Fogínygyulladás? Tudjon meg mindent a kezeléséről!

Duzzadt, gyulladt fogíny

Duzzadt, gyulladt, íny – gyakorlati lépések a sikeres kezeléshez

Kevesen lépnek úgy be egy fogászati rendelőbe, „Doktor Úr, duzzadt az ínyem, segítsen!” – inkább a fogínygyulladás egyéb tüneteit, például a fogínyvérzést vagy az ínyfájdalmat említik meg a páciensek. A duzzadt íny pedig fontos tünet, amellett, hogy fogínygyulladást jelez, esztétikai problémákat is okoz. A megfelelő fogínykezelésekkel ezek a problémák orvosolhatóak.

Duzzadt, gyulladt íny – hogyan veheti észre magán a tünet megjelenését?

Kisgyermekeknél a hirtelen kialakuló duzzadt, gyulladt fájdalmas íny legtöbbször szájfertőzés jele, ezért ilyenkor mihamarabb gyermekorvoshoz, vagy gyermek fogorvoshoz érdemes fordulni. Felnőtteknél a fogmosás során érzékeny, vérző, esetleg érintésre fájdalmas íny, melynek színe vöröses, lehet egy-egy fogra lokalizálódó, vagy az összes fog környékén, generalizáltan jellemző. Sok esetben kísérőjelenségként kellemetlen szájszagot is tapasztalhatunk.

Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Mi az oka a tünetek kialakulásának?

A fogínygyulladást a fogakra lerakódó lepedékben és a fogkő felületén élő baktériumok váltják ki. Kiváltó ok lehet az is, hogy a kórokozók megbújhatnak a helytelenül elkészített tömések, koronák széle mentén lévő résekben, ami folyamatos irritációt jelent az ínynek.

Az ínyduzzanat kialakulhat bizonyos vérnyomáscsökkentők (pl. hydantoin, cyclosporin), egyéb gyógyszerek szedésére is, illetve olyan betegségek hatására, mint a cukorbetegség, a vérképző rendszeri betegségek, a herpesz illetve a bárányhimlő. A gyógyszermellékhatás okozta ínyduzzanat klinikai képe valamelyest eltér a nem gyógyszerek okozta ínygyulladástól, ezt szakorvos tudja pontosítani.

Mennyire kritikus ez az állapot, mikor forduljak fogorvoshoz?

A pontos kórokot a fogorvos tudja megállapítani, de elmondható, hogy az ínyduzzanat a legtöbb esetben gyulladásos hátterű. Ha a duzzadt, vérző fogíny néhány napos alapos és rendszeres fogmosás ellenére sem szűnik meg, mindenképp érdemes fogorvoshoz fordulni.

Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Hogyan orvosolható a duzzadt, gyulladt fogíny?

A helyes fogmosási technika elsajátításával

Egy dentalhigiéniai kezelés alkalmával örömmel megosztjuk Önnel a fogápolási praktikákat. Gyakori, hogy a helytelen fogmosási szokás van a duzzadt íny és a fogínyvérzés hátterében.

Professzionális szájhigiéniai kezeléssel

Ez minden típusú fogágybetegség kezelésének alapja, mindig ezzel kell kezdeni. Egy alapos fogkőeltávolítás a legtöbb esetben véget vet a duzzadt, gyulladt fogíny panaszoknak.

Antimikrobiális foto dinamikus terápiával

Szájhigiéniai kezelés után, a rezisztens kórokozók fájdalommentes és gyógyszermentes elpusztítására, rendkívül hatékony módszer. Abban az esetben javasolt, ha Önnek régóta fennállnak duzzadt, gyulladt fogínnyel kapcsolatos problémái.

Vektor terápiával

Az íny alatti fognyaki terület alapos tisztítása és lesimítása. Az íny újbóli jó tapadása érdekében javasolt, közepes és súlyosabb fogágybetegséggel kapcsolatos panaszok esetén.

Mélytisztítással – kürettálással

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A mélytisztítás a mély tasakokban levő fogkőfelrakódások, gyulladásos szövetek eltávolítására szolgál. Ezt a kezelést Vektor terápiával és lézeres terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Parodontális lézer terápiával

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A lézerterápia a mély tasakokban levő gyulladásos szövetek kíméletes eltávolítására szolgál, emellett biostimulatív hatású, a fogágy szövetek regenerációját segíti elő. Ezt a kezelést Mélytisztítással (kürett) és Vektor terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Mit kell tennie, ha duzzadt, gyulladt a fogínye?

A megfelelő kezelési módszer kiválasztása érdekében első körben törekedjen a tisztánlátásra, azaz mihamarabb járjon utána, mi okozza a duzzadt fogíny hátterében levő fogínygyulladást.