Hogyan húzunk fogat fájdalmak nélkül

Fájdalommentes foghúzás

Fogat húzatni senki sem szeret. Meglehet élni a veszteséget, a test csorbulását és félni lehet a fizikai fájdalomtól. De a nap eljön, a szájsebészhez ott az időpont, túl kell esni rajta. Nem mindegy azonban hogyan! Nem mindegy hogyan készülünk fel. Nem mindegy kihez fordulunk. Nem mindegy milyen testi és lelki állapotban vagyunk. Az alábbi cikk abban szeretne segíteni, hogy Ön felkészülten érkezzen a szájsebészetre. A felkészültség tudást és egyfajta nyugalmat, akár belső békét jelent. A foghúzással járó lelki stressz mindenképp csökkenthető, és ez nagyban hozzájárul a fizikai fájdalomtól való félelem csökkenéséhez is.

Mikor kell mindenképp foghúzás mellett dönteni?

Nagy fájdalommal járó fogbetegségek esetén, ha már semmi más segítség nincs, a kiterjedt gyulladás miatt védeni kell a környező szöveteket, és a többi fogat is. Gyakori, hogy fogfájdalom ugyan nem áll fent, a letört, meggyengült fog azonban gócot, veszélyforrást jelent, vagy fogpótlás céljára már nem használható. A teljesen egészséges bölcsességfogak is jelenthetnek problémát.

Ha egy fog sorsa eldől, és a kezelési tervben foghúzás szerepel, érdemes felkészülni az eseményre. A legtöbb félelem elsősorban bizalmatlanságból és tudatlanságból származik. Nézzük, mik a tények, mire kell valóban számítani egy foghúzás során:

Érzéstelenítés – négyszeres hatásfokkal – fájdalommentesen

A fájdalommentes foghúzás nem csak a kihúzandó fog illetve a környező terület tökéletes elérzéstelenítését jelenti. A szükséges injekció beadása előtt az orvos a szúrás helyét egy speciális, felület érzéstelenítő zselével vonja be. Pár perc után az íny annyira elzsibbad, hogy a páciens a tű bevezetését sem érzi. Rendelőnkben Ultracain DS-Forte adrenalint tartalmazó érzéstelenítő injekció áll rendelkezésre (természetesen keringési probléma esetén adrenalinmentes készítmények is rendelkezésre állnak). Az Ultracain hatáserőssége a hagyományos lidocain érzéstelenítő hatáserősségének kb. négyszerese így még gyulladásos esetben is tökéletesen érzéstelenít.

Hogyan csökkenthető a stressz és a posztoperatív fájdalom?

Érdemes modern, jól felszerelt rendelőt választani a foghúzáshoz. Életlen, kopott műszerekkel nem lehet olyan jól dolgozni, azokkal még egy rutinos szájsebésznek sem könnyű a dolga. Ezzel szemben a tökéletes, precíz szájsebészeti eszközök megkönnyítik az orvos munkáját, lerövidítik a kezelés idejét és hozzájárulnak, a műtét közbeni fájdalommentességhez, nemutolsósorban a műtét utáni posztoperatív fájdalom esélye is csökken.

Nem mindegy a szájsebész! Mit gondol? Megérdemli Ön a minőséget?

Nem mindegy a szájsebész személye, tapasztalata sem. És nem mindegy az sem, hogy Ön mennyi időt tölthet  a rendelőben. Van e ideje megérkezni, az orvossal valamennyire összehangolódni? Vagy inkább futószalag fogászatot választ, ahol percenként hívják be a betegeket? Nem mindegy. A légkör, a személyes hangvétel, a megfelelő mennyiségű idő, az, hogy felteheti a kérdéseit és azokra válaszokat kap – mind számítanak. A test és a szellem egy ilyen környezetben megnyugszik, bizalomra lel.

Otthoni felkészülés testnek és léleknek

Az otthoni felkészülés is nagyon sokat segít. Az alábbiakban összeszedtünk pár hasznos tippet, amik megkönnyíthetik a szájsebészeti műtétet, könnyebb és gyorsabb gyógyulást adhatnak.

• táplálkozás, vitaminok, folyadékbevitel: A műtét előtt sok folyadék, elsősorban ásványvíz jól hidratálja a szervezetet, ami egy könnyebbséget, jobb belső áramlást idéz elő. A vitaminoknak fontos szerepük van a sebgyógyulásban érdemes nagy dózisban C vitamint és egyéb multivitamin készítményeket fogyasztani a szájsebészeti műtét előtt és az azt követő napokban is.
  • megfelelő orvos és rendelő kiválasztása: fontos, hogy biztonsága legyen a kiválasztott orvosban! Járjon utána és válassza ki az Önek megfelleő szakembert. Ne csak „gyorsan túllenni” akarjon! Tisztelje meg magát azzal, hogy olyat választ, akiben megbízik! A fáradozás megéri!
  • lelki felkészülés, veszteség elengedés: a fog érték. Értékeinktől pedig nem szívesen válunk meg. Lehet, hogy nem gondol bele, de mélyen a tudat alatt a fog vesztesége egy gyászfolyamat. Minél tudatosabb ebben, minél inkább képes ezzel foglalkozni, annál könnyebb lesz az elengedés, és ezzel együtt a fizikai műtét is. Egyszerűen gyújtson meg egy gyertyát és búcsúzzon el a fogtól!
  • pihenés: foghúzás után érdemes nem azonnal a munkába visszarohanni, hanem legalább egy fél nap pihenőt rászánni. A test stresszt él át, akkor is, ha Ön nem érzi, hiszen teljesen zsibbadt. Jó ha ez a stressz egy pihenősebb délután folyamán kibugyoghat Önből. Adja meg magának ami jár!

Bölcsességfogak eltávolítása

A foghúzások egy speciális részét képezik a bölcsességfog eltávolítások. A bölcsességfogak kibújásához gyakorta nem áll elég hely rendelkezésre, az ilyen fogak mellett fájdalmas, gyulladt ínytasak alakulhat ki. Gyakoribb ezen fogak szuvasodása, illetve előfordul, hogy az összes előttük álló fogat megnyomják, ami harapási rendellenességhez, torlódáshoz vezethet.

A bölcsességfogak eltávolítása előtt az orvos panoráma röntgen alapján tájékozódik a fog helyzetéről, a környező anatómiai viszonyokról, ennek alapján tudja megtervezni a műtétet.

A bölcsességfog műtéteknél szükséges lehet lebenyképzésre illetve a műtét végén a sebszélek varrattal való egyesítésére. Természetesen ez mind fájdalommentesen történik. A megfelelő minőségű varrószál előnye, hogy varratszedéskor fájdalom nélkül eltávolítható, szinte „kicsúszik” a helyéről. Az alsó bölcsességfog műtétek után néhány napig előfordulhat fájdalom, de a kellemetlen panaszok fájdalomcsillapítóval egyensúlyban tarthatóak.