Fogínysorvadás kezelés vagy természetes ínyvisszahúzódás?

Fogínysorvadás

Fogínysorvadás vagy természetes ínyvisszahúzódás?

Lehetséges a fogíny visszahúzódása és fogágybetegség akár huszonéves korban is? Fiatal páciensünk leveléből megtudhatja, hogy milyen tünetekre érdemes odafigyelni már egészen fiatalon, orvos szakértőnk válaszából pedig megismerheti a fogínykezelési módokat a Budapest Dental Esztétikai Fogászat rendelőjében. Illetve mutatok egy tudományos cikket is a témáról, ha mégjobban belemerülne a részletekbe!

Egy fiatal levélíró tanulságos története – Fogínysorvadás ilyen fiatalon?

Az alábbi levél írója egy ismeretlen fiatalember. Története tanulságos, nagyon sok hasonló levelet kapunk fogíny visszahúzódás témakörében. A természetes fogíny visszahúzódásról, ennek „érzékeny” következményeiről, és érthető kétségbeeséséről ír fogai állapota miatt. A Budapest Dental orvosának válasza a levél alatt olvasható.

Kedves Sándor! Az íny egyrészt folyamatosan húzódik vissza, ahogyan öregszünk, ez egy természetes folyamat. Másrészt az íny alatti fogkövek eltávolítása után az íny megnyugszik, ha kicsit gyulladásban volt a fogkő miatt, akkor duzzadt is volt, így a fogkőeltávolítás után mindig feszesen visszatapad az eredeti helyére, ez is tűnhet íny visszahúzódásnak. Nem tartom valószínűnek, hogy a töméshez lenne köze, ha a tömés széle elállna, az komoly ínygyulladást provokálna, ezt biztosan jelezte volna Önnek fogorvosa.

Fogmosás és szájvizek

A fogmosási szokások sok esetben vezetnek az íny bizonyos mértékű visszahúzódásához. Fontos, hogy sose vízszintes sikáló mozdulatokkal mosson fogat, hanem körkörösen, illetve az íny felől a fog rágófelszíne vagy éli része felé mozgassa a fogkefét. Szívem szerint nem ajánlok sem szájvizet sem különleges fogkrémet. Ezekre akkor lehet szükség – csakis kiegészítő kezelésként és egyáltalán nem csak önmagukban – ha komolyabb ínygyulladás kezelése után, azaz a fogkőeltávolítás után a száj higiénikus vagy fogorvos javasolja, illetve olyan esetekben, mikor valami miatt akadályozott a normális fogmosás (műtétek a szájban, kéz deformitások, stb.).

A lényeg, hogy a fogfelszínek tiszták legyenek

Egyébként a lényeg mindig az, hogy a fogak felszíne tiszta legyen! Ezt elsősorban alapos mechanikai tisztítással érhetjük el otthon, illetve fél évenként mindenképp érdemes ellátogatni legalább száj higiénikus kollégához, de legjobb fogorvoshoz. Sose engedje meg magának, hogy komolyabb fogkő felrakódások alakuljanak ki a fogain, mert ez egyértelműen az íny gyulladásához és így a mélyben a csont sorvadásához vezet, mely a fogkőlevétellel ugyan megállítható, de vissza nem fordítható folyamat.

A káros, pusztító baktériumok a vastag lepedékben szaporodnak el

Inkább tisztítsa meg kétnaponta a fogait, de akkor nagyon-nagyon alaposan, mint minden nap felületesen. Az íny gyulladásáért felelős baktériumok csak a vastag plakkban, vagy lepedékben szaporodnak el, míg a felszínesekben nem. A vastag plakk mélyére épp a veszélyes zónára azonban a szájvizek és fertőtlenítő szerek nem hatolnak le, csak a felületes plakk baktériumokra hatásosak. A mély plakk baktériumai képesek behatolni az ínyszövetbe illetve a csontba és itt a saját immunrendszerünket provokálva gyulladásos reakciót váltanak ki.

Önmagunk tisztelete és a tudatos ápolás

Nagyon jó olvasni, hogy ilyen figyelemmel van a fogai és az ínye iránt, ez nagyon jó kapcsolatot jelent Önmagával, és ez a kapcsolat az elsősorban lényeges és fontos dolog. Ha a kapcsolata önmagával és a fogaival megvan, én már sokat nem aggódnék, hiszen ez egyértelműen ápoláshoz és odafigyeléshez vezet. Az aggodalom azonban nem segít, ha nem biztos valamiben inkább keresse fel ismét fogorvosát, veszteni nem fog vele, legfeljebb megnyugszik, hogy minden rendben van. További alapos fogmosást és jó egészséget kívánok Önnek! Dr. Pattogató Rita