Feldagadt arc? Gyors tippek ha nagy a baj!

Feldagadt arc

Gyors segítség feldagadt arc esetén

A gennyes fog gyulladás nem játék! Ne odázd el, siess a fogorvoshoz, mert további súlyos szövődményei lehetnek! Amit otthon megtehetsz, hogy hideg borogatással enyhíted a gyulladást és a fájdalmat és fájdalomcsillapítót veszel be. A feldagadt arc nem játék, minél előbb be kell jelentkezni a fogorvoshoz! A hideg borogatás ne tartson 10 percnél tovább, aztán szünet! Ne ess abba a hibába, hogy a foggyökér gyulladását egy arcüreggyulladással is kombinálod!

Elhalt fog

Fájdalomcsillapítás feldagadt arc esetén

A fájdalomcsillapítók közül nem steroid gyulladáscsökkentőket választhatunk feldagadt arc esetén. A diklofenák tartalmú fájdalomcsillapító nagyon jól felszívódik a csonthártyán, így a legalkalmasabb szer lehet fogfájás esetén. Klinikai tanulmányok szerint a diklofenák taratlmú fájdalomcsillapítás fogfájás tüneti kezelésére kiváló eredménnyel alkalmazható. De ez csak tüneti kezelés, nem oldja meg a bajt!

A Voltaren Dolo Rapid 25 mg néhány napig alkalmazható, amíg sikerül eljutni a megfelelő fogorvosig! Figyelem! A tünetek néha hirtelen megszűnnek, ilyenkor a gyulladás valahol utat talált a szájüreg felé. A genny, ami eddig a szövetek közt feszített, kijuthatott, így a fájdalom  csökken. Ez azonban nem jelenti a probléma megoldásását, csak a szervezet ideiglenes menekülési válaszáról van szó. A végleges megoldást a fogorvosnál fogod megtalálni!

Hasonló problémával küzd?
Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Feldagadt arc kezelése az ügyeleten

Ha a feldagadt arc mellett csillapíthatatlan a fájdalom és nagy az ijedtség, a legjobb döntés, ha elmész egy fogászati ügyeletre. A duzzadt arc hátterében leggyakrabban fogászati esemény áll és a gyulladás a mélyebb szöveteket is érinti.

Kezelés nélkül, főleg, ha az immunrendszer nem eléggé erős, a gyulladás komoly szövődményekhez vezethet, így mindenképp fontos komolyan venni a problémát! Az ügyeleteken is szuper orvosok várhatnak, mindenképp fontos a segítségük és a súlyos szövődmények megelőzése. Fontos azonban, hogy ne a foghúzás vágyával érkezz! Az ügyeleti segítség nem elsősorban erről szól!

Fogászati 3D CBCT

Érdemes tájékozódni, amikor a rendelőbe érkezel. Például más lehetőséget ad az orvos számára a megfelelő diagnózishoz, ha a szájvizsgálat mellett lehetőség van röntgen vagy 3D CBCT, azaz fogCT készítésére.

Ezek az eszközök azonban nem állnak minden esetben egy ügyeletes fogorvos rendelkezésére! Fontos, hogy te magad eldöntsd: Mennyire fontos számodra a fogad megmentése? Van akinek nem annyira fontos és inkább a fájós, a kellemetlen, feldagadt arc kialakulásáért felelősnek tartott fogtól azonnal szabadulni akar. Sajnos sokan nincsenek tisztában a fogaik értékével. Pedig a fogaink a testünk részei éppúgy, mint a kezünk, a lábunk vagy az ujjaink. Egyiktől sem szívesen szabadulnánk meg nemigaz? A fogak éppoly fontosak!

Ezért, ha javasolhatom, az ügyeleten inkább fájdalomcsillapítást és a szövődményes lehetőségek elkerülését kérd. Beszéld meg az orvossal a fogad megmentésének lehetőségeit. Súlyosabb esetben a fogorvos a fog eltávolítása helyett is tud javaslatokat tenni. Például segíthet abban, hogyan lehet a gyulladást beolvasztani, beolvadt gyulladás esetén a gennyet levezetni, vagy szükség esetén antibiotikumot írhat fel.

Mozgó fog megmentése

Az utolsó megoldás legyen a mindenáron a fogtól való megszabadulás igénye. Kicsit több türelem szükséges és talán rövid távon a szenvedés is tovább tart, mégis érdemes mindent megtenni még egy gennyes fog megmentéséért is.

Mi a feldagadt arc oka?

A duzzadt arc hátterében több ok is szerepelhet. Leggyakrabban elhalt fog és az ebből származó gyulladás áll.

• A gyulladásos váladék és szövetközti folyadék utat keres magának, így a fog felől a mélyebb szövetek felé tör. A bőr alatt folyadék és genny gyűlik össze
  • Ha baktériumok nagyon ellenállóak, az immunrendszer nem tudja körülhatárolni, megfogni a gyulladást így az a szövetek közt terjed
  • Sok esetben általános egészségügyi indokok (csökkent immunitás) is van a háttérben

Figyelem! Teendő: Azonnal fogorvosi segítséget kérni! Ne próbálkozzunk sokáig otthoni praktikákkal! Ilyen esetben már nem csak az adott fog megtartása vagy elvesztése a tét, hanem a szöveti gyulladás továbbterjedésének azonnali megakadályozása!

A duzzadt arc kezelésének lehetőségei

Arcduzzanat esetén szükség van a gyulladás „beolvasztására”. Ez a folyamat egy meghatározott sorrend szerinti krémes, nylonos meleg borogatást jelent az érintett arcfélre. A melegen tartó borogatás (párakötés) következtében a kiterjedt, középpont nélküli szöveti duzzanat genny formájában lassan koncentrálódik.

Ha a duzzanat már egy meghatározható területre koncentrálódik, megnyithatóvá ezáltal levezethetővé válik. Komoly gennyes gyulladás esetén antibiotikumos kezelés is szóba jöhet, de csak a fogorvos által meghatározott módon és ideig. Soha ne próbálkozzunk saját magunk antibiotikummal gyógyítani!

Mikor jön szóba a foghúzás?

Ahol gyulladás van, ott mindig van szövetpusztulás is. Ha a fogszuvasodás beavatkozás nélkül marad, gennyes gyulladás alakulhat ki, majd a fogat tartó csont pusztul. Később  a csont olyan mértékben károsodik, hogy a fogat már nem tartja megfelelően. Ebben az esetben nincs más megoldás, a gennyes fog kihúzása, eltávolítása következhet.

Fogászati góckutatás és kiértékelés fogorvosi team munkában a Budapest Dental Fogászaton

Ebben az esetben első lépés a gyulladás csökkentése (pl. antibiotikum, párakötés, genny levezetés) majd egy kedvezőbb helyzetben történik meg a fogeltávolítás – ezzel a várható fájdalom mértéke rendkívül csökken, illetve érzéstelenítő adásával ekkor már teljesen fájdalommentessé tehető.

Sajnos van olyan eset, hogy a fogat nem lehet megmenteni. Ha a tartószerkezet annyira elpusztult, vagy a fog koronai része túlzottan a csont alá szuvasodott, nem lehet, vagy nem érdemes a fogat megmenteni. Ilyenkor fontos, hogy előre nézz és ne hátra! Ha már így alaklult, érdemes tanulni a helyzetből!

Vegyél búcsút a fogtól, engedd el, gyógyulj meg mielőbb! Hála az égnek számos lehetőség van a fog pótlására. Figyelem! Ha a foghúzás után a fogadat fogimplantátummal szeretnéd pótoltatni, mindenképp sikeresebb lesz a műtét, ha kivárod a megfelelő gyógyulási időt. A foghúzás után a legoptimálisabb a fogimplantátum beültetésére 3-6 hónappal későbbi időszak!

Mikroszkópos gyökérkezelés – Mentse meg gyulladt fogát!

Feldagadt arc kezelése gyökérkezeléssel

Ha a feldagadt arc kezelése elindul, az első lépés a gyulladás beolvasztása és a fog megnyitása a korona felől. Ez lényegében  a gyökérkezelés első lépése, de ilyenkor a feladat még csak a felgyülemlett genny levezetése és nem maga a valósi gyökérkezelési procedúra. Ha a fogat tartó szövetek még tartják a fogat, tehát a csont még nem pusztult el túlzottan a gyökerek körül, akkor van esély a fog megtartására.

A másik fontos szempont, hogy a fog koronai része a fogszuvasodás következtében mennyire pusztult el. Ha ezt még fel lehet építeni,  akkor érdemes a gyökérkezelést választani. Ezzel a megoldással a fogat akár egy élethosszig megőrizhetjük!

A szuvas részek eltávolításával és a kórokozóktól hemzsegő gyökércsatorna rendszer kifertőtlenítésével a baktériumok utánpótlása megszűnik, így a gyulladás csökkenni kezd. Az ilyen, súlyosan fertőzött gyökércsatornák kitisztítása általában nem egy ülésben történik, hiszen a dentin masszívan fertőződött, de többszöri gyógyszeres, esetleg lézeres fertőtlenítő kezeléssel ez a kezelés is hatásos lehet. Ha a fogat sikerül fertőtlenítővel lezárni, a gyulladást a szervezet már hamar kezeli, sok esetben antibiotikum adására sincs szükség.

Mikroszkópos gyökérkezelés előnyei

A feldagadt arc hátterében legtöbbször a fog gennyes gyulladása áll. A fog megmentése gyökérkezeléssel akkor valósítható meg, ha a gennyes gyulladást okozó baktérium tömeget a lehető legjobban sikerül elpusztítani és a fogat gyökértöméssel le lehet zárni.

Dr. Pattogató Rita mikroszkópos gyökérkezelés specialista

A legjobb siker akkor érhető el, ha ez a fertőtlenítés a lehető legaktívabban valósulhat meg. A mikroszkópos gyökérkezelési protokollok nem csak nagyobb eséllyel tárják fel a fertőzött csatornákat, de biztonságos és hatékony fertőtlenítési eljárásokat is tartalmaznak. A mikroszkópos gyökérkezelés segítség nehéz anatómiájú, hagyományos gyökérkezeléssel nem, vagy kisebb sikerrel ellátható fogak esetén is.

Összefoglalás – feldagadt arc kezelése, megmentése

1. Mielőbb forduljunk fogorvoshoz és kerüljük el a súlyos szövődményeket! Nem csak a fog elvesztése vagy megmentése a cél, hanem az általános egészségi állapot veszélyeztetésének elkerülése is!
  2. Fájdalomcsillapításra a legjobbak  a diklofenák tartalmú fájdalomcsillapító szerek. Otthon magunknak ne szerezzünk antibiotikumot, ennek eldöntését bízzuk az orvosra!
  3. Ha ügyeletre megyünk, ha lehet, ne a fog kihúzatása legyen a cél, hanem a fájdalomcsillapítás és a szövődmények megelőzése
  4. Ha a baj enyhült, keressünk gyökérkezelés specialistát és próbáljuk megmentetni a fogat!
  5. Ha a fog koronai része felépíthető és a fogágy sem túlzottan sérült, a fog nagy eséllyel menthető!
  6. Mikroszkópos gyökérkezelési protokollal nagyobb eséllyel menthetőek meg a nehezebb sorsú fogak is!