Fogínygyulladás természete, lehetőség a változtatásra

Fogínygyulladás

A fogínygyulladás természete érthetően, laikusoknak is. Ismerje meg, milyen folyamatok állnak a fogínygyulladás hátterében.

A szájüregben honos baktériumok kényes egyensúlyának felborulását okozhatják immunológiai folyamatok, gyakrabban azonban, a nem megfelelő szájhigiéniai szokások állnak a problémák hátterében. Cikkünkből megismerheti a fogínygyulladásra utaló figyelmeztető tüneteket, és a fogínykezelés legmodernebb lehetőségeit. Olvashat a legtöbbet javasolt kezelésről, a standard ultrahangos fogkőeltávolításról, de jó, ha megismeri a legmodernebb eljárást is, a fogínygyulladás megelőzésének és kezelésének nagymesterét, a Guided Biofilm terápiát.

Egyensúly a szájüregben

A szánkban a fogainkon, a nyelvünkön és az ínyünkön kívül számos tényező található. Vannak hasznos és káros élőlényeink, például baktériumok, gombák, de együtt létezünk élettelen anyagokkal is, mint például az ételekből a fogakra kirakódó lepedék szervetlen anyagai, vagy a töméseink, fogpótlásaink összetevői. Mindezek együtt egy rendkívül bonyolult biológiai komplexumot képeznek. Mindannyian kölcsönhatásban állnak egymással – azaz a szájüreg minden résztvevője egyaránt fontos. Ez a kölcsönhatás eredményezhet egészséges állapotot és betegséget egyaránt. A lényeg, hogy a száj a környezeti hatásokkal szemben mindig egyensúlyra törekszik.

FONTOS! A betegség nem hiba, hanem egy eltolódott egyensúlyi állapot jelzője! Egy jelzőfény tehát, ami segít bennünket abban, hogy tudatosabban és alázatosabban álljunk a saját testünkhöz. Ezzel a szemlélettel nem megszabadulni fogunk tőle, hanem elfogadjuk és így könnyebben értjük meg, mit is akar tőlünk. Az esetek 85%ban a fogínygyulladás egyszerűen azt kéri tőlünk: foglalkozzunk többet és alaposabban a fogaink és a fogínyünk ápolásával!

Nem minden baktéruim okoz fogínygyulladást, sőt a jó baktériumok védenek a fogínygyulladás ellen!

Mikor megszületik egy kisbaba, szája teljesen steril. Később nagyon sokféle és nagyszámú mikroorganizmus telepedik meg a szájban – főleg baktériumok (átlagos embernél kb. 30 baktérium törzs mutatható ki a szájban). Ezek a baktériumok tartják fent a normál szájflórát – ők mindig velünk élnek.

A szájüregi bacilusok az egymás közti egyensúlyt szigorúan igyekeznek megőrizni – így tudnak ellenállni olyan külső baktériumokkal szemben, melyek károsak lennének a már honos szájflóra szempontjából. Vannak olyan bacik is, melyek kifejezetten más baktériumokat elpusztító anyagokat termelnek – erre azért van szükség, hogy idegen baktériumok ne szaporodhassanak el a szájban.

Ha a honos baktériumok egyensúlya megtartott és a szájnyálkahártya, illetve a fogak körüli szövetek védekező mechanizmusa kielégítő – egészséges állapot áll fent. Az egészséges íny színe világos rózsaszín, a fogakra feszesen tapad, nem láthatunk duzzanatot sem. Az egészséges íny fogmosáskor nem vérzik, kellemetlen szájszag nem tapasztalható.

Az egyensúly felborulhat a baktériumok túlzott elszaporodásával – szerzett tényezők a fogínygyulladásban

Ha a baktériumok túlzottan elszaporodnak, a túl sok baktériummal szemben az átlagos immunitású íny tehetetlen – ínygyulladás alakul ki. A gyulladás szerepe először mindig pozitív – a nyálkahártya igyekszik megvédeni a mélyebb területeket a baktériumok, illetve mérgező anyagok felszaporodásától – amik súlyos károsodásokat okoznának. A folyamat később válik problémássá – puszítóvá, ha a kezdeti fogínygyulladást nem kezeljük időben.

Az egyensúly borulhat, a szervezet nem megfelelő immunreakciói miatt – öröklött tényezők a fogínygyulladásban

Más esetben a normál baktériumflóra mellett alakul ki gyulladás. Ilyenkor a szájnyálkahártya immunitása nem megfelelő – ennek hátterében elsősorban genetikai, öröklött tényezők állnak. A normálisnál csökkentebb üzemmódban működő ínybarrier (íny védelem) a normális baktérium mennyiséggel szemben nem tud elég ellenálló lenni – ezek a bacik bejuthatnak a mélyebb rétegekbe – ismét gyulladást okozva ezeken a területeken. Hasonló hatásúak bizonyos betegségek, vagy gyógyszer mellékhatások is.

Gyógyulási esély a baktérium túlsúly okozta gyulladásos folyamatoknál

Mivel az első esetben a baktériumok túlszaporodását elsősorban a helytelen szénhidrát dús táplálkozás, a rossz száj higiéné, azaz a kevés vagy nem megfelelő fogmosás okozza – általában könnyű és gyors gyógyulásra számíthatunk, ha betartjuk a fogorvos utasításait az étrenddel és a fogápolással kapcsolatban. Ha komolyabb csontpusztulás alakult ki, de a fogak még stabilan állnak az ínyben, a rendszeres kezelésekkel ez a folyamat is megállítható, a fogak elvesztésének ideje kitolható. Egyszerűbb esetben elegendő lehet a standard ultrahangos fogkőeltávolítás, komplexebb esetben az irányított biofilm terápia hoz hosszú távú megoldást.

Sajnos az immunológiai eredetű esetben kevés lehetőség van a terápiára. Elsősorban a száj higiéné még fokozottabb fenntartását kell szem előtt tartani, mely segít, a csökkent immunitású ínynek a kényes egyensúly fenntartásában.