Fogkő leszedés

A fogkő leszedés egy dentálhigiénés fogászati szolgáltatás, amely során a fogakon található elmeszesedett lepedék kerül eltávolításra. Ez a kezelés segít abban, hogy a fogkő okozta komolyabb szövődményeket megelőzzük.

Mit kell tudnunk a fogkőről?

A fogkő gyakorlatilag megkövült lepedék. Olyan keménységű, hogy otthoni körülmények közt, alapos fogmosással sem távolítható el. A fogkőképződés folyamata, közvetlenül az étkezés befejeztével elkezdődik a szájban. A fogak felszínén, nagyjából 20 perccel az étkezést követően már kimutatható, és ha a felszínen marad, maga a fogkő 6-10 nap után láthatóvá válik.

Rendszeres fogmosással és még inkább fontos, hogy a helyes és alapos technika alkalmazásával a fogkő kialakulása minimalizálható ahogy ez a tudományos cikk is bizonyítja. Ellenkező esetben az ételből a fogfelszínre tapadó lepedék dentális plakká alakul.

A dentális plakk szépen hangzik, egyébként ez egy elég gusztustalan képződmény: ottmaradt ételmaradék baktériumokkal átitatva… Majd, hogy tovább fokozzuk, a nyálból kioldódó ásványi anyagok hatására kövül meg és lesz belőle fogkő. A fogmosás hiányán, vagy a rossz technikán túl persze egyéb hajlamosító tényezők is vannak, melyeket a kialakulás kapcsán érdemes megemlíteni:

• a genetika, örökletes tényezők,
  • a nyál pH-ja, egyedi összetétele
  • az étrend, étkezési szokások
  • és az életmód.

A felrakódás nemcsak az íny feletti területen jellemző, hanem sajnos az íny alatt is kialakulhat. Ebben az esetben színe nem fehéres-halványsárga, hanem barnás-feketés. Ez a veszélyesebb típus, mivel jelenlétében a fog csontos ágya bomlik, ami a fog elvesztéséhez vezethet.

Természetesen az intenzív színanyagú ételek az íny feletti fogkő színére is hatással vannak, így a cékla, a tea vagy a kávé képes a fogkő sötétebbre színezésére.

A fogkő a fogsor szinte bármely részén kialakulhat, mégis vannak bizonyos tipikus megjelenési területei. Ide tartozik az alsó metszőfogak belső oldala és a felső őrlőfogak külső része. Az ok egyszerű: ezeken a területeken fokozott a nyál termelődése.

A fogkő kálcium- és magnéziumtartalma vonzza az ínyre káros, agresszív baktériumok megtelepedését. Ezek komolyabb megbetegedéseket okoznak a szájüregben, mint például a fogszuvasodás vagy a fogínygyulladás. A kezeletlenül hagyott problémák sajnos fogínypusztulást és akár fogvesztést is okozhatnak, vagy egyéb szájsebészeti beavatkozásokat igényelhetnek.

A fogkő ettől függetlenül is gondot jelent. Amellett, hogy csúnya, kellemetlen szájszag előidézője lehet. Összességében igen ápolatlan benyomást ad viselőjének. Mindemellett ördögi kört indít be azzal, hogy a zománcfelszín simaságát megtöri, így tovább fokozza a lepedékképződést, majd következményesen újra a fogkőképződést.

A fogkőleszedés módszere

A fogkőeltávolítás tulajdonképpen egyszerű beavatkozás, ha modern ultrahangos eszköz áll a fogorvos rendelkezésére. Szerencsére a legelterjedtebb módszer az ultrahang, sajnos néhány korszerűtlen rendelőben akadnak még elavult, „karistolós” módszerek is. Ezekkel az a probléma, hogy a nagy fogköveket ugyan lepattintják, az apróbb szemcsék azonban maradnak, így a fogkőképződés hamar újra indul.

Az ultrahangos fogkőeltávolítás során úgynevezett depurátort használunk. Ez egy olyan készülék, amely rezgést bocsát ki az emberi fül számára hallható tartománynál magasabb frekvencián, így kíméletes módon, de annál hatékonyabban veszi fel a harcot a problémával szemben.

A kezelés 75-80% ban nem jár semmiféle fájdalomérzettel, maximum enyhébb bizsergés, erősebb hideg érzet tapasztalható. Vannak természetesen érzékenyebb páciensek, nekik vagy érzéstelenítésben kell végezni a fogkő leszedést, vagy érdemes kipróbálniuk a Less Pain fogkő eltávolítási technikát, amely az irányított biofilm terápia részeként érhető el. Ez egy modern fejlesztésű ultrahangos készülék, mely még finomabb rezgést bocsát ki, így a kezelés fájdalommentessé válik.

Abban az esetben, ha komolyabb fájdalom, illetve ínyvérzés is jelentkezik a fogkő leszedés során, ez ínyproblémát vagy fogágybetegséget jelenthet. Ezekben az esetekben lokális érzéstelenítés mellett végezzük a fogkőeltávolítást és további fogíny kezelésekre is szükség lehet.

A fogkő eltávolításának lépései

A fogkőleszedés egy rutin rendelői eljárás, melynek lépései a következők:

1. Állapotfelmérés, orvosnál

A kezelés minden esetben egy alapos állapotfelméréssel indul, mely eredményének függvényében határozzuk meg a további szükséges lépéseket. Ha csak fogkőleszedésre érkezik a páciens, lehetőség van ennek a lépésnek a kihagyására, és rögtön dentalhigiénikushoz időpontot kérni.

2. Fogkőeltávolítás, dentalhigiénikusnál

Az ultrahangos fogkőeltávolítás során a speciális rezgőmozgás révén kerül a megkövült lepedék eltávolításra. A rezgés során légbuborék képződik, ettől válnak le a fogkődarabok. Mindeközben a fogzománc nem sérül, a készülék kíméletesen teszi a dolgát.

3. Polírozás

A fogkőeltávolítás után a fogak felszíne némiképp érdes marad, így fogpolírozással tesszük azokat simává egy speciális elektromos kefe és paszta segítségével. Lehetőség van professzionális sópolírozást is kérni, ez még alaposabban eltávolít minden színes felrakódást, és természetes fehérítő hatással is bír. Így még csillogóbb és fehérebb végeredményt kapunk.

4. Tanácsadás

A dentálhigiénikus kollégáink személyre szabott, egyéni tanácsokkal látják el minden kedves páciensünket. Ennek során minden olyan módszer és praktika ismertetésre kerül, amely révén a fogkő újbóli kialakulása megelőzhető, lassítható.

Gyakori kérdések

Fájdalmas a fogkőeltávolítás?

Ez egy nagyon gyakran felmerülő kérdés. Semmi ok az aggodalomra, hiszen a fogkő leszedés fájdalommentes, vagy minimális hideg érzékenységgel járó eljárás. Az állapotfelmérés során mindig alaposan szemügyre vesszük a szájüreg állapotát és ha problémás eltérést észlelünk, amely befolyással lehet a fogkő leszedésére – például gyulladások, akkor helyi érzéstelenítést alkalmazunk.

Érzékenyebb pácienseknek mindeképp javasoljuk a Guided Biofilm Therapy kezelést, ami még finomabb rezgéssel dolgozik, így azok is bátran belevághatnak, akiknek a normál ultrahangos kezelés eddig érzékenységet okozott.

Milyen további előnyökkel jár a kezelés?

A mindennapokat is megnehezítő kellemetlen panaszok a fogkőeltávolítás után megszűnnek. Hogy melyek ezek? Íme:

• szemmel látható lerakódások, elszíneződések a zománc felületén
  • sötétvörös színű, gyulladt íny
  • szenzitív íny és vérzés
  • kellemetlen lehelet

Evés-ivás fogkőeltávolítás után – szabad-e?

A fogkő-eltávoíltást követő körülbelül 12-24 órában tanácsos mellőzni az erős színanyagokkal rendelkező ételeket és italokat, mint például a cékla, a tea, a kávé, az erdei gyümölcsök, a csokoládé, stb.

Lehet-e cigarettázni fogkő eltávolítás után?

A cigaretta szintén zománcot színező tulajdonságokkal bír, így, ha hosszútávon szeretnénk élvezni a sima, fehér fogak nyújtotta élményt és persze egészségünk megőrzését is fontosnak tartjuk, akkor érdemes a dohányzást mellőzni.

Lehetséges-e házilag eltávolítani a fogkövet?

Az interneten számos módszer és legenda kering a fogkő házi eltávolításával kapcsolatban. Szódabikarbóna, speciális szájvizek és fogkrémek – sajnos kiábrándító válasszal kell szolgáljunk: nem fognak segíteni a makacs fogkő eltávolításában, sőt, bizonyos módszerek még inkább rontanak is a helyzeten, például a zománc állapotán. Érdemes tehát adott esetben orvosi vagy dentálhigiénikus segítségét kérni.

Mennyi időnként kell eltávolítani a fogkövet?

A fogkő eltávolítás gyakorisága teljesen egyéni. Évente egy-két alkalom az általánosan előirányzott kezelésmennyiség. Persze ezt nagy mértékben befolyásolják bizonyos életmódbeli szokások (fogköztisztítás hiánya, dohányzás, napi egyszeri fogmosás, stb.), így érdemes ennek fényében beiktatni a szükséges kezeléseket, preventív, egészségmegőrző jelleggel.