Fogfájás kialakulása és ami segíthet

Fogfájás gyógyítása

A fogfájás hátterében számos indok állhat. Legtöbb esetben a még élő, de elhalás felé úton levő gyulladt fogak fájnak, ez a legerősebb fogfájás. Sokszor azonban a fog már elhalt és a körülötte levő csontszövet gyulladása fáj. Fájhat ezen kívül a fogíny is, vagy akár az ízület felől is kisugározhat fájdalom. Nézzük a leggyakoribb fogfájás típusokat és azt, mi segíthet ilyenkor?

Fogbélgyulladás

A legtöbb esetben előforduló fogfájdalom. Oka szinte mindig mély fogszuvasodás. A szuvas üregen keresztül a baktériumok elérik a fog belsejében levő fogideget. Az érzékeny pulpaszövet az irritációra gyulladással válaszol. A gyulladás mindig duzzanattal jár. A fog belsejének űrmérete azonban behatárolt, bármilyen apró feszültség hatalmas fájdalmat okoz, hiszen a gyulladásos folyadékgyülemnek nincs merre tágulnia az apró fogbélűrben.

A legfontosabb mielőbb fogorvoshoz fordulni. A kezelés a legtöbb esetben gyökérkezelés. Amennyiben időben sikerül elcsípni a folyamatot, előfordulhat, hogy gyógyszeres töméssel is sikerül a folyamatot visszafordítani. Ne arra készüljön, hogy a fájdalom majd elmúlik a fájdalomcsillapító szerektől. Természetesen vegyen be fájdalomcsillapítót, de hívja mielőbb fogorvosát és kérjen időpontot. A fájdalomcsillapító csak átmeneti enyhülést ad, nem oldja meg a feladatot.

Semmiképp ne kezdjen önállóan, vagy a szomszédnéni tanácsára antibiotikum szedésébe! Lehet hogy átmenetileg enyhülést tapasztal, de a fogbélgyulladást ki kell kezelni, azt az antibiotikum nem fogja megoldani! Ezzel szemben a folyamatot elodázza, a beleket, immunrendszert feleslegesen terheli az antibiotikum kúrával, ráadásul rezisztens baktériumokat teremt, amelyek kikezelése még nehezebb lesz.

Gyulladás a gyökér csúcsa körül

A fogfájás kialakulhat akkor is, ha a fog maga már elhalt, de a gyökércsatornán keresztül a fog elhalása után a fog gyökércsúcsi részénél a csonthártya gyullad be. Egy akut gyökércsúcsi gyulladás is fájdalmas. Itt is szemben állunk azzal a ténnyel, hogy a gyulladás duzzanattal jár, és ennek kiterjedésre van szüksége. A csontban a gyulladásnak már nagyobb tere tud leni, mint a fogban, de a csont is kemény szövet, tehát a feszültség itt is komoly fájdalmat okoz. Az elv ugyanaz: mielőbb fogorvoshoz fordulni. A diagnózist szájvizsgálattal és röntgenfelvétel segítségével állapítja meg a fogorvos. Panoráma röntgen, intraorális röntgen és komplikáltabb esetben – például több gyökerű fog esetén – 3 dimenziós CBCT felvétel is szükséges a pontos diagnózishoz.

A kezelés a legtöbb esetben gyökérkezelés. Nehéz, megoldhatatlan helyzetben pedig foghúzás.

Gyökércsúcsi rész gyulladásának jellemzői

• A fog érzékennyé válik ráharapásra
  • A meleg étel fájdalmat vált ki
  • Röntgenen a gyökér csúcsán sötét elváltozás van (garnulóma, ciszta, stb.)