Gócbetegség és hajhullás vonatkozásai

Gócbetegség

Gócbetegség és hajhullás fogászati vonatkozásai

Gócbetegség alatt azt a folyamatot értjük, amelynek során egy helyi gyulladásból a baktériumok vagy azok toxinjai a szervezet más területeire jutnak megbetegítve azokat. A helyi gyulladást gócnak nevezzük, a kiváltott betegséget pedig gócbetegségnek.

Mi az a góc?

A góc általában egy tünetszegény krónikus gyulladás. Gócként szerepelhet a fogak, mandulák, középfül, arc- és homloküreg krónikus gyulladása, vakbél, epehólyag, petefészkek gyulladása stb.

hosszantartó krónikus gyulladás területéről a baktériumok a szervezet más távolabbi részeire jutva kiváltják a gócbetegséget. Gócbetegségnek tartják pl. a nagyfokú hajhullást, kopaszodást, ekzémát, reumás endocarditist (szívbelhártya gyulladás), gyermekkori asztmát.

A fog eredetű gócok az összes góc 10 % – át teszik ki. Fog eredetű gócként szerepelhetnek:

• az elhalt fogak, beleértve a gyökérkezelt fogakat is, amelyeknél ha nem megfelelő a gyökértömés, ha nem zárja le teljesen a gyökércsatornát, akkor a baktériumok elszaporodhatnak és a gyökér körül egy helyi gyulladás alakul ki
  • a krónikus ínygyulladás, ahol a fogakat borító lepedékben és fogkőben megtelepedő baktériumok lehetnek a gócbetegség okozói
  • a krónikus fogágybetegség és az ilyenkor a fogak körül kialakuló tasakok, amelyek szintén ideális élőhelyet jelentenek a baktériumok számára

Mi történik, ha gócbetegség gyanúja áll fenn?

Ha valamely gócbetegség fog eredetének a gyanúja áll fenn, akkor célszerű egy röntgen vizsgálat. Potenciális gócként kell tekinteni minden elhalt fogat, fog körüli tasakot. A góc felszámolása érdekében tökéletes gyökértömést kell készíteni, az ínygyulladás ill. fogágybetegség kezelése során alapos és rendszeres fogkő eltávolítást végezni.

A betegség góc eredetét azzal igazolhatjuk, ha a góc eltávolítását követően a gócbetegség tünetei megszűnnek. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a gócként értékelt elváltozás még nem biztos, hogy gócfertőzést okoz, azaz, ha egy fogászati gócnak értékelt fogat eltávolítanak, vagy újra gyökérkezelése mellett döntenek és a gócbetegség tünetei (pl. hajhullás) megmaradnak, a góckeresést tovább kell folytatni a szervezetben!