Édesre érzékeny fog

Miért örüljünk a fogérzékenységnek?

Lehet, hogy furcsa felfogás ez, de ha a szervezetünkben nem lenne ez a fantasztikus védő mechanizmus, ami jelzi a hibát, akkor egy kezdődő kis problémából a végén olyan nagy szuvasodás is kialakulhatna, hogy elveszíthetnénk a fogunkat! Az édesre érzékeny fog  egy jelzés: “Hahó! Valami gond van! Megsérült a zománc, nem védi a dentint! Csinálj valamit! Vigyél el egy állapotfelmérésre egy fogorvoshoz, hogy ő helyre tudja állítani a fogzománc épségét!”

Ha önmagunk felé tudatosak vagyunk, nem is várunk sokáig, mihamarabb felkeressük kedvenc fogorvosunkat. Még akkor is ha otthon a tükörben nem látunk a fogainkon semmi hibát. Még akkor is, ha egyik délelőtt érzékeny, másik délután meg semmit nem érzünk. Még akkor is ha kibírható. Miért? Mert tiszteletben tartjuk a jelzést, ami felhívta a figyelmünket, hogy a zománccal valami probléma van, és ellátogatunk a kedvenc fogorvosi rendelőnkbe! A fogérzékenység, édesre való érzékenység egy jelzés: “Hahó! Valami gond van! Megsérült a zománc, nem védi a dentint! Csinálj valamit! Vigyél el fogorvoshoz, hogy ő helyre tudja állítani a fogzománc épségét!”

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Miért lesz édesre érzékeny egy fog, ami egyébként teljesen épnek tűnik?

A fog édes érzékenysége a legnagyobb valószínűséggel arra utal, hogy az ép fogzománc valamely felszínen megsérült, így az ételekből a kémiai anyagok közvetlenül elérik a fogzománc alatti szövetet a dentint. Érdekes, hogy ugyan a dentinben nincsenek idegek, a fog ilyen esetben mégis érzékenységgel reagál. Hogy hogy lehet ez? Úgy, hogy a dentinben apró, finom kis csövecskék vannak.

A nyálban oldott kémiai anyagok e kis csövecskékbe jutnak be, és itt nyomásváltozást okoznak. Ez az inger jut el aztán a fogbélhez, amelyben a fogidegek vannak. A fog egy fura szerv, ha hideg, ha meleg, ha édes éri, ő csakis fájdalmat tud közvetíteni az agy felé. Ezért van az, hogy míg a nyelvünkkel édeset érzünk, a fogunkkal – ha ott a dentint érheti az oldott ízanyag – már fájdalmat.

Mi történik a rendelőben?

A fogorvos alaposan megvizsgálja a fogakat. Mi olyan felszínekre is rálátunk, amelyeket otthon a fürdőszobai tükörben nem lehet megvizsgálni. A laikus számára kívülről teljesen épnek tűnő fog oldalsó felszínén elindulhat szuvasodás, mely még komolyabb szövethiányt, azaz lyukat nem is okoz, de a fogzománc épségének sérülése már épp elég az édesre való érzékenységhez. Ha a fizikális vizsgálattal mégsem sikerül meglátnunk az édes érzékenység okát, akkor röntgent készítünk, ahol a fogak elbújt, egymás felé néző oldalsó felszínei is láthatóak.

A röntgenen szintén látható a zománcfal sérülése. A sérült, szuvas fogzománcot és alatta a felpuhult dentint pedig helyre kell állítani. Ezek a szövetek maguktól nem fognak helyrejönni. Egy érzéstelenítő beadása után az apró kis szuvasodást a fogorvos feltárja, kitisztítja, majd fogtömő anyaggal betömi. Egy kis szuvasodás ellátása kb. 15 perc alatt kész. Nem kerül többe, mint két fürdőbelépő egy wellness fürdőbe, viszont rengeteg fájdalmat, bosszúságot és pénzt spórolunk meg magunknak. Sőt! Ha elhanyagoljuk a kis szuvasodás kezelését, azt később esetleg gyökérkezelni, majd rosszabb esetben eltávolítani kell. Ne várjunk eddig.

Hogyan lehet édesre érzékeny egy gyökérkezelt fog?

Néhány páciens azzal jön a rendelőbe, hogy egy gyökérkezelt foga édesre érzékeny. Az esetek legnagyobb részében ilyenkor a gyökérkezelt fog melletti fog érzékeny. A gyökérkezelt fogból ugyanis a fogidegeket eltávolították, így az már az édes érzékenységet nem közvetíti. Ha a fogból a gyökérkezelés során nem sikerült minden ideget eltávolítani, pl. maradt egy feltáratlan gyökércsatorna , mely szemmel, sem röntgennel nem volt látható, még ebben az esetben is nagyon kicsi az esélye, hogy egy ilyen fog édesre érzékeny legyen. Ilyen esetben első lépés röntgenfelvételt készíteni.

Ha a gyökérkezelt fog melletti fog minden vizsgálattal épnek bizonyul, meg kell még vizsgálni a két fog közti fogínyt is, ugyanis itt is előfordulhat gyulladás – bár az ínygyulladás nem édes érzékenységgel jelez, hanem az ínyre jellemző gyulladásos fájdalommal. Ha ezt is kiszűrtük, és az érzékenység továbbra is fennáll, meg lehet próbálni a fog újbóli gyökérkezelését.

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!