Fogtömés utáni fogfájás típusok

Fogfájás

fogtömés a fog számára bizonyos mértékű trauma. Minél nagyobb volt a szuvasodás, minél több beteg foganyagot kell eltávolítani, annál közelebb kerül a fúró mechanikai és hő energiája a fog belsejében található érzékeny szövethez a fogbélhez. Kisebb vagy közepes szuvasodás esetén inkább érzékenység jellemző, mely általában pár nap alatt rendeződik. Mély szuvasodás esetén azonban előfordulhat, hogy további kezelésre is szükség van.

Lehet-e érzékeny a fog a tömés után?

Természetesen lehet. Még akkor is, ha nem volt túl mély. A dentin, bár kemény anyag, érzékeny szövet. A fúrás, kémiai előkészítés, tömés, a fog számára traumatikus élmény. Igaz ennél csak az lett volna rosszabb, ha nem teszünk semmi és a szuvasodással együtt baktériumtömeg benne marad. Az pedig egyenes út a fog elhalása felé.

Legtöbb esetben a tömés utáni érzékenység pár nap alatt elmúlik. Ha hetekig fennáll, az viszont nem természetes, mindenképp nézessük meg a fogorvossal, vajon mi áll a háttérben.

Fájhat-e a fog a tömés után?

Ha konkrét, erős fájdalom van, mely egy-két nap alatt sem múlik, vagy a fájdalom csillapítására gyógyszert kell, bevegyünk, esetleg esténként erősebb, reggelre jobb lesz, vagy ráharapásra olyan, mintha a fog kiemelkedett volna, – mihamarabb menjünk vissza a fogorvoshoz. Az ilyen helyzet akkor szokott előfordulni, ha a szuvasodás nagyon mély volt és a fogtömés segítsége már későn érkezett. Az ilyen fogakat a legtöbb esetben már gyökérkezelni szükséges.

Fogtömés csere utáni fogfájás

Előfordulhat átmeneti fogérzékenység vagy fogfájdalom a fogfúrás után, minden további komoly következmény nélkül. Ebben az esetben egy szem vény nélkül is beszerezhető fájdalomcsillapító jótékony lehet.

Komoly fogfájdalom esetén azonban ne várjon, a fájdalomcsillapító gyógyszerek csak átmeneti enyhülést hoznak. A fájdalom okát új tömés esetén is a fogban kell keresni, gyógyszeres tömés, vagy gyökérkezelés szükséges. Ilyenkor sokkal jobb, ha mihamarabb fogorvoshoz fordul.

Segíthetnek e a homeopátiás szerek?

A homeopátiás szerek alkalmazásáról sok vita van. Ha Ön érzékeny ember, a fogfúrás és érzéstelenítés traumája nem csak a fogát, de egész szervezetét megviselheti. Ha Ön nyitott a homeopátiás szerek alkalmazására, az Arnica Montana (C30), hozzájárulhat, hogy Ön hamar újra erősebb és ellenállóbb legyen. Csökkenti az esetleg fellépő fájdalmat, érzékenységet, vérzést.
Komoly fogfájdalom esetén azonban az Arnica valószínűleg nem lesz elegendő, fogorvoshoz kell fordulni.

Fájhat-e az ínyem a fogtömés után?

Igen, ez előfordulhat és normális jelenség. Sok esetben a megfelelő tömés kialakításához a fogorvos az íny alá, a fog oldalához egy kis szalagot kell, hogy tegyen. A megfelelő zárás eléréséhez e szalagot be kell nyomni az íny és a fog közé. Minél mélyebb a szuvasodás az íny alatt, annál inkább. Ez olyan érzés, mint egy vágás az ínyen. Fájhat, de hamar elmúlik. Esetleg kamilla teás öblögetés gyorsíthatja gyógyulást vagy enyhítheti a fájdalmat.

Fájhat-e a szúrás helye az érzéstelenítés után?

Igen ez is előfordul. Az injekciós tűt mélyen a szövetek közé kell beszúrni, az alsó állkapocs esetén egészen mélyre. A tű, miközben célja felé halad érhet eret, esetleg ideget vagy izmot, ez a későbbiekben kellemetlen fájdalommal jár, mely pár nap alatt elmúlik.
Alsó érzéstelenítésnél akár fájdalmas szájnyitási korlátozottság vagy kellemetlen színekben pompázó arcbőr is jelentkezhet. Ez hosszabb idő alatt múlik el, meg kell várni, míg a szövetek közé kifolyt vér felszívódik.