Fogínyvérzés kezelés gyakorlati lépései a fogorvosnál

A magunk egészségéért mi magunk vagyunk a felelősek

“Az van, amit magamért teszek és az biztos, amit magamért teszek.”

Az egyik legbiztosabb, amit saját jól létünkért tehetünk, az a gondos és fegyelmezett önápolás. A fegyelmezettség ott kezdődik, ha felfogjuk a tényt, hogy a magunk egészségéért mi magunk vagyunk felelősek. Ezért mosunk fogat reggel és ezért nem fekszünk le fogmosás nélkül este. Ezért kérjük a dentalhigiénikus segítségét, ha fogínyvérzéssel küzdünk. Ezért igyekszünk betartani a fogorvos tanácsát a féléves vagy legalább éves fogászati szűréssel kapcsolatban egy állapotfelmérés keretein belül: mert fontosak vagyunk saját magunk számára!

A fogínyvérzés jel! Nem utálni, hanem észrevenni kell a test segítő szándékú üzenetét!

A fogínyvérzés segítő jel! Ne bagatellizáljuk el! Azt üzeni: “Hékás, valami baj van! Figyelj rám jobban! Ha nem tudod megoldani, akkor menj el szakemberhez! Segíts, egészséges szeretnék maradni!”

A fogínyvérzés problémájával Ön nincs egyedül. Magyarországon a lakosság 87%-t érinti ez a tünet. Az ínyvérzés tünete mögötti ok lehet egy banális, átmeneti ínygyulladás, néhány kihagyott esti fogmosás miatt, de lehet komoly fogágybetegség is a háttérben.

Fogínyvérzés – hogyan veheti észre magán a tünet megjelenését?

Ha Ön még nem tapasztalt fogínyvérzést, és az egyszer csak fogmosás közben megjelenik, mindenképp jelzés, hogy a fogínnyel valami nincs rendben. Ha Önnek nincsenek fogkövei, rendszeresen jár fogászati ellenőrzésekre, és valóban alapos fogmosással az ínyvérzés egy-két nap alatt megszűnik, akkor csak egy átmeneti tünetről beszélünk, melyet Ön otthon, odafigyeléssel, megfelelő szájhigiéniai hozzáállással megszüntethet. Egy egészséges íny sohasem vérzik, még fogmosás közben sem. Amennyiben Önnek spontán módon, külső fizikai hatás nélkül vagy fogmosáskor rendszeresen vérzik az ínye akkor az egy erőteljes figyelmeztető jel arra, hogy a fogíny vagy fogágybetegségben szenved. Ne essen abba a csapdába, hogy vérző ínyét csupán az erőteljes fogmosási technikának vagy egy új fogkefének tulajdonítja.

Mikor üzen a fogíny fogínyvérzéssel? Ha gyulladás van!

• Mikor van gyulladás? Ha baktériumok vannak és az egészséges szervezet erre gyulladással reagál, hiszen nem akarja beengedni a bacikat! A baktérium toxinokat az immunrendszerünk érzékeli, olyan anyagokat kezd termelni, amelyekkel a baktériumokat el tudja pusztítani. Ez a normál gyulladásos reakció, ez felel az íny vérzéséért és más tünetekért.
  • Mikor vannak bacik? Ha lepedék vagy fogkő van a fogíny szélénél, vagy mélyebben a fog tartószerkezetének meglazulása következtében kialakult tasakokban.
  • Mi hát az alapvető teendő fogínyvérzés esetén? A bacikat (lepedéket, fogkövet) szisztematikusan, rendszeresen és fegyelmezetten el kell távolítani, így megszűnik a gyulladás és megszűnik a vérzés.
  • Hogyan távolíthatjuk el a lepedéket és a fogkövet? Fogápolással – otthon vagy a rendelőben!
  • Okos dolog tehát fogínyvérzés esetén nem mosni fogat? NEM!!!! Csak rosszabb lesz! Hiszen még több bacillus gyűlik fel, így a gyulladás erősebb lesz, ha a gyulladás erősebb, már szövetbontó anyagok is felszaporodnak – ennek hosszú távú következménye pedig már a fogíny, később a fogágy pusztulása!

Mennyire kritikus ez az állapot, mikor forduljak fogorvoshoz?

Ez egy fontos figyelmeztető jel.  Az első és legfontosabb, hogy ne értékelje alul a tüneteit. A fogínyvérzés okát a lehető legrövidebb időn belül ki kell derítenie. A fogínyvérzésnek több oka is lehet, tehát egyáltalán nem biztos, hogy Önnél egy kritikus mértékű fogágybetegségről beszélhetünk, de az egyértelmű, hogy a dolognak a lehető legrövidebb időn belül utána kell járni. Ha a fogmosást hitünk szerint a legalaposabban végezzük, hiába várunk arra, hogy a fogínyvérzésünk majd csak megszűnik magától, nagy valószínűséggel nem fog sőt fogaink állapota romlani fog. Ha 3-4 nap után, rendszeres, alapos fogmosás ellenére sem szűnik meg a panasz, érdemes mihamarabb szakemberhez fordulni.

Fogápolás oktatás

Fogínyvérzés kezelése – gyakorlati lépések a sikeres kezeléshez

Mossunk alaposan fogat!

2 perc reggel és 2 perc este alapos, soft vagy ultrasoft fogkefével, körkörösen masszírozva a fogakat és a fogínyt is. A fogínyt is meg kell mosni, nem csak a fogak rágófelszínét! A fognak van fognyaka is, amely az ínyből bújik ki, ezt is nagyon alaposan, türelmesen és puha fogkefével masszírozzuk át. Használjunk interdentális kefét, superflosst vagy fogselymet! Takarítsuk ki a fogak közti réseket is alaposan. Legjobb módszer: 2 perc fogmosás után interdentális fogkefével történő tisztítás, majd ismét fogmosás kb. 1 percig.

Ne ijedjünk meg a vértől!

Az a kevés kis vér a szájból kiköpve borzasztónak, aggasztónak tűnik, de fontos, hogy ne ijedjünk meg a saját vérünktől. Ha a fenti módon alaposan és tudatosan odafigyelve az ínyre és a fogközökre – megmossuk, a következő fogmosáskor már picit kevésbé fog vérezni, néhány nap alatt pedig teljesen elmúlik! No panic! Kitartás és a fegyelmezett fogmosás meghozza ismét az egészséget. Az ínygyulladás akkor alakul ki, ha valamiért kicsit elhanyagoltuk a fogmosást vagy nem tudtunk a fogköztisztítás fontosságáról. Ez a tünet még könnyen, gyorsan és akár otthon orvosolható!

A helyes fogmosási technika elsajátítása a rendelőben

Egy dentalhigiéniai kezelés alkalmával örömmel megosztjuk Önnel a fogápolási praktikákat. Gyakori, hogy a helytelen fogmosási szokás van az ínygyulladás és a fogínyvérzés hátterében.

Professzionális szájhigiéniai kezelés

Ez minden típusú fogágybetegség kezelésének alapja, mindig ezzel kell kezdeni. Egy alapos fogkőeltávolítás a legtöbb esetben véget vet a fogínyvérzéses panaszoknak. A kezelés egy, kettő vagy akár több ülésben történik a fogkövesség mértékének függvényében. A professzionális ultrahangos fogkő eltávolítás elsősorban az íny feletti területek letisztítását végzi nagy hatékonysággal. Ez bizonyos páciensek megélése szerint teljesen fájdalommentes, mások kicsit érzékenynek tartják közben a fogaikat, de nagyon ritka az, aki fájdalmasnak tartja. Ilyen esetben egyébként érzéstelenítőt ad az orvos.

Ismerje meg professzionális dentálhigiéniai kezeléseinket!

Antimikrobiális foto dinamikus terápia

Szájhigiéniai kezelés után, a rezisztens kórokozók fájdalommentes és gyógyszermentes elpusztítására, rendkívül hatékony módszer. Abban az esetben javasolt, ha Önnek régóta fennállnak a fogínyvérzéssel kapcsolatos problémái, visszatérő fertőzése van, illetve a kezelések ellenére sem gyógyuló fogíny gyulladása van. A terápia segítségével a baktériumok 99 %-a elpusztítható, mellékhatások nélkül, fájdalommentesen. Antibiotikum kúra miatt rezisztensé vált gyulladáskeltő baktériumok ellen is hatásos.

Vektor terápia

Mélyebb fogínytasakok esetén, szükség lehet a mély területek megtisztítására is, az íny újbóli jó tapadása érdekében, melyet parodontológiai mély kürettázzsal vagy Vektor terápiával végzünk. A kezelés célja, hogy a szabaddá vált gyökérfelszínekről minden felrakódás, érdesség eltűnjön, helyette simára polírozott felszíneket kapjunk, ahol elindulhat a regenerálódás.

Mélytisztítás – kürettálás

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A mélytisztítás a mély tasakokban levő fogkőfelrakódások, gyulladásos szövetek eltávolítására szolgál. Ezt a kezelést Vektor terápiával és lézeres terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Parodontális lézer terápia

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A lézerterápia a mély tasakokban levő gyulladásos szövetek kíméletes eltávolítására szolgál, emellett biostimulatív hatású, a fogágy szövetek regenerációját segíti elő. A lézersugár elpárologtatja a tasak legmélyén megbúvó baktériumokat és elpárologtatja a gyulladásos szöveteket. A lézerfény kb. 1000nm mélységig hatol be a szövetekbe a kezelés helyén. Ezt a kezelést Mélytisztítással (kürett) és Vektor terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!