+36 1 315 4545 | 1137 Budapest, Szent István körút 10. 3.em 8. | My Budapest Dental
| Dr. Pattogató Rita

Fogfájás kialakulása és ami segíthet

A fogfájás hátterében számos indok állhat. Legtöbb esetben a még élő, de elhalás felé úton levő gyulladt fogak fájnak, ez a legerősebb fogfájás. Sokszor azonban a fog már elhalt és a körülötte levő csontszövet gyulladása fáj. Fájhat ezen kívül a fogíny is, vagy akár az ízület felől is kisugározhat fájdalom. Nézzük a leggyakoribb fogfájás típusokat és azt, mi segíthet ilyenkor?

Fogbélgyulladás

A legtöbb esetben előforduló fogfájdalom. Oka szinte mindig mély fogszuvasodás. A szuvas üregen keresztül a baktériumok elérik a fog belsejében levő fogideget. Az érzékeny pulpaszövet az irritációra gyulladással válaszol. A gyulladás mindig duzzanattal jár. A fog belsejének űrmérete azonban behatárolt, bármilyen apró feszültség hatalmas fájdalmat okoz, hiszen a gyulladásos folyadékgyülemnek nincs merre tágulnia az apró fogbélűrben. A legfontosabb mielőbb fogorvoshoz fordulni. A kezelés a legtöbb esetben gyökérkezelés. Amennyiben időben sikerül elcsípni a folyamatot, előfordulhat, hogy gyógyszeres töméssel is sikerül a folyamatot visszafordítani. Ne arra készüljön, hogy a fájdalom majd elmúlik a fájdalomcsillapító szerektől. Természetesen vegyen be fájdalomcsillapítót, de hívja mielőbb fogorvosát és kérjen időpontot. A fájdalomcsillapító csak átmeneti enyhülést ad, nem oldja meg a feladatot. Semmiképp ne kezdjen önállóan, vagy a szomszédnéni tanácsára antibiotikum szedésébe! Lehet hogy átmenetileg enyhülést tapasztal, de a fogbélgyulladást ki kell kezelni, azt az antibiotikum nem fogja megoldani! Ezzel szemben a folyamatot elodázza, a beleket, immunrendszert feleslegesen terheli az antibiotikum kúrával, ráadásul rezisztens baktériumokat teremt, amelyek kikezelése még nehezebb lesz.

Gyulladás a gyökér csúcsa körül

A fogfájás kialakulhat akkor is, ha a fog maga már elhalt, de a gyökércsatornán keresztül a fog elhalása után a fog gyökércsúcsi részénél a csonthártya gyullad be. Egy akut gyökércsúcsi gyulladás is fájdalmas. Itt is szemben állunk azzal a ténnyel, hogy a gyulladás duzzanattal jár, és ennek kiterjedésre van szüksége. A csontban a gyulladásnak már nagyobb tere tud leni, mint a fogban, de a csont is kemény szövet, tehát a feszültség itt is komoly fájdalmat okoz. Az elv ugyanaz: mielőbb fogorvoshoz fordulni. A diagnózist szájvizsgálattal és röntgenfelvétel segítségével állapítja meg a fogorvos. Panoráma röntgen, intraorális röntgen és komplikáltabb esetben - például több gyökerű fog esetén - 3 dimenziós CBCT felvétel is szükséges a pontos diagnózishoz. A kezelés a legtöbb esetben gyökérkezelés. Nehéz, megoldhatatlan helyzetben pedig foghúzás. Gyökércsúcsi rész gyulladásának jellemzői
  • A fog érzékennyé válik ráharapásra
  • A meleg étel fájdalmat vált ki
  • Röntgenen a gyökér csúcsán sötét elváltozás van (garnulóma, ciszta, stb.)

“Az első fogorvosi rendelő
ahová félelem nélkül megyek!”

Union Dental
Szakértelem, tradíció, tapasztalat.
Budapest Dental több mint 15 éve.
Rendelőnk
1137 Budapest,
Szent István körút 10. 3.em 8.
Útvonaltervezés
Elérhetőségeink
Nyitvatartás
  • Hétfő – Péntek
    08:00 – 20:00
  • Szombat
    zárva
  • Vasárnap
    zárva
Információk
Kövessen minket

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.
© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.

BUDAPEST DENTAL