Mikor válasszunk fogimplantátumot?

Fogimplantátum

Mikor válasszuk a fogimplantációt?

Fogbeültetésre akkor kerülhet sor, ha valamely okból foghiányunk van, mely vagy csak funkcionális (csökkent rágóerő) vagy esztétikai okokból kifolyólag is zavart okoz rágáskor, beszédkor. Foghiány nem csak foghúzást követően, hanem genetikai rendellenességként, csírahiányos állapot következményeként is kialakulhat.

Fontos tudni, hogy a rés mérete, melyet pótoltatni szeretnénk, nem lehet kisebb kb. 4 mm-nél. Ebben az esetben ugyanis a legvékonyabb implantációs csavar sem fér el, így implantációs fogpótlás sem készíthető. Ezekben az esetekben, amennyiben a rés a rágófog területén van sokszor nem is javasolt a hiány pótlása, amennyiben pedig elülső területen van, ezért esztétikai problémákat okoz, fogszabályozással vagy csiszolás nélküli esztétikus pótlással orvosolható.

Implantáció végezhető:

• Egy foghiány pótlása esetén
  • Több foghiány pótlása esetén
  • Kivehető fogsor erősebb rögzítése céljából

Az implantációs műtét tervezésekor az orvos először a páciens általános állapotát méri fel. Egészséges páciens esetében a csont a speciális felületkezelésen átesett implantációs csavarokat kitűnően tolerálja, az implantátum szabályosan összenő a csontsejtekkel. Vannak azonban olyan betegségek, szituációk, melyek az implantátumok csontosodásának esélyeit csökkenthetik.

A legfontosabb kockázatnövelő tényezők a következők:

• Dohányzás
  • Súlyosabb fokú cukorbetegség
  • Keringési zavarok
  • Ödémára való hajlam
  • Csontritkulásos betegségek
  • Autoimmun betegségek

Amennyiben az orvos az egészségi állapot tekintetében nem talál kizárandó okot, sor kerülhet az implantáció megtervezésére. Ebből a szempontból a legfontosabb a csont minőségének, morfológiájának vizsgálata, illetve a környező anatómiai képletek vizsgálata. Előfordulhat, hogy a becsavarandó implantátum közelében olyan ideglefutás található, ami meghiúsítja az implantációs műtétet.

A leggyakoribb, hogy az orvos kevés csontot talál a foghiány területén. Ebben az esetben csak akkor helyezhető be implantátum, ha az adott helyen csontpótlást, vagy úgynevezett sinus-lift műtétet végeznek el.