Félelem a fogorvostól. Ön dönthet másképp, segítünk!

Félelem a fogorvostól

Ez a cikk egy tanulságos történet. Jó lenne, ha minél több olyan ember olvasná, aki gyermekkorában nehéz helyzetbe került a fogorvosi székben, amit azóta sem tudott feldolgozni mindenki egyik legnagyobb fóbiáját, ami nem más, mint a félelem a fogorvostól.

Az idősebb generáció még számos félelmetes fogászati történetről mesél

Amikor egy új pácienssel találkozom egy állapotfelmérésen, az első kérdések közt mindig szerepel, hogy van-e fogorvos fóbiája, azaz megjelent e benne félelem a fogorvostól? Történt-e nehéz eset az életében, amit fogászathoz köt. Szerencsére a fiatalabb korosztály már nagyon ritkán számol be ilyesmiről.

Annál inkább az 1970-es években, vagy az előtt születettek. Szinte minden második páciensben rettenetes félelem él a fogorvostól. Van aki képes ezzel együtt eljönni, van aki azonban nem.

Ha ott a félelem, ne erőltessük, fogadjuk el!

Vannak akiknek tiszta emlékei vannak egy érzéstelenítés nélküli tömésről, vagy borzalmas fájdalommal járó foghúzásról, esetleg a fogorvos félelmetes borszagáról.

Van olyan is akit az apja cibál el a fogorvoshoz és erőszakkal kihúzatja a gyerek fogát, vagy olyan is, akit az asszisztens lefog, miközben a fogorvos kezeli. Ezek reális emlékek, reális félelmek.

A félelem a fogorvostól – a menekülés súlyos következményekkel jár

Ezekért a negatív emlékekért aztán sok páciens súlyos árat fizet. Elveszített fogak, elhanyagolt szájhigiéné, csúnya mosoly. Vannak, akik évtizedeken át nem ülnek be többet a fogorvosi székbe. Vannak, akik elkerülnek minden olyan kezelést, ami a fogakat megmenthetné és csak a foghúzásra mennek el a rendelőbe.

félelem a fogorvostól

A gyermeki félelem a fogorvostól nem küzdhető le

… a bennünk élő felnőtt azonban, ha segítséget kér és kap, képes rá, hogy kezelje!

Az ilyen pácienseknek hatalmas erő kell ahhoz, hogy a rossz emlék és az azóta rögzült, megszokott, fogorvos ellenes hozzáállás és félelem ellenére mégis felkerekedjenek és segítséget kérjenek. Őket szeretném bíztatni: a mai fogászat már egészen más!

De fogorvosként jól tudom, ez nem elég! Egy félelmetes emlék gyermekkorban igen mélyre rögzül. Olyan mélyen elásódik, hogy nincs érv, amely a bennük élő sérült gyermeket meggyőzhetné.

Én az Önben élő felnőtthöz szólok, aki már számos problémával sikeresen megküzdött az élete során. Ön az, aki képes meghallani: a fogászat már egészen más. Van fogorvos, aki már elfogadja Önt a fájdalmával együtt és képes segíteni. A fogászat ma már fájdalommentes, empatikus és technikailag és jóval fejlettebb.

Az első lépés azonban mindig az Öné! Ön az aki képes gyengéden megfogni az Önben élő, sérül gyermek kezét, és eljönni “együtt” a fogorvosi rendelőbe.

Az alábbi esetbemutatás talán Önnek is segíteni fog, felkerekedik, és a fogászattal kapcsolatos ellenérzései és félelmei ellenére beül egy empatikus és ügyes fogorvos székébe! Az alábbi történet ehhez kíván bátorságot és erőt nyújtani Önnek!

Egy történet, mely bátorságot ad, hogy Ön ne töltsön 30 évet mosolygás nélkül

A képen látható páciens több mint 30 éve nem járt fogorvosnál. No nem azért, mert nem ad magára! Csinos öltözékben, kifogástalan eleganciával bíró páciensről van szó. Beszéd közben a fogai alig látszódtak – az évek során tökéletesen megtanulta elrejteni a mosolyát! De milyen ár az, ha valaki 30 éven át nem mosolyog?

Egy fogorvos számára persze minden ilyen jel feltűnő, de a hölgy a környezetét ügyesen megtévesztette. Csak ő tudta, mit rejtenek az ajkai. A gyermekkori félelem a fogorvostól azonban nem engedte mozdulni. Mivel fogait karban tartotta, a fogmosást tökéletesre fejlesztette, fájdalom, vagy új fogszuvasodás nem alakult ki, ezért sürgősségi problémája nem volt. Csak a csúnya, barna fogak, és a félelem a fogorvostól.

félelem a fogorvostól

30 éves félelem, mely pár óra alatt, fájdalom nélkül szépre kezelhető

A döntés végül mégis megszületett! A páciens félve, szorongva érkezett a rendelőbe. Egyszerű, fájdalommentes megoldást kért. Az első ülésben egy órát csak beszélgettünk, így az első kezelésre már jóval nyugodtabban érkezett.

A fenti kezelés összesen 3 x 1 óra időtartamot jelentett. A kezelések teljesen fájdalommentesen zajlottak. Az érzéstelenítő előtt articainos zselé érzésteleníti el a fogínyt. Így az érzéstelenítés sem fáj. Az érzéstelenítő az Ultracain DS Forte, mely 4 x erősebb a Lidocainnál, a páciens a kezelésből semmit nem érzett.

A fogakat a doktornő kompozit héjjal építette fel – esztétikus, nano kompozit flow technológia, melynek segítségével nem kell költséges koronákat készíteni, vagy akár a fogakat lecsiszolni.

Noha a porcelán héj vagy korona akár szebb megoldást nyújthatott volna, a csiszolás járhat fájdalommal, így első körben ezt a megoldást elvetettük. Ilyen esetben, mikor az első lépés a félelem körbeölelése és kezelése – nem szabad koronákban és héjakban gondolkodni. A kevesebb néha sokkal sokkal több! Az eredmény pedig magáért beszél!

A páciensnek a leginkább egyszerű, gyorsan elvégezhető, mégis látványos megoldást javasoltuk. A lehető legkisebb kellemetlenséggel, fájdalom nélkül, a legkevesebb anyagi teher mellett!

A szép fogak és a csinos mosoly az eredmény látványosabb része. A láthatatlan, mégis elmondhatatlanul értékes eredmény: a mélyen megbúvó, 30 éve a lelket rágcsáló félelem a fogorvostól megszűnt, kipukkadt, elenyészett! Kívánjuk Önnek is, hogy vágjon bele bátran!

A beavatkozást Dr. Máriaföldy Kinga fogorvos végezte. A félelem oldásában Dr. Pattogató Rita volt a páciens segítségére.