Gyökértömés megelőzése – a gyökérkezelés modern lehetősége

Gyökértömés

gyökértömés a fog megtartását jelenti a szájban, de ez többé nem élő fog. A gyökértömés sikerének esélye a szakirodalom szerint 80-96% közötti. A gyökértömés sikere függ a kezelt fog eredeti állapotától, az anatómiai helyzettől, a fertőzés súlyosságától és a beavatkozást végző fogorvos szakmai és technikai felkészültségétől.

A gyökértömés a fog megmentésére tett utolsó kísérlet, amely tehát nem garantál 100% sikert. A gyökértömés után a fog a szakma szabályai szerint mindig potenciálisan gócként kezelendő! A legjobb tehát a gyökérkezelést és a gyökértömést elkerülni. De nézzük meg, hogyan?

Minden esetben szükséges e a gyökértömés, ha a fogbél elfertőződik?

A fogbélgyulladás, vagy pulpitis korai szakaszában a folyamat még megfordítható és a fog gyökértömés nélkül is megmenthető. A fogak szempontjából létfontosságú, hogy fájdalmas panaszok jelentkezése esetén azonnal forduljunk szakértő fogorvoshoz! A szakértő azt jelenti, olyan fogorvoshoz, aki megfelelő tudással, technikai háttérrel és anyagokkal rendelkezik ahhoz, hogy a súlyos állapotban levő fogbélgyulladást úgy kezelje, hogy a kezelés a fog életben maradásával végződik. Erről bővebben a Biodentine kezelés – fogmegtartás oldalon olvashat tovább.

A mély szuvasodás elérte a fogbelet

Milyen tünetek esetén van még esély a gyökértömés megelőzésére?

Amennyiben a fog magától még nem fáj, de hidegre, édesre hirtelen éles fájdalommal jelez, mely fájdalom pár másodperc után magától múlik, lehet még esély a folyamat visszafordítására. Az ilyen fog magától, spontán még jellemzően nem fáj, az éjszakai nyugalmat nem zavarja, de a nappali étkezések, esetleg fogmosás során aktívan, fájdalmasan  jelez. Más esetben a fog még panaszmentes lehet, de a mély szuvasodás miatt letörik belőle egy nagyobb darab. Előfordul, hogy régebbi tömés mellett, a páciens számára láthatatlan részen indul el szuvasodás, mely a tömés alatt éri el a fogbélszövetet.

Mélyesn szuvas fog kezelés előtt

FONTOS! Friss tömés után, amennyiben a tömés mély volt, de a fogorvos még megpróbálta a szuvasodást egyszerű töméssel kezelni, elindulhat a fájdalmas panasz! Ilyenkor ugyanúgy fontos, hogy mielőbb tegyünk kísérletet a fog gyökértömésének elkerülésére.

Milyen fogorvoshoz forduljak, ha a fenti tüneteket észlelem és mindenképp szeretném megmenteni a fogamat, illetve elkerülni a gyökértömést?

Mindkét fenti esetben fontos, hogy mielőbb forduljon szakértő fogorvoshoz, aki ismeri a modern fogmegtartás technikáját, rendelkezik nagyítással és képes a folyamat visszafordítására. Figyelem! Az éjszakai ügyelet, illetve a fogorvosok neveit fel sem soroló, csak olcsó fogászati szolgáltatást ígérő fogászatok nem feltétlenül esnek ebbe a kategóriába (bár sikeres kivételek mindig lehetnek)!

A mély szuvasodás elérte az ideget

A súlyos állapotban levő fog megmentése elsősorban akkor sikeres, ha az orvos nagyításban dolgozhat, kofferdam izolálást alkalmaz, és a legmodernebb fertőtlenítő és gyógyszeres kezelést végzi. A gyökértömés elkerülése nem olcsó, a beteg fog életben tartásának egy sima töméshez képest komolyabb költsége van. Ha azonban azt vesszük, hogy ehelyett a fog elsodródik a gyökértömés felé, annak ára, a következményes fogpótlással együtt már többszörös. Érdemes tehát prémium fogászatot és szakértő fogorvost felkeresni ebben a témában!

A gyökértömés csak mikroszkópos fogászati kezeléssel kerülhető el?

NEM! Egy hozzáértő fogorvos, aki ismeri a mai legmodernebb fogászati anyagokat, mint az MTA (Mineral Trioxide Aggregate) vagy a Biodentine és tisztában van az Európai Endodontiai Társaság 2019- ben kiadott legújabb kezelési Guideline – jaival, képes megmenteni a fogat és a visszafordítható fogbélgyulladást kezelni, azaz a gyökértömést elkerülni és a fogat életben tartani. Ehhez nem kell feltétlenül mikroszkópos nagyítás, de a 3-4 szeres Loupe nagyítás azért nem árt. A Loupe nagyítás nem kerül külön költségébe a Páciensnek, a precízen dolgozó fogorvosok nagy többségének fején megtalálható ez a kellék. A mikroszkópos kezelésnek komolyabb költsége van, bár a kezelés sikere is nagyobb.

Mi várható a kezelés során? Fájdalmas? Hiszen már most fájdogál a fogam?

Nem! A visszafordítható fogbélgyulladás állapotában a fog még jól érzésteleníthető, a kezelés nem fájdalmas. Ha a folyamat tovább halad és eljut a nem visszafordítható állapotba, ott már az érzéstelenítés is kihívás lehet, de ennek is megvannak a modern módszerei. Ami tehát kijelenthető, hogy a kezelés nem fáj! Az Ultracain DS Forte érzéstelenítővel az érzéstelenség a hagyományos Lidocain érzéstelenítőnek négyszerese. Ezzel a mélyen szuvas, fogbelet elérő szuvasodás és kezdődő gyulladás is érzésteleníthető!

Érdemes ezért a struccpolitika helyett mielőbb fogorvoshoz fordulni! Jelentkezzen be állapotfelmérésre!

Oké, a gyökértömést elkerülöm. De a fog azonnal be is lesz tömve?

Az esetek nagy részében a Vital Pulpa terápia során a fogba a pulpához közeli helyekre MTA vagy Biodentine kerül, amely képes a gyulladásos folyamat visszafordítására, majd a fog többi része hosszú távú ideiglenes tömőanyaggal lesz lezárva.

A mély szuvasodás elérte az ideget

Miért kell az ideiglenes tömés? Nem biztos hogy sikerül elkerülni a gyökértömést?

Az ideiglenes tömés oka, hogy egyrészt a vital pulpa kezelés hosszú időtartamú ülés a fogorvosi székben, tehát túlzottan sok idő lenne a két kezelést összevonni. Másrészt a Vital Pulpa kezelés sem 100% siker garantált.

Ennek oka, hogy a fog szövettani szerkezetét a kezelőorvos nem látja. A kezdődő tünetek alapján tudja csak az orvos eldönteni, hogy megpróbálkozik e Vital Pulpa stratégiával, vagy az azonnali gyökérkezelés mellett dönt.

A szöveti háttér tehát a klinikus számára nem látható (ehhez szövettan kellene, ahhoz meg ki kellene húzni a fogat…). Amennyiben a gyulladás ellenére a pulpaszövet még nem esett túlzottan szét, van esély a gyulladás visszafordítására. Ezt úgy érjük el, hogy a mély szuvasodás miatt fertőzött szöveteket nagyítás mellett alaposan eltávolítjuk, de úgy, hogy a pulpaszövetet nem, vagy csak ksimértékben érintjük – ehhez kell a nagyítás. A fertőtlenítés után kerül az idegkamra tetejére a gyógyító gyulladáscsökkentő anyag, mely segíti a pulpaszövetet a regenerálódásban. Többet erről: Biodentin kezelés – fogmegtartás

Mikor biztos, hogy elkerültem a gyökértömést?

Amennyiben a következő kontroll alkalmával (kb. 6 hét) a szájvizsgálat során megállapítható, hogy a fog élő, a fog felső részét már fogtöméssel, vagy szükség esetén egyéb restaurációval – pl. fogbetét – fel lehet építeni. Így sikerült a gyökértömést, annak hosszadalmas lépéseit (2-3 ülés), magasabb árát és a következményes restauráció idejét és árát is megspórolni. A fog ráadásul élő marad, ami sokkal hosszabb szájban maradást garantál, mint a gyökértömött, nem élő fog, ami inkább saját fogimplantátumként működik, semmint élő fogként.

végleges helyreállítás

Nap, mint nap a szék mellett tapasztaló fogorvosként biztatom Önt: rengeteg gyökértömés elkerülhető lenne, ha a Páciens egy rossz foggal időben érkezik. Okos döntés a saját kezébe vennie az irányítást! A fogak értékes kincsek, vigyázzon rájuk, és tartsa meg őket egészségben egy életen át!