Fogfájás – lehetséges okok és megoldási javaslatok

Fogfájás kezelése

A fogfájás az egyik legkínzóbb fájdalom. A fog minden ingert fájdalomként vezet az agyi érzőközpontok felé – ha hideg, ha nyom, ha meleg – a fognak minden fáj, ami érzés. A fájdalom egy jelzés: Valami baj van, azonnali segítséget kérek! A szervezet és a fog okos szerv, már korán jelez. Ne hagyja figyelmen kívül a figyelmeztető jeleket! Már akkor érdemes fogorvoshoz fordulni, és eljönni egy állapotfelmérésre, mikor épp csak jelezget! Íme pár hasznos tipp fogfájás esetére, addig is, míg eljut a fogorvoshoz:

Hogyan alkalmazzunk borogatást fájós fogra?

Helyezzen jeges borogatást az arcán arra a helyre, ahol a fájdalmat érzi. Max 5 percig tartsa ott, és 20 perc szünetet tartson 2 jegelés között. Ha a hideg fokozza a fájdalmat (ez fogbélgyulladásnál előfordulhat), hagyja abba a borogatást!

Rágcsálható fűszerek fogfájásra

Ha talál a háztartásában szegfűszeget vagy rozmaring levelet, akkor óvatoson rágcsálja el azokat a fájdalmas területen.

Fogíny fájdalom esetére

Ha a panasza fogínnyel kapcsolatos, egy masszírozó fogmosás, fertőtlenítő öblögetés segíthet. Ne ijedjen meg, ha vérzik a fogíny, puha sörtéjű fogkefével és finom mozdulatokkal nem tehet kárt. SŐT! Egy alapos fogmosás csodákat tehet a gyulladt fogínnyel!

Kisugárzó fogfájdalom esetén

Ha a fogbél gyulladt be sokszor nem is tudja, melyik foga fáj. Kisugárzik mindenfele, estére rosszabb a helyzet és borzasztó kínzó a fájdalom. Ezen a ponton sajnos nincs fogorvos nélküli segítség, mindenképp telefonáljon, hogy mihamarabb egy jó orvoshoz juthasson. Amíg ez meg nem történik, vény nélküli fájdalomcsillapító segítségét vegye igénybe.

Mikor gyanakodjunk arcüreg gyulladásra?

Amennyiben főleg a felső fogsor felől érezhető a fájdalom és több fog fáj egyszerre, a következő próbát érdemes tenni: Hajtsuk a fejet előre néhány másodpercig és figyeljük meg, hogy érzünk e lüktetést, fokozódó fejfájást az arcüreg tájékán? Amennyiben igen, akkor előfordulhat, hogy arcüreg gyulladásunk is van. Az arcüreg gyulladás lehet fog eredetű, vagy fogtól független is. A fogorvos mellett ilyen esetben érdemes a fül-orr gégészt is felkeresnünk!

Mire jó az orvosi zsálya?

Az orvosi zsálya forrázata kiváló fertőtlenítő hatású tea. Alkalmazását torok és fogíny gyulladása esetén javasolják. A fogínygyulladás oka a legtöbb esetben felrakódott fogkő, így a zsályás öblögetéssel csak átmeneti javulást fogunk elérni, a kiváltó ok felderítésére fel kell keressük a fogorvost, vagy  a dentalhigiénikust!

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Mire gyanakodjunk, ha melegre kezd el fájni egy fogunk?

A melegre fokozódó fájdalom hátterében a leggyakoribb ok a fogbél elhalás. Az elhalt fogszövetek közt felszaporodó baktériumok a fog belsejében gázokat termelnek. A gázok kitágulnak a meleg hatására. A kitágult gáz feszít, ez pedig fájdalomérzettel jár. A legjobb, ha ilyenkor bejelentkezik fogászatra. A fogbél elhalásának tényét a fogorvosi vizsgálat és egy röntgenfelvétel általában gyorsan meghatározza.

A kezelés legtöbb esetben: gyökérkezelés. Ilyen esetben legjobb, ha elkerüljük a meleg ételeket és italokat és a fájdalmat okozó fogat alaposan megmossuk fogkefével! Előfordulhat, hogy az alapos fogmosással kimosunk onnan egy olyan lepedék, fogkő vagy fogszövet darabot, amely lezárta az elhalt fogbél nyílását. Ezzel egy időre megkönnyebbülhetünk, de a fogorvos felkeresését ebben az esetben se halasszuk el!

Melyik fájdalomcsillapítót ajánlják a fogorvosok fogfájdalom esetére?

A diclofenac tartalmú fájdalomcsillapítót vényre felírva lehet kapni, ez az elsőként választandó fájdalomcsillapító gyógyszer a fogászati területen, mivel jól hat a csonthártya gyulladásainál is. Amíg nem jut el fogorvosához, vény nélkül kapható Ibuprofen taratlmú gyógyszert fog tudni venni. Ez néhány órás fájdalomcsillapításra tökéletesen alkalmas. Fontos, hogy keresse fel mielőbb fogorvosát!

Figyeljen a kezdeti jelekre

Egy komoly fogfájás nem alakul ki váratlanul a semmiből, mindig vannak figyelmeztető jelek, hogy valami nincs rendben. Ha Önnél még nincs komoly fogfájás, de az alábbi jelekkel már találkozott, ne halogassa, keressen fel egy jó fogorvost mielőbb:

Fogínygyulladás jele lehet:
Fogmosáskor rendszeresen vérző fogíny. Szájhigiéniai kezelés szükséges lehet!

Fogkő jelenlétére utal:
Gyulladt duzzadt íny a fogkorona mellett. Szájhigiéniai kezelés szükséges lehet!

Rossz tömésre utalhat:
Ráharapásra érzékenység vagy nyilalló fájdalom egyszer-egyszer. Megmozdult fogtömés, elrepedt fogtömés, tömés mellett letört fog, cuppogó fogkorona vagy tömés.

Elhalt fogra utalhat:
Olyan mintha meghosszabbodott volna a foga, kellemetlen ráharapni, de nem fáj állandóan.

Szuvas fogra utalhat:
Hideg vízre, üdítőre fellépő fájdalom, mely azonnal elmúlik, ha a hideg már nem éri a fogat. Édes ételnél érzékeny vagy fáj a fog, azonnal elmúlik, ha az édes már nem éri a fogat. Kellemetlen bűz egy-egy fog, fogtömés vagy fogkorona mellől fogmosáskor, vagy ha megszívja a fogát.

Fertőzött fogbélre utalhat:
Meleg étel által kiváltott feszítő fájdalom, mely hamar elmúlik, ha a meleg már nem éri a fogat.