Fájdalmas hólyagok a szájban és a nyelven

Hólyagok a szájban

Mennyire gyakoriak a fájdalmas hólyagok a szájban?

A szájnyálkahártyán jelentkező fájdalmas, gyulladt hólyagok nagyjából az emberek 10%-ának okoznak szenvedést. A páciensek elsősorban erős fájdalomra panaszkodnak, a hólyagok a szájban ugyanis rendkívül fájdalmasak lehetnek!

A tünetek jellemzően kisebb vagy nagyobb nyálkahártya hólyagok, esetenként fekélyek. Rendszeres a rossz közérzet, bágyadtság, rossz hangulat, mely jellemzően ingerültségbe csaphat át. Előfurdul hőemelkedés vagy akár lázas állapot is.

Cikkünk az előforduló tünetek mellett arról is tájékoztatja az olvasót, hogy miként kezelhetjük az egyes, eltérő típusú aphtákat.

A hólyagok a szájban és egyéb tünetek

Először nem a hólyagok jelennek meg, hanem az égő, fájdalmas érzés. A páciens, ha ebben a stádiumban keresi fel fogorvosát, akár kellemetlenül is érezheti magát, hiszen a fájdalmon kívül, amelyet csak ő érez, a fogorvos semmilyen tünetet nem fog látni. Nincs hólyag a szájban, lehet, hogy nem is érti, hogy mi is a páciens problémája.

1-2 nap elteltével jelennek csak meg a hólyagok, majd később ezek felfakadnak és a helyükön még fájdalmasabb fekélyek alakulnak ki. A fekélyek körül ekkor már gyulladt, piros udvar látható.

A hólyagok a szájban nem az egyetlen tünet. Jellemzővé válik a rossz közérzet, ingerültség, fejfájás, levertség, az embernek semmihez nincs kedve, nehezen eszik, iszik. Sokszor kellemetlen szájszag is kíséri a tüneteket, amely a páciens közösségi létét keseríti meg.

A fekélyek eleinte ritkábban, évente 1-2 alkalommal jelentkeznek. Idővel, a páciens korának előrehaladtával a hólyagok a szájban egyre sűrűbben, akár hetente ismét kiújulhatnak.

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Mi okozza a hólyagokat?

Pontosan még a mai napig sem ismert, hogy mi okozza  a hólyagok a szájban történő kellemetlen, fájdalmas megjelenését.

Elsősorban a vírusos eredet tűnik kézenfekvőnek, sokszor a fekélyek mélyén megtalálhatóak a herpeszvírus bizonyos alcsoportjai. Ezzel ellentmondóan, némely esetben pedig  bakteriális eredet jön számításba.

Egészen biztosan köze van hozzá a páciens hormonális és immunrendszeri állapotának – felborult hormonháztartás, legyengült immunrendszer esetén gyakrabban megfigyelhető a betegség.

gyomor-bélrendszer bizonyos betegségei esetén, illetve egyes vitaminhiányos állapotokban szintén előfordulhat, hogy megjelennek az apró vagy nagyobb hólyagok a szájban.

Hólyagok a szájban mint általános szervezeti megbetegedés

Van e gyógyszeres kezelés?

Számos tudományos kutatás megállapítja, hogy a kezelés elsősorban tüneti, csak helyileg alkalmazott szerekkel (érzéstelenítő, fertőtlenítő hatású gélek és öblögetőszerek).

Amennyiben ezek hatástalanok, helyi kortikoszteroidos kezelés megpróbálható. Szisztémás gyógyszeres kezelés nem javallt, hatékonysága megkérdőjelezhető.

A legfontosabb első teendő az orvoshoz, pl. fogorvoshoz fordulás. A hólyagok a szájban több módon is megjelenhetnek. A megfelelő kezeléshez az orvosnak ismernie kell klinikai megjelenést, a lefolyást, a kondicionáló tényezőket, a kiváltó okokat és a differenciáldiagnózist.

Lézeres kezelés a gyulladt fogínyen

A fogorvos az állapotfelmérés után tud diagnosztizálni, amennyiben lehetséges, helyi kezelést adni vagy javaslatot tenni.

Lehetnek e hólyagok a szájban fogorvosi kezelés után?

A hólyagok a szájban orvosi nyelven az aphták. Bizonyos esetekben az aphták éppen fogászati beavatkozás után jelentkeznek. Ha Ön épp fogászati kezelés után van, még ne kezdje el hibáztatni a rendelőt, inkább olvasson tovább!

Nem, ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a rendelőben, ahol járt nem volt megfelelő a műszerek sterilitása! Egy nagyobb fogászati beavatkozás során, a hosszú kezelés alatt a nyálkahártya kiszáradhat, sérülhet, így e fontos védővonal nem funkcionál olyan jól, mint általában.

A szuvas fogból eltávolított törmelék nagy mennyiségű kórokozót tartalmaz. Ez a masszív bakteriális törmelék a fúrógép permetezése által könnyen szétszóródik a szájban.

Sérült, kiszáradt nyálkahártya mellett, vagy erre érzékenyebb pácienseknél, legyengült immunállapot, vagy felborult hormonháztartás mellett ez a helyzet már elegendő állapot szolgáltathat a hólyagok a szájban történő megjelenéséhez és a fájdalmas gyulladás megjelenéséhez.

Mozgó fogak kezelése - fogínykezelés

Megfigyelések szerint az aphtára való érzékenység öröklődhet is! Sokszor egy családon belül több páciens jelentkezik ugyanazokkal a tünetekkel.

Melyek az aphták típusai?

Kis aphta, recidiváló aphta (Mikulicz aphta)

A Mikulicz-aphták fiatal felnőtteknél jelentkeznek, a fájdalmas fekélyek kisebb csoportokban fejlődnek ki, hólyagok a szájban nem is alakulnak ki, helyette rögtön a fájdalmas fekélyekkel találkozunk.

Hosszantartó betegség után, nagyjából két hét alatt múlnak el a tünetek – a betegség spontán gyógyul.

Nagy aphta (Sutton aphta)

Sutton – aphta inkább a felnőttekre jellemző. Általában egy hatalmas fekély alakul ki, a méretének megfelelő fájdalommal.

Kemény, nagyon ijesztő elváltozás, sajnos még az orvos is összetévesztheti a szájüregi daganattal, így a fogorvos ebben az esetben próbakimetszést javasolhat. Nagyon hosszú ideig megmarad, gyógyulási ideje több mint egy hónapra tehető.

Herpetiform ulceratio (Cooke aphta)

Cooke-aphtát elsősorban idősebb pácienseken találunk. Apró, tűszúrásszerű kis fekélyek jellemzik, heg nélkül gyógyul. Sokszor a herpeszes nyálkahártya-gyulladással tévesztik össze.

Hogyan kezeljük a hólyagokat a szájban?

Mivel a betegség pontos kiváltó oka nem ismert, illetve számos ok lehet a háttérben, ezért specifikus kezelést a mai napig nem ismerünk. A fogorvos elsősorban tüneti kezelést fog ajánlani, mely egyrészt a szájhigiéniára vonatkozik, másrészt a fájdalom enyhítésére.

Lézeres fogínykezelés

Nézzük, melyek azok a lehetőségek, amiket egyrészt a fogorvosnál, másrészt az otthoni környezetben tehetünk azért, hogy a fájdalmas hólyagok a szájban mihamarabb elmúljanak.

Miért fontos a gyógyuláshoz a jó szájhigiénia?

Ha elfogadjuk, hogy az aphták megjelenésének háttere nem elsősorban a szájüregben, hanem inkább az immunrendszerben keresendő, akkor, ha segíteni szeretnénk magunkon, az egyik legelső teendő, hogy a legfontosabb védelmi zónát mielőbb a lehető legjobb állapotba hozzuk!

A szájüregi nyálkahártya az immunrendszer legfontosabb bástyája. Ez azt jelenti, hogyha egészséges immunrendszert szeretnénk, akkor minden olyan külső tényezőt, ami gyulladást vált ki a szájnyálkahártyán vagy az ínyen, azt mielőbb megszüntetjük!

A szájnyálkahártya és az íny gyulladásainek kezelésére a fogászaton a dentalhigiéniai kezelések javasoltak. Hogy az Ön esetében pontosan melyik, azt a szakember tudja eldönteni, de a szájhigiéniai kezelést mindenképp érdemes igénybe venni.

Optimális dentalhigiéniai kezelés az egészséges szájüregért: Optimum dentalhigiéniai csomag

Hogyan segíthet az APDT laser

Az APDT lézeres kezelés kiváló hatékonyságú a baktériumok és egyéb kórokozók elpusztításában, mindezt fájdalommentesen és gyógyszerek nélkül.

Az APDT lézer nem közvetlenül az aphtás megbetegedésre hat, hiszen az elsősorban nem a szájüreg megbetegedése, csupán egy általános egészségügyi tünet, mely a hólyagok a szájban történő megjelenésével mutatja meg magát.

Az APDT laser abban tud segíteni, hogy a fogínynek, mint immunológiai védőpajzsnak segít, azáltal, hogy a fogínygyulladást okozó baktériumokat igen hatékonyan elpusztítja.

Ha a nyálkahártyának nem feladata többé a szájüregi kórokozókkal, ínygyulladást okozó baktériumokkal megküzdeni, energia szabadul fel a mélyebb szövetekben levő betegség meggyógyítása érdekében.

Más szóval, amíg a fogíny védelmi apparátusa a le nem tisztított lepedékkel, fogkővel és ínygyulladással van elfoglalva, nehezen tud megküzdeni az egész szervezetet érintő immunpajzs feladatkörrel.

APDT lézeres kezelés – gyógyszer nélkül a fogínygyulladás ellen!

Miért keresse fel mielőbb a fogorvost?

Sokszor tapasztalhatóak a szájban kiváltó faktorok. Ilyenek lehetnek például a rossz tömések, rossz korona, letört fog, éles szélű fog vagy tömés.

A fogorvos az álalpotfelmérés során végignézi ezeket a lehetőségeket és akár azonnali segítséget nyújthat. Fontos, hogy a hólyagok a szájbanne alakulhassanak ki sérült nyálkahártya felületen.

Érdemes tehát állapotfelmérést kérni és ha vannak ilyenek, mielőbb kiküszöböli a nyálkahártya további sértését.

Mi a helyzet, ha elhalt fog van a háttérben?

Bizonyos esetekben a hólyag a szájban nem aphtás eredetű, hanem fogelhalás következtében megjelenő fájdalmas fistulanyílás.

Elhalt fog

Érdemes mielőbb fogorvoshoz fordulni, aki röntgen segítségével értékes differenciál diagnózist adhat.

A fistulanyílás a laikusok számára ugyanis tűnhet hólyagnak, de ez lényegében a fog gyökércsúcsáról a szájnyálkahártya felé ürülő gennyes gyulladás jele. A betegség nem az általános szervezetet érinti, hanem helyileg egy adott fog elhalásának következménye.

A kezelés ilyenkor gyökérkezelés!

Milyen további lehetőségek vannak a hólyagok kezelésére?

Az otthoni kezelés során érdemes a következőket igénybe venni:

• B –vitaminok szedése (B1, B2, B6, B12) pl. multivitamin tabletta, vagy folyadék formájában, emellett egyéb nyomelemek – Folsav, vas kiegészítés (Béres csepp, Huminikum)
  • Fertőtlenítő szájöblögető használata, akár naponta többször is
    • Hipertiszta klórdioxid tartalmú szájöblögető, mely a Solumium Cloral névre hallgat, kiváló baktérium és vírusölő hatással bír
    • 0,2 % clorhexamed tartalmú, fertőtlenítő hatású öblögető (egyes márkák elszínezhetik a fogakat!)
  • Fájdalomcsillapító, érzéstelenítő és gyulladáscsökkentő gél alkalmazása, mint pl. Gengigel

Összefoglalás – hólyagok a szájban

1. Fontos a fogorvos felkeresése, hogy megállapíthassa, fog eredetű, vagy nem fogeredetú, általános szervezetet érintő betegséggel állunk e szemben
  2. A kezelés helyi, tüneti jellegű
  3. Első lépés a megfelelő és alapos szájhigiénia létrehozása,
  4. Lehetőség van a szájüregi gyulladás és fertőzés enyhítésére APDT laseres kezeléssel
  5. Otthoni vitamin, nyomelem pótlás és fertőtlenítő szájöblögetők alkalmazása fontos
  6. Megfigyelések szerint, az anyagcsere zavar háttérrel bíró esetekben  atejtermékek, csokoládé fogyasztásának megszüntetése a tünetek gyorsabb enyhülését okozhatják.