+36 1 315 4545 | 1137 Budapest, Szent István körút 10. 3.em 8. | My Budapest Dental

Hidegre melegre ráharapásra érzékeny a fogam

| Dr. Pattogató Rita
Hidegre melegre ráharapásra érzékeny a fogam

Hidegre, melegre, ráharapásra, tömés után vagy korona alatt fáj a fogam – mit tegyek?

Ha a fájdalmassá válik egy fog, a legbölcsebb dolog mihamarabb találni egy szimpatikus fogorvost. A halogatás itt nem segít, mindenképp szükség lenne egy állapotfelmérésre. A fogfájás ideig-óráig elmúlhat, de a mély szövetekben a halogatásnak komoly következményei vannak (pl. csontpusztulás, gennyes folyamatok kiterjedése). Ha fáj a foga, az első és legfontosabb, hogy lelkileg szedje össze magát: Ezt a problémát minél gyorsabban meg kell oldani, felnőtt módon, önsajnálat nélkül, sok önbizalommal és önszeretettel!

Fáj a fogam, mit tegyek?

A fogfájás nem olyan, mint egy bélgörcs, vagy egy influenza – nem múlik el magától. Nyomós oka van annak, ha megfájdul egy fog. Az okot mindenképp ki kell deríteni, egyrészt hogy a fogfájás megszűnjön végre, másrészt, hogy ne alakuljon ki olyan következmény, melyet később sokkal nehezebben, nagy veszteséggel lehet csak kezelni. A halogatásnak ára van, ne essen ebbe a hibába!

Fogfájás csillapítása, okos felkészülés a fogászati kezelésre

Ha átmenetileg nem tudja megoldani, hogy kedvenc fogorvosát felkeresse, akkor is érdemes megtenni az alábbi lépéseket:
  • Kérjen időpontot kedvenc fogorvosához, biztosítsa be magát!
  • Ha nincs kedvenc fogorvosa, találjon egyet. Erre szánjon egy kis időt, kérdezzen meg rokonokat, munkatársakat, olvassa el a véleményeket és ezek alapján döntsön
  • Mosson fogat, ha lehet többször, étkezések után mindenképpen. Ha a fájdalma ínygyulladásból adódik, ez hamar segít. Ha egy szuvas fogát ételmaradék tömte el, egy kis enyhülést adhat a fogmosás
  • A fogmosás, illetve a fogakkal való foglalkozás segíthet jobban azonosítani a problémát, ez a fogorvoshoz való bejelentkezéskor jól jöhet
  • Ne hajtogassa, hogy nem megy el fogorvoshoz, mert csak maga alatt vágja a fát. Ha masszív fogorvos fóbiája van, először ezt érdemes valahogy rendezni, számos homeopátiás segítség létezik a különböző típusú fogászati fóbiák leküzdésére. A fogászati kezelés az esetek 99%ban nem fájdalmas, hála a modern szereknek, melyek már a fogorvosok rendelkezésére állnak. A lényeg nem itt van, hanem hogy olyan fogorvost találjon, akiben megbízik.
  • Ha a fog belsejében vagy környezetében található szövetek gyulladtak, szükség lehet előkezelésre. Ne kezdjen el azonban magától, önkényesen antibiotikum kúrát! A panaszait sok esetben nem fogja tudni megszüntetni, vagy csak rövid ideig. A fog belsejébe az antibiotikum nem jut el! Az emésztőrendszerét így feleslegesen terheli antibiotikummal. Az antibiotikum nem aszpirin, elrendelését bízza az orvosra!

Néhány házi szer létezik a fogfájás enyhítésére, de ezek elsősorban akkor hatnak, mikor a folyamat még az elején tart, azaz nem alakult még ki valóban komoly fogfájás.

Ideiglenes segítséget nyújthatnak a következő szerek:
    • szegfűszeg rágcsálása felületi zsibbasztó hatású, jó figyelemelterelő, erre ilyenkor nagy szükség van (szájszag ellen kiváló!)
    • zsálya tea, vagy zsályás fogkrém szintén hatékony lehet a kezdődő bajokban – nem gyógyítja meg a folyamatot, de átmenetileg enyhítheti
    • patikákban kapható nem szteroid fájdalomcsillapítók. Vigyázat! Az aspirin vérhígító tulajdonságokkal bír. Ha a fogászati kezelés foghúzással jár, az aszpirin hatására a seb vérzése elhúzódhat. Jó szer a fájdalom akut csillapítására, de számolni kell a következményeivel is!
  • Az Arnica Montana homeopátiás szer hatékony és jól bevált segítséget jelent a fogászati kezelésekben. A kezelés közben a fájdalmat és a vérzést csökkenti, a kezelés után a gyógyulást gyorsítja, a fájdalmat szintén csökkenti. A kezdődő fogfájás kezelésére nem jó, ez inkább egy nagyon okos és tudatos felkészülési eszköz a fogászati kezelésre, illetve kiegészítő segítség a fogászati kezelés után. Mindenkinek meleg szívvel ajánljuk!

Mi lehet az oka, hogy fáj vagy érzékeny a fogam a hidegre?

A hidegre való érzékenység azt jelzi, a fogban lévő idegek jelzést adnak az agy számára: „Figyelj, itt valami nincs rendben, sürgősen nézz körül!” A hideg érzékenység a legtöbb esetben még jól kezelhető, de mindenképp utána kell járni az okának:
  • Érzékennyé válhat a fog, ha a fognyakról rossz fogmosási technika következtében a fogíny visszahúzódik, és a fognyak szabaddá válik – javítani kell a fogmosási szokásokon, ha szükséges le lehet zárni a fognyakat fognyaki töméssel, illetve érzékenység csökkentő fogkrémet kell használni
  • Hideg érzékenységet jelezhet egy kezdődő fogszuvasodás. Ha a hideghatás után az érzékenység elmúlik, a folyamat nagy valószínűséggel megállítható egy esztétikus fogtöméssel. Fontos, hogy mielőbb forduljunk fogorvoshoz, amíg még esély van a fogtömésre.
  • Ha a fog fájdalommal reagál egy hideg italra és a fájdalom az ivás után sem csökken, vagy csak jóval később, akkor mély szuvasodás és következményes fogbélgyulladás lehet a háttérben. A terápia ilyen esetben a leggyakrabban gyökérkezelés.

Mi lehet az oka, hogy fáj vagy érzékeny a fogam a melegre?

Ha egy meleg leves elfogyasztása közben többször feszítő fájdalmat érez egy fogánál, akkor a háttérben nagy valószínűséggel a fogbél elhalása áll. A fájdalom oka, hogy a gyökércsatornában élő baktériumok gázokat termelnek, mely gáz a meleg hatására kitágul, ezt a feszítést lehet fájdalomként érzékelni. A következő fogak esetén alakulhat ki ilyen szituáció:
  • mély fogszuvasodás miatt elhalt fog
  • régebben gyökérkezelt fog, ahol maradtak kezeletlen területek, így baktériumok is
  • fogkorona alatt elhalt fog
  • fogtömés alatt elhalt fog
A melegre kiváltódó fogfájdalom esetén érdemes mielőbb időpontot kérni a fogorvoshoz. A pontos diagnózishoz röntgenfelvételre is szükség lesz. Az elhalt fog röntgenképe jó eséllyel felfedezhető,még abban az esetben is, ha nem alakult még ki a gyökércsúcs körül komolyabb gyulladás vagy ciszta. A terápia gyökérkezelés.

Mi lehet az oka, hogy fáj vagy érzékeny a fogam, ha ráharapok?

Ha a fog ráharapásra fáj, vagy ráharapásra „olyan hosszabbnak tűnik” – a háttérben gyökércsúcs körüli gyulladás lehet. Ilyenkor már nem a fog fáj, hanem a fog gyökércsúcsát beidegző végtelenül érzékeny idegek. A fog elhalását követően a fog belsejéből baktériumok toxinjai áramlanak ki a környező gyökércsúcsi területre. A toxinok ellen az immunrendszer természetesen védekezik, így gyulladás alakul ki. Ráharapáskor a fogat finoman a csontos fogágyban felrögzítő rostok picit megnyúlnak, így nyomás éri a gyökércsúcsot, mely ha gyulladt – ráharapásra fájdalommal vagy érzékenységgel reagál. A pontos diagnózishoz röntgenfelvétel szükséges. A röntgenen a legtöbb esetben a panaszos fog gyökércsúcsa körül gócos gyulladás látható. A terápia – gyökérkezelés

Mi lehet az oka, hogy fogtömés után fáj vagy érzékeny a fogam?

Ha fogtömés utáni érzékenységnek vagy fájdalomnak számos oka lehet, az egészen banálistól a komoly kezelést igénylő szituációig. A betömött fogban eredetileg kialakult szuvasodás mélysége nagyban meghatározza a következményeket:
  1. A fogban nem is volt túl mély a szuvasodás, a fogtömés után azonban ráharapáskor mégis tapasztalható fájdalom. Lehetséges okok: a. kicsit magas maradt a fogtömés – egy két nap alatt magától is megszűnhet, vagy érdemes visszamenni igazítást kérni. Zsibbadt állapotban az ember nem érzi, hogy mikor magas vagy mikor jó, és a fogorvos a legjobb szándék ellenére sem tudja ezt mindig pontosan beállítani b. a tömés érinti a fogzománc és a dentin határát, mely a fog egy nagyon finom és érzékeny része. Ilyen esetben az érzékenység általában néhány nap alatt elmúlik, ha nem, vissza kell menni a fogorvoshoz és akár új tömésre lehet szükség – új tömőanyaggal vagy más technikával (ld. SDR technika)
  2. A fogban közepes szuvasodás volt, a fogtömés után érzékenys

“Az első fogorvosi rendelő
ahová félelem nélkül megyek!”

Union Dental
Szakértelem, tradíció, tapasztalat.
Budapest Dental több mint 15 éve.
Rendelőnk
1137 Budapest,
Szent István körút 10. 3.em 8.
Útvonaltervezés
Nyitvatartás
  • Hétfő – Péntek
    08:00 – 20:00
  • Szombat
    zárva
  • Vasárnap
    zárva
Információk
Kövessen minket

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.
© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.

BUDAPEST DENTAL