+36 1 315 4545 | 1137 Budapest, Szent István körút 10. 3.em 8. | My Budapest Dental
| Dr. Pattogató Rita

Gennyes pukli a fogínyen, avagy fogászati góc kezelés

Gennyes pukli a fogínyen? Orvosi szóval valószínűleg fistula nyílásról van szó. Legtöbbször a fogászati góc a páciens számára tünetmentes, azaz fogfájdalom nem jelentkezik. És mégis. A mély szövetekben ez a jelenség gócos gyulladást jelez. A gócos gyulladás, ugyan nem fáj, mégis veszélyes. A fogászati gócból ugyanis a szervezet távoli helyére is eljutnak a baktériumok. Itt pedig szívvel, bőrrel, ízülettel kapcsolatos problémát okozhatnak.

A fogászati góc kezelése és szűrése ezért létfontosságú!

Gócos fog

Hogyan történik a fogászati góc szűrés?

A röntgenképen látszik, hogy régebben egy nagyon mély szuvasodás miatt fogtömés került a fogba. Ez a tömés a páciens elmondása szerint kb. 7 éve van a fogában. Panaszt soha nem okozott, nem fájt. Egyik reggel vette észre alul a fogínyén a kis duzzanatot, amiből fehér váladék ürült. Emellett a tenyerének bőrén piros száraz foltok is jelentkeznek egy ideje, a bőrgyógyász is góc keresést javasolt. Ezért jött el fogászati góc szűrésre, mert olvasta az interneten, hogy a kis csomó, lehet góc jele.

Gócos fog, gyulladás a csontban a foggyökér körül

A szájvizsgálat után minden esetben fogászati röntgen készül, mégpedig egyrészt panoráma röntgen, melyen az összes fog jól látszódik, másrészt a képen látható intraorális röntgen, melyen a fogászati góc alaposan vizsgálható. A röntgenképen mérések is elvégezhetőek a későbbi fogászati góc kezeléshez.

A képen látszik, hogy az alsó kisőrlőfog “szinte úszik” a gennyben, a gyökércsúcs felől kiinduló gennyes gyulladás a csontban a fogíny felé, felfele terjed, a gyökér hosszának több mint felénél a csont már gyulladásban van ezen az oldalon. A röntgenképen a sötét folt jelenti a gócot. A képen látszik, hogy a normális csontszövet fehéresebb színű, míg a gennyes rész sötétebb. A röntgenen azért látjuk sötétebbnek, mert itt a gyulladás miatt a csont elpusztult, helyét gyulladásos szövet veszi át, mely a röntgenképen sötétebb színnel jelentkezik.

Miért alakul ki gennyes pukli vagy csomócska a fogínyen és ez miért jelenthet gócot?

A gennyes kis csomó azért alakul ki, mert a gyulladásos váladék, a genny, utat keres magának. Amikor a genny a csontot, majd a fogínyt áttöri, megjelenik a kis csomócska az ínyen. Innen már szépen ürülhet belőle a felgyülemlett váladék a szájba, ezért nem alakul ki feszülés, ezért nem alakul ki fájdalom. A mélyben azonban a gennyes gyulladás “feloldja a csontot”, ha a gócos fog nem kerül kezelésre, előbb utóbb meglazul a fogágy is és a fogat el kell távolítani.

A gennyes gyulladás azonban nem csak a fog elvesztése miatt veszélyes. A gennyes váladékból a szöveteken, ereken keresztül a baktériumok bejuthatnak a véráramba, így a szervezet más helyeire is eljuthat a fertőzés. A baktériumok aztán más szervekben, például bőrben, ízületekben gyulladásos reakciót váltanak ki. A páciens lehet, hogy nem veszi észre a gennyes gyulladást, de észreveszi, ha foltokban hullik a haja, vagy ekcémás a bőre, mely tünet lehet, hogy épp a gócos fogra vezethető vissza.

Hogyan történik a gócos fog kezelése?

A fogászati góc kezelése elsősorban gyökérkezelés. A gyökérkezelés célja a fog csatornarendszerének feltárása és alapos tisztítása, fertőtlenítése. Mikor ilyen nagy méretű a gennyes elváltozás, nehéz a fertőtlenítés, több ülésre lehet szükség. A kezelés elején, az addig panaszmentes páciens meglepődhet, mert az első feltárás és fertőtlenítés után a gyulladás fellángolhat, fájdalmas panaszokat okozhat. Ez normális tünet, 1-2 nap alatt elmúlik, fájdalomcsillapítóval jól kontrollálható.

Miért fontos a gócos fogat kofferdam izolálásban kezelni?

A kofferdam izolálás tökéletes izolálás a kezelés során. Ez azt jelenti, hogy a már eleve fertőzött fogba nem juthat be több baktérium a nyál felől, másrészt olyan fertőtlenítőszerek használhatóak a kezeléshez, amelyek a fogászati góc kezeléséhez hatékonyak, de ha a szájnyálkahártyához érnének, marást okoznának rajta.

A képen a fenti fog kezelése folyik, a zöld lepedő a kofferdam izolálás. Látható, hogy csak a kezelt terület látszik a szájból, az egyéb részektől tökéletes az izoláció.

gócos fog megnyitása

Mennyire sikeres a fogászati góc kezelés?

A fogászati góc kezelés, azaz a gyökérkezelés sikere a kutatások szerint kb. 80 - 96%. Ez elég széles sáv, de egyszerűen lefordítva, öt fogból négy megmenthető, ami nem rossz arány! Minél bonyolultabb a fog anatómiája, minél régebb óta áll fenn a gyulladás annál kisebb az esély. A kezelés sikere ezen felül múlik a fogorvos tapasztalatán, a használt anyagokon és technikán (kofferdam izolálás nagyban növeli a sikert!).

Az alábbi képen a fogászati góc kezelés előtti állapotot, és a gyökértömés után, 3 hónappal későbbi állapotot látjuk. Ez még nem teljes gyógyulás, hiszen a kezelés utáni képen is látszik még a sötét folt, de látszik a tendencia is, a fog gyógyulási folyamatban van. Több hónap kell még ahhoz, hogy a fogat ismét erős, gyulladásmentes csont vegye körül! A szakma szabályai szerint a fogászati góc kezelés, avagy a gyökérkezelés után 4 évvel tekinthetünk egy fogakezelést sikeresnek, amennyiben a fog teljesen panaszmentes, esztétikailag és funkcionálisan is tökéletesen működik és a röntgenképen nincs elváltozás.

A fogászati góc kezelés után épp olyan fontos a rendszeres fogászati szűrés, mint előtte. Eleinte félévente, később évente fogászati kontroll vizsgálat javasolt!

három hónappal a kezelés után

“Az első fogorvosi rendelő
ahová félelem nélkül megyek!”

Union Dental
Szakértelem, tradíció, tapasztalat.
Budapest Dental több mint 15 éve.
Rendelőnk
1137 Budapest,
Szent István körút 10. 3.em 8.
Útvonaltervezés
Elérhetőségeink
Nyitvatartás
  • Hétfő – Péntek
    08:00 – 20:00
  • Szombat
    zárva
  • Vasárnap
    zárva
Információk
Kövessen minket

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.
© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.

BUDAPEST DENTAL