntgen mellett. Míg a hagyományos röntgenképek csak két dimenzióban mutatják a bölcsességfogak, addig a 3 dimenzió olyan anatómiai pontosságot ad a szakorvos kezébe, ami felbecsülhetetlen érték!

Bölcsességfog eltávolítás - 3 dimenziós CBCT

A 3 dimenziós képen pontosan látható a bölcsességfog elhelyezkedése, a gyökerek lefutása, és ami talán a legfontosabb, az alsó állkapocsban futó érzőideghez való viszonya!

Az érzőideg sérülése ugyanis komoly szövődmény lehet a bölcsességfog eltávolítása során, amelyet minden módon el kell kerülni. A 3 dimenziós kép lehetőséget ad az orvosnak arra, hogy a műtétet pontosan megtervezze és arra megfelelően felkészülhessen. Segítségével a bölcsességfog eltávolítása sokkal nagyobb biztonsággal végezhető.

A 3 dimenziós röntgenfelvétel elkészítése valamivel magasabb sugárdózist jelent, mint a hagyományos 2 dimenziós panorámaröntgen elkészítése. Ezért nem készítenek a fogorvosok rutinszerűen 3 dimenziós felvételt. Amennyiben azonban a panoráma felvétel elemzése során a bölcsességfog gyökerek és az érzőideg közelsége látható, mindenképp érdemes a műtéti kockázat csökkentése érdekében 3 d CBCT röntgenfelvételt készíteni.

Mikor NEM távolítunk el bölcsességfogat?

Nem sok minden szól a bölcsességfog húzás ellen, mivel a rágásban sokszor nem is játszanak szerepet. Bizonyos esetekben gyulladást csökkentve mégis törekszünk a bölcsességfog megtartására.

Nem távolítunk el ép bölcsességfogat, ha:

• a fogfejlődés asszisztálásával a gyulladás kezelhető, a fájdalom helyi tasakkezeléssel csökkenthető és előre láthatóan a fog el fog férni a fogívben, nem lesz káros hatása a hetes fogakra
  • a fogívben elfér szimmetrikusan a szemben lévő oldalon is található a rágásban résztvevő bölcsességfog
  • műtéti szempontból kritikus pozícióban helyezkedik el (érzőideg közelsége) és a műtét várható kockázata magas

A bölcsességfog eltávolítása és menete

A fogak elhelyezkedésétől, a csontozattól, az ideg lefutásától és a gyökerek lefutásától függően kerül a megfelelő műtéti technika kiválasztásra. Az előzetes vizsgálatok és röntgenek megléte után a szakorvos személyre szabottan javasol kezelési tervet. A bölcsességfog húzás vagy műtét helyi érzéstelenítésben történik.

A fogínyt teljesen áttört, normál állású bölcsességfog eltávolítása pont oly módon történik, mint bármelyik másik fogé, bár a hozzáférés nehézkes lehet, illetve a szájnyitási korlátozottság is okozhat gondot. A műtét során ilyenkor foghúzó fogót, emelőt haszál a szájsebész.

Ha a bölcsességfog a fogíny alatt van (részben vagy egészben) és beágyazódott (impaktálódott) az állkapocsba, a műtét az íny bemetszésével, a fog fölötti csontrész eltávolításával kezdődik és bizonyos esetekben a fog elhelyezkedése a fog több részre bontását is megkívánja a műtét során.

Az alsó bölcsességfog eltávolítása

Az alsó bölcsességfogak esetén különösen fontos a pozíció, az egyéni anatómia. Nagyon sok esetben ugyanis olyan helyzetű lehet a bölcsességfog csúcsa, hogy bizonyos itt futó idegekhez (ajkak, alsó állkapocs) nagyon közel eshet.

Éppen ezért egy háromdimenziós CBCT röntgenfelvétel elkészítése sokszor szükséges a konzultáció előtt, sőt nélkülözhetetlen segítséget jelent a műtét megtervezésében. A hagyományos panorámaröntgenek nem adnak kielégítő mennyiségű információt a korábban már említett nem hagyományos esetek miatt.

A nehézkes anatómiai szituáció miatt az alsó bölcsességfogak eltávolítása gyakran komplikált, akár hosszabb műtéti beavatkozás is lehet. Általában 0,5 – 1,5 órás műtétre számítsunk a komplexitás függvényében.

A felső bölcsességfog eltávolítása

A felső állkapocsból történő bölcsességfog eltávolítás esetében viszonylag ritkábban kerül sor műtétre, mivel a felső állkapcsunk puhább és emiatt a fog sokszor gyakran egyben is kimozdítható. Az elő nem tört fogakat az alsó állkapocsban viszont gyakran kell több darabra szedni a csontban és úgy kiműteni.

A felső bölcsességfog esetében előfordul, hogy megnyílik az arcüreg (azaz az orr mellékürege), de a beavatkozás során a szájsebészek ezt azonnal zárják.

A bölcsességfog műtétek fájdalommentes körülmények közt zajlanak, ám az érzéstelenítő hatásának csökkenésével számolni kell fájdalomérzettel, duzzanattal. Kezelőorvosaink minden lehetséges panaszról, kellemetlenségérzetről, fájdalomcsillapítási módról tájékoztatják pácienseinket.

Gyógyulás a bölcsességfog műtét után

Az első 24 óra: a vérzés több órán keresztül is eltarthat a műtét utáni 24 órában. Kerülni kell a köpést és a szívó mozdulatokat. Nedves gézlappal, enyhe nyomással kell kezelni a vérző felületet.

Az arcduzzanat teljesen általános tünet. Ennek kezelésre érdemes egy darab ruhába jeget csavarni és 5-10 perces etapokban az arcra helyezni. Szükség esetén az orvos előírása szerint fájdalomcsillapítót is alkalmazhat, a fertőzések elkerülésének érdekében pedig legtöbb esetben ezt antibiotikum kúra is kiegészíti.

Az étkezés tekintetében korlátozzuk folyadékokra az elfogyasztandókat, amíg az érzéstelenítő hatása el nem múlik.

Az alkoholt, valamint a tejet és tejterméket mellőzzük a gyógyulás első hetében.

Kerüljük a tejet bölcsességfog eltávolítása után

A fogmosás továbbra is fontos, de az első napban kerüljük a műtött fog környékén az intenzív sikálást, ezt követően már a sebhez közelebb is bátrabban moshatjuk fogainkat.

24 órát követően: a jeges kezelést váltsuk fel meleg vizes borogatással, melynek időtartama nagyjából 20 perc legyen. Ezt 20 percenként alkalmazhatjuk.
Kiváló szolgálatot tesz a sós vizes öblögetés az alábbiak szerint: egy pohár meleg vízben oldjunk fel fél teáskanál sót és öblögessünk a keverékkel minden étkezés után és lefekvés előtt.

Kerüljük a klasszikus szájöblítőket, mivel ezek irritációt okozhatnak. Az öblögetés legyen gyengéd! Inkább a teljes száj finom átöblítésére koncentráljunk és ne a sebet próbáljuk meg öblögetni! A műtét során kialakuló vérzésből a sebben vérdugó alakul ki. Ebből a vérdugóból képződik később a csont, melyre a gyógyulás épül! A vérdugó megőrzése rendkívül fontos, ne öblögessük ki!

Amennyiben nem felszívódó varratokat kaptunk, úgy annak eltávolítása nagyjából egy hét után történik meg. Étkezés tekintetében a fentebb írt tételeket kerüljük és óvatosan kezdjük el a rágható ételek fogyasztását puhábbtól a keményebb falatokig.

A teljes gyógyulás néhány héttől néhány hónapig is eltarthat. Általában az első két hét a kritikusabb, utána gyakorlatilg visszatérhetünk a normál életvitelünkhöz.

“Az első fogorvosi rendelő
ahová félelem nélkül megyek!”

Union Dental
Szakértelem, tradíció, tapasztalat.
Budapest Dental több mint 15 éve.
Rendelőnk
1137 Budapest,
Szent István körút 10. 3.em 8.
Útvonaltervezés
Elérhetőségeink
Nyitvatartás
  • Hétfő – Péntek
    08:00 – 20:00
  • Szombat
    zárva
  • Vasárnap
    zárva
Információk
Kövessen minket

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.
© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.

BUDAPEST DENTAL