Hidegre melegre ráharapásra érzékeny a fogam

Érzékeny fog

Hidegre, melegre, ráharapásra, tömés után vagy korona alatt fáj a fogam – mit tegyek?

Ha a fájdalmassá válik egy fog, a legbölcsebb dolog mihamarabb találni egy szimpatikus fogorvost. A halogatás itt nem segít, mindenképp szükség lenne egy állapotfelmérésre. A fogfájás ideig-óráig elmúlhat, de a mély szövetekben a halogatásnak komoly következményei vannak (pl. csontpusztulás, gennyes folyamatok kiterjedése). Ha fáj a foga, az első és legfontosabb, hogy lelkileg szedje össze magát: Ezt a problémát minél gyorsabban meg kell oldani, felnőtt módon, önsajnálat nélkül, sok önbizalommal és önszeretettel!

Fáj a fogam, mit tegyek?

A fogfájás nem olyan, mint egy bélgörcs, vagy egy influenza – nem múlik el magától. Nyomós oka van annak, ha megfájdul egy fog. Az okot mindenképp ki kell deríteni, egyrészt hogy a fogfájás megszűnjön végre, másrészt, hogy ne alakuljon ki olyan következmény, melyet később sokkal nehezebben, nagy veszteséggel lehet csak kezelni. A halogatásnak ára van, ne essen ebbe a hibába!

Érzékeny fogakkal küzd?
Van megoldás!

Fogfájás csillapítása, okos felkészülés a fogászati kezelésre

Ha átmenetileg nem tudja megoldani, hogy kedvenc fogorvosát felkeresse, akkor is érdemes megtenni az alábbi lépéseket:

• Kérjen időpontot kedvenc fogorvosához, biztosítsa be magát!
  • Ha nincs kedvenc fogorvosa, találjon egyet. Erre szánjon egy kis időt, kérdezzen meg rokonokat, munkatársakat, olvassa el a véleményeket és ezek alapján döntsön
  • Mosson fogat, ha lehet többször, étkezések után mindenképpen. Ha a fájdalma ínygyulladásból adódik, ez hamar segít. Ha egy szuvas fogát ételmaradék tömte el, egy kis enyhülést adhat a fogmosás
  • A fogmosás, illetve a fogakkal való foglalkozás segíthet jobban azonosítani a problémát, ez a fogorvoshoz való bejelentkezéskor jól jöhet
  • Ne hajtogassa, hogy nem megy el fogorvoshoz, mert csak maga alatt vágja a fát. Ha masszív fogorvos fóbiája van, először ezt érdemes valahogy rendezni, számos homeopátiás segítség létezik a különböző típusú fogászati fóbiák leküzdésére. A fogászati kezelés az esetek 99%ban nem fájdalmas, hála a modern szereknek, melyek már a fogorvosok rendelkezésére állnak. A lényeg nem itt van, hanem hogy olyan fogorvost találjon, akiben megbízik.
  • Ha a fog belsejében vagy környezetében található szövetek gyulladtak, szükség lehet előkezelésre. Ne kezdjen el azonban magától, önkényesen antibiotikum kúrát! A panaszait sok esetben nem fogja tudni megszüntetni, vagy csak rövid ideig. A fog belsejébe az antibiotikum nem jut el! Az emésztőrendszerét így feleslegesen terheli antibiotikummal. Az antibiotikum nem aszpirin, elrendelését bízza az orvosra!

Néhány házi szer létezik a fogfájás enyhítésére, de ezek elsősorban akkor hatnak, mikor a folyamat még az elején tart, azaz nem alakult még ki valóban komoly fogfájás.

Ideiglenes segítséget nyújthatnak a következő szerek:

• szegfűszeg rágcsálása felületi zsibbasztó hatású, jó figyelemelterelő, erre ilyenkor nagy szükség van (szájszag ellen kiváló!)
  • zsálya tea, vagy zsályás fogkrém szintén hatékony lehet a kezdődő bajokban – nem gyógyítja meg a folyamatot, de átmenetileg enyhítheti
  • patikákban kapható nem szteroid fájdalomcsillapítók. Vigyázat! Az aspirin vérhígító tulajdonságokkal bír. Ha a fogászati kezelés foghúzással jár, az aszpirin hatására a seb vérzése elhúzódhat. Jó szer a fájdalom akut csillapítására, de számolni kell a következményeivel is!
  • Az Arnica Montana homeopátiás szer hatékony és jól bevált segítséget jelent a fogászati kezelésekben. A kezelés közben a fájdalmat és a vérzést csökkenti, a kezelés után a gyógyulást gyorsítja, a fájdalmat szintén csökkenti. A kezdődő fogfájás kezelésére nem jó, ez inkább egy nagyon okos és tudatos felkészülési eszköz a fogászati kezelésre, illetve kiegészítő segítség a fogászati kezelés után. Mindenkinek meleg szívvel ajánljuk!

Érzékeny fogakkal küzd?
Van megoldás!

Mi lehet az oka, hogy fáj vagy érzékeny a fogam a hidegre?

A hidegre való érzékenység azt jelzi, a fogban lévő idegek jelzést adnak az agy számára: „Figyelj, itt valami nincs rendben, sürgősen nézz körül!” A hideg érzékenység a legtöbb esetben még jól kezelhető, de mindenképp utána kell járni az okának:

• Érzékennyé válhat a fog, ha a fognyakról rossz fogmosási technika következtében a fogíny visszahúzódik, és a fognyak szabaddá válik – javítani kell a fogmosási szokásokon, ha szükséges le lehet zárni a fognyakat fognyaki töméssel, illetve érzékenység csökkentő fogkrémet kell használni
  • Hideg érzékenységet jelezhet egy kezdődő fogszuvasodás. Ha a hideghatás után az érzékenység elmúlik, a folyamat nagy valószínűséggel megállítható egy esztétikus fogtöméssel. Fontos, hogy mielőbb forduljunk fogorvoshoz, amíg még esély van a fogtömésre.
  • Ha a fog fájdalommal reagál egy hideg italra és a fájdalom az ivás után sem csökken, vagy csak jóval később, akkor mély szuvasodás és következményes fogbélgyulladás lehet a háttérben. A terápia ilyen esetben a leggyakrabban gyökérkezelés.

Mi lehet az oka, hogy fáj vagy érzékeny a fogam a melegre?

Ha egy meleg leves elfogyasztása közben többször feszítő fájdalmat érez egy fogánál, akkor a háttérben nagy valószínűséggel a fogbél elhalása áll. A fájdalom oka, hogy a gyökércsatornában élő baktériumok gázokat termelnek, mely gáz a meleg hatására kitágul, ezt a feszítést lehet fájdalomként érzékelni. A következő fogak esetén alakulhat ki ilyen szituáció:

• mély fogszuvasodás miatt elhalt fog
  • régebben gyökérkezelt fog, ahol maradtak kezeletlen területek, így baktériumok is
  • fogkorona alatt elhalt fog
  • fogtömés alatt elhalt fog

A melegre kiváltódó fogfájdalom esetén érdemes mielőbb időpontot kérni a fogorvoshoz. A pontos diagnózishoz röntgenfelvételre is szükség lesz. Az elhalt fog röntgenképe jó eséllyel felfedezhető,még abban az esetben is, ha nem alakult még ki a gyökércsúcs körül komolyabb gyulladás vagy ciszta. A terápia gyökérkezelés.

Mi lehet az oka, hogy fáj vagy érzékeny a fogam, ha ráharapok?

Ha a fog ráharapásra fáj, vagy ráharapásra „olyan hosszabbnak tűnik” – a háttérben gyökércsúcs körüli gyulladás lehet. Ilyenkor már nem a fog fáj, hanem a fog gyökércsúcsát beidegző végtelenül érzékeny idegek. A fog elhalását követően a fog belsejéből baktériumok toxinjai áramlanak ki a környező gyökércsúcsi területre. A toxinok ellen az immunrendszer természetesen védekezik, így gyulladás alakul ki. Ráharapáskor a fogat finoman a csontos fogágyban felrögzítő rostok picit megnyúlnak, így nyomás éri a gyökércsúcsot, mely ha gyulladt – ráharapásra fájdalommal vagy érzékenységgel reagál. A pontos diagnózishoz röntgenfelvétel szükséges. A röntgenen a legtöbb esetben a panaszos fog gyökércsúcsa körül gócos gyulladás látható. A terápia – gyökérkezelés

Mi lehet az oka, hogy fogtömés után fáj vagy érzékeny a fogam?

Ha fogtömés utáni érzékenységnek vagy fájdalomnak számos oka lehet, az egészen banálistól a komoly kezelést igénylő szituációig. A betömött fogban eredetileg kialakult szuvasodás mélysége nagyban meghatározza a következményeket:

• A fogban nem is volt túl mély a szuvasodás, a fogtömés után azonban ráharapáskor mégis tapasztalható fájdalom. Lehetséges okok: a. kicsit magas maradt a fogtömés – egy két nap alatt magától is megszűnhet, vagy érdemes visszamenni igazítást kérni. Zsibbadt állapotban az ember nem érzi, hogy mikor magas vagy mikor jó, és a fogorvos a legjobb szándék ellenére sem tudja ezt mindig pontosan beállítani b. a tömés érinti a fogzománc és a dentin határát, mely a fog egy nagyon finom és érzékeny része. Ilyen esetben az érzékenység általában néhány nap alatt elmúlik, ha nem, vissza kell menni a fogorvoshoz és akár új tömésre lehet szükség – új tömőanyaggal vagy más technikával (ld. SDR technika).

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!