Fogpótlás fogínysorvadás esetén

Fogínysorvadás kezelése

Mi az a fogínysorvadás és hogyan alakulhat ki?

A fogínysorvadás egy krónikus gyulladásos betegség, amit a páciensek többségénél a fogakon felhalmozódott lepedékrétegben lévő baktériumok idéznek elő. Ritkább esetben immunológiai betegség áll a háttérben, ilyenkor a folyamat fiatal korban kezdődik.
Az időben elkezdett fogínysorvadás kezelése  nagyon jó eredményeket adhat.

Sajnos Magyarországon a fogínysorvadás népbetegségnek számít, ugyanis a felnőtt lakosság 85%-át érinti ez a probléma.  A legtöbb esetben hosszú ideje fennálló, nem megfelelően vagy egyáltalán nem kezelt fogínygyulladás előzi meg. Amikor a fogíny megduzzad, rendszeresen vérzik, bepirosodik, az már az íngyulladás késői szakaszát jelenti.
Sokan elbagatellizálják a kezdeti tüneteket, vagy egyáltalán nem tudatosodik a tény, hogy márpedig fogínysorvadás kezelése lesz a megoldás a problémára.

A szék mellett számos esetben tapasztaljuk fogorvosként, hogy a páciens nem tud a fogkövekről és egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy fogínygyulladása van.

Ha a kezdeti fogíny problémákat nem kezeljük, a helyzet egyre súlyosabb lesz a krónikus gyulladás talaján a fogágy csontja bomlani kezd, bekövetkezik a fogínysorvadás. A fogínysorvadás nem gyerekjáték!

Bár maga a gyulladás az ínyben kezdődik, amennyiben kiterjed a fogakat tartó szövetekre, a fog kilazulhat és akár ki is eshet.

Fogpótlás fogínysorvadás esetén

A fogínysorvadás kialakulásáért első sorban a hosszú ideje fennálló fogínygyulladás a felelős, azonban vannak egyéb egészségügyi tényezők, amelyek szerepet játszhatnak kialakulásában vagy fokozhatják a már meglévő gyulladást. Ilyenek többek között:

• nem megfelelő szájhigiénia: Nem megfelelő eszközökkel vagy technikával végzett fogápolás. A nehezen tisztítható fogak vagy a korábban rosszul végzett fogpótlások is kiváló táptalajt biztosítanak a baktériumok számára.
  • cukorbetegség: hosszú távon gyengül az immunrendszer, így a megfelelő szájhigiéné mellett is csontpusztulás alakulhat ki.
  • hormonális változások: A terhesség, a menopauza és a serdülőkor során is olyan változások mennek végbe a szervezetben, amik felerősíthetik a fogínysorvadást.
  • helytelen táplálkozás: A megfelelő vitaminok hiányában, immunrendszerünk védekezőképessége csökken, a baktériumok könnyebben megtelepszenek a szájban.
  • dohányzás: A szájüregbe kerülő mérgező anyagok miatt szűkülnek az ínyben található hajszálerek, a vérellátás nem megfelelő. Nagyon gyakran okoz komoly, visszafordíthatatlan csontpusztulást.
  • ritka esetben genetikai háttér, örökletes immunológiai probléma

Mivel a fogágybetegségek eleinte viszonylag kevés panasszal járnak, ezért az emberek hajlamosak halogatni a fogászati szűrővizsgálatot. Nagy hiba! Korai szakaszában a fogínygyulladás kiválóan kezelhető még mielőtt fogínysorvadás alakulhatna ki. Amikor már nem csak az íny érintett, hanem a fogat tartó szövetek és a csont is, akkor az íny és a fog között egy ún. tasak alakul ki, melyet otthoni eszközökkel már nem tudunk tisztítani. Ilyenkor mindenképpen fogorvosi segítségre van szükség.

Hogyan lehet megelőzni a fogínysorvadást?

A fogínysorvadás megelőzése igen egyszerű. Néhány alapvető szájhigiénés szabály betartásával messziről elkerülhetjük ezt a kellemetlen problémát. Fontos a megfelelő szájápolási technika, a rendszeres és alapos fogmosás, a fogselyem és a fogköztisztító használata. Sokan nincsenek tisztában a valóban hatékony és alapos fogmosási technikákról. A személyre szabott profi fogmosás oktatás segít mindenkinek, aki szívesen fejlődik egy méltatlanul elhanyagolt területen, némi pénzt és időt szán erre a kiemelten fontos területre. Piciny befektetés, hatalmas hozadékkal!

Mindig alaposan távolítsuk el a fogak belsején és a fogak között lévő szennyeződéseket. Az egészséges táplálkozásra mindig ügyeljünk. Ne csak fogaink, hanem teljes szervezetünk egészsége miatt is. Kerüljük a dohányzást és figyeljünk a megfelelő vitamin bevitelre is. A C és B vitamin szedése előnyös lehet. A legfontosabb megelőzés azonban a rendszeres fogászati szűrővizsgálat! A fogkőeltávolítás és fogtisztítás a kulcsa a megelőzésnek. Ha időben felismerjük a problémát, megspórolhatjuk magunknak a fájdalmas fogágybetegséget, amit már összetettebb kezeléssel lehet gyógyítani. Mint majdnem minden fogászati problémánál, itt is a megelőzés a kulcs.

Hogyan lehet kezelni a fogínysorvadást?

Sajnos a fogínygyulladást sok páciens nem veszi komolyan, ezért egyre súlyosbodnak a tünetek. A legtöbb páciens már csak akkor fordul fogorvoshoz, amikor nagy a baj. Pedig ez óriási hiba. Tekintettel arra, hogy a fogínysorvadás az esetek nagyon nagy részében megelőzhető, amennyiben időben keresi fel fogorvosát.

A fogínysorvadás kezelése során legfőbb célunk a fogak megmentése. Mindemellett természetesen megszüntetjük a gyulladást is. Fontos azonban tudni, hogy a már elsorvadt fogínyben létrejött szövetkárosodás nem visszafordítható, az elsorvadt fogíny nem tud visszanőni. Éppen ezért nem javasolt otthon kezelni ezt az állapotot, ugyanis nem lehet.

Házi módszerek nem működnek, szakorvos tud csak segíteni a problémán. A kezelést alapos szájvizsgálat, röntgenfelvétel, sőt bizonyos esetekben 3D CBCT felvétel előzi meg. A kezelést fogkőeltávolítással kezdjük, melynek során megtisztítjuk a fogakat és eltávolítjuk a fogkövet és lepedéket az ínyek alatti területekről is. A fogtisztító kezelés teljesen fájdalommentes.
A legmodernebb, fájdalommentes innováció, a guided biofilm therapy. Aki hajlamos az ínygyulladásra, mindenképp próbálja ki, nem fog csalódni!

Súlyosabb esetekben érzéstelenítés mellet fogászati kürettel a mélyebb fogínytasakokban lerakódott fogkövet távolítjuk el, ahová az ultrahangos készülék már nem ér el. Fogászati lézer segítségével fertőtlenítjük a gyulladt fogínyt, ami a biostimuláló hatásának köszönhetően elősegíti a regenerációt. A lézer hatására a fogat tartó szövetek feszesebben tartják a kezelés után a fogat.

Milyen fogpótlási lehetőségek vannak fogínysorvadás esetén?

A súlyos fogágybetegség következtében a fogak meglazulhatnak és bizonyos esetekben szükséges lehet a fog eltávolítása is, így foghiány alakulhat ki. A fogpótlás nagyban függ a meglévő fogaktól és azok állapotától. A 3D CBCT segítségével fel tudjuk mérni, hogy a hosszútávon terhelhető pillérfogak milyen állapotban vannak, azoknak milyen az állkapocsban elfoglalt helye. Pontosan megítélhető a fogak paradontológiai státusza és a lehetséges fogpótlások fajtája. Az eredménytől függően lehet szó implantátumról, kombinált pótlásokról vagy kivehető fogsorról is.

Amíg még vannak menthető fogak:

A cél minden esetben a lehető legtöbb fog megmentése. Sokszor azonban ezek a fogak már nem terhelhetőek híddal, hiszen a fogágy eleve gyenge, a többlet terhet nem bírná el.
Ilyen esetben, amennyiben szeretnénk elkerülni a kivehető fogpótlást, fogbeültetésre lehet szükség a hiányzó fogak területére. Mivel a fogínysorvadás miatt sokszor a csontkínálat is kevés, csontpótló műtétekre lehet szükség a fogbeültetés előtt.

Amennyiben már nincsenek menthető fogak:

Itt is a csontállomány minősége és mennyisége alapján lehet dönteni. A 3D CBCT röntgenfelvételen az implantológus ellenőrzi a lehetőségeket és ennek megfelelően javasolt kezelési tervet. Amennyiben csontpótlás nem lehetséges, még mindig kiváló lehetőség a hagyományos kivehető fogsor helyett a mini implantátumokra ültetett műfogsor, mely ugyan kivehető, de mégis fixen ül a szájban.

Fontos megérteni, hogy nem szabad megvárni, míg fogpótlásig fajul a helyzet, hiszen ilyenkor már a fogbeültetés körülményei is sokkal nehezebbek.

Amennyiben időben fordul fogorvoshoz, rengeteg fájdalomtól és plusz kiadástól kímélheti meg magát. A rendszeres fogtisztítás sokkal költséghatékonyabb megoldás, mint a fogínysorvadás kezelés és az esetleges fogpótlás.