Ideiglenes fogtömés – mikor és miért alkalmazzuk?

Ideiglenes fogtömés

Ahogyan a név is árulkodik, az ideiglenes fogtömés megoldás rövid időre szól: kiváló átmeneti megoldást jelent arra az esetre, ha át kell hidalni az állandó tömés elkészítésig tartó időszakot és a végleges ellátás valamilyen oknál fogva nem kivitelezhető adott pillanatban.

Ideiglenes fogtömés gyökérkezelés során

Amikor fogszuvasodás miatt baktériumok kerülnek a fog belsejébe és nem lépünk időben, a fertőzés eléri a fog belsejét és a fogideget. A fog belső, zárt terében a szövetek hamar átfertőződnek, először a fog belseje, majd idővel a gyulladás a foggyökérre is kiterjed és a baj már meg is történt: felmerül a gyökérkezelés lehetősége.

A kezelés célja, hogy a megmaradt ép fogállományt megmentsük, ezáltal a fog funkcióját és esztétikáját is. A gyökérkezelés fogfúrással jár. A kezelés egy vagy több ülésből áll. Az ülések között a végleges helyreállítás elkészültéig fontos a fogat ideiglenes töméssel ellátni, annak érdekében, hogy a szájüregből ne jusson be semmilyen kórokozó a gyökércsatornába. Ez ebben az esetben egy dupla tömést jelent: egyfelől gyógyszeres tömés történik, melyet a gyökércsatornában helyezünk el és fertőtlenítő hatással bír, erre pedig egy ideiglenes tömést helyezünk.

Ha a gyökér átfertőzöttsége komoly mértékű, az ideiglenes tömés akár hetekig is a fogban van. Ebben az esetben egy kemény és nagyon ellenálló ideiglenes fogtömés készül. Fontos: néhány páciens a panaszai elmúltával, és érzékelvén, hogy egy kemény, jól funkcionáló tömés van a fogban – hajlamos elhanyagolni a fog további kezelését. Ez szarvashiba! Ha belekezdtünk egy gyökérkezelésbe, ne álljunk le vele egészen a kezelés végéig, amíg a végleges gyökértömés majd a fogat védő restauráció el nem készül.

Fogtöméssel kapcsolatos kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Ideiglenes fogtömés fogbélgyulladás kezelése alatt

A végleges fogtömés feltétele az ép, egészséges állapot. Éppen ezért ilyen esetekben fontos a gyulladás megfelelő kezelése és a regenerálódás után fordulhatunk rá a végleges ellátás elkészítésére. Amikor egy fogbélgyulladás kialakul, egy rövid ideig a gyulladás – pulpitis – még visszafordítható, amennyiben a fog időben kezelést kap.

Ez a kezelés a  Vital Pulpa terápia, amit a Biodentine segítségével és egy speciális technika alkalmazásával érhetünk el. Ilyenkor a fertőtlenített fogbél felületére Biodentin kerül, majd a fogat ideiglenes töméssel zárjuk. Heteket kell várni, míg a fogbél annyira regenerálódik, hogy el lehet végezni a végleges fogtömést vagy egyéb fogrestaurációt. Erre az időszakra szintén kemény, tartós ideiglenes fogtömés készül.

Ideiglenes fogtömés fogbetét készítése során

Az inlay vagy onlay betétek– melyek fogpótlásnak minősülnek – előzetesen levett minta alapján készülnek el. A betéteket fogtechnikus készíti el, az elkészülés körülbelül egy hetes ideje alatt ideiglenes tömés alkalmazandó. Ez egy speciális, puhább anyagból készülő, rövid távú ideiglenes tömés, melynek lényege, hogy a fogorvos kézzel, fúrás nélkül, egy mozdulattal el tudja távolítani, mégpedig úgy, hogy a fogban ne maradjon az ideiglenes tömésből.

Ez azért fontos, hogy az elkészített fogbetét pontosan illeszkedjen, ne maradjon semmi a fogban, ne kelljen már preparálni. Az ilyen egy hetes ideiglenes fogtömés hátránya, hogy elég gyengén “kapaszkodik” a foghoz, tehát ez a tömés aránylag könnyen kieshet otthon. Ilyenkor nem kell megijedni, a fogbetéthez a fog elő van készítve. le van szigetelve, tehát ez problémát a fog szempontjából nem okoz. Persze kellemetlen, ha igény van rá, akár újat is lehet kérni a fogorvostól.

Ideiglenes fogtömés

Milyen jellemzői vannak az ideiglenes fogtömésnek?

Az ideiglenes fogtömés alapanyaga jóval sérülékenyebb, képlékenyebb, mint állandó verziója. Ez a fajta tömés nagyon ki van téve a kopásnak – természetesen az általános szokásoktól függően-, így az alapvető kíméletesség fontos ebben az időszakban.

Abban az esetben, ha két hétnél hosszabb ideig kell ideiglenes fogtömést viselnünk, erősebb tömőanyag is alkalmazásra kerülhet. Az ideiglenes tömés élettartama tehát nagy mértékben függ az egyéni tényezőktől és a felhasznált anyag típusától.

Fogtöméssel kapcsolatos kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Gyakori kérdések fogtöméssel, ideiglenes fogtöméssel kapcsolatban:

Mikor lehet enni fogtömés után?

Kulcsfontosságú, hogy amíg az érzéstelenítés hatása fennáll, semmiképp ne együnk. Ilyenkor ugyanis ott a balesetveszély lehetősége, a harapás érzéketlenségével akár komoly sérülést is szenvedhetünk, mindemellett pedig a tömések kötése sem teljesen 100%-os a kezelést követően. Az ivás engedélyezett.

Amennyiben a fogorvos rövid távú, puha ideiglenes tömést helyezett a fogba, érdemes tudni, hogy ez az anyag a nyál hatására köt meg pár óra alatt. Ezért 3-4 órát semmiképp ne együnk, hogy a tömés a helyén maradjon. Ha hosszú távú ideiglenes tömést kaptunk (pl. gyökérkezelés, gyulladás kezelése során), akkor az érzéstelenítő hatásának megszűntével bátran ehetünk. Tipp: Kérdezze meg fogorvosát: rövid vagy hosszú távú ideiglenes tömést kapott? Az érzéstelenítés elmúlása után nyugodtan ehetünk, vannak azonban bizonyos javaslatok:

• a nagy erővel járó harapást és rágást mellőzzük
  • kerüljünk el bizonyos ételtípusokat, melyek fokozott igénybevétellel járnak
    • magvak, főtt kukorica, rágós húsok: a túl erős rágástól kieshet a tömés
    • gumicukor, karamella: ragadós tulajdonságuk miatt szintén kerülendők

Mi a helyzet, ha kiesett a tömés?

Megeshet, hogy az ideiglenes tömés kiesik a helyéről. Ez akár részben, akár teljes egészében is megtörténhet. Abban az esetben, ha a tükrös otthoni vizsgálat során azt tapasztaljuk, hogy picit morzsolódott csak a teteje és a zárás biztosított, akkor bőven elég, ha a következő időpontunkig várunk és nem kérünk SOS időpontot. Akkor viszont, ha nagyobb darab vagy a teljes tömés kiesett, haladéktalanul keressük fel kezelőorvosunkat. Semmiképp se piszkáljuk otthon, bízzuk a megfelelő munkát most is a megfelelő szakemberre.

Fájdalomérzetet tapasztalok. Mi a teendő?

Az ideiglenes tömés gyakran jár a kezdeti fázisban fájdalomérzettel. Ez teljesen normális, rövid ideig tartó, hamar elmúló érzet. Jellemző a hideg és meleg italokkal szembeni fokozottabb érzékenység, így ezeket mindenképp javasolt kerülni. Ha azonban azt tapasztaljuk, hogy a gyökérkezelés után több nappal is fáj az ideiglenes tömésünk és nem múlik a fájdalom, keressük fel szakorvosunkat a lehető legrövidebb időn belül.

Hogyan ápoljuk fogainkat?

Az ideiglenes fogtömés alapvetően nincs hatással a fogápolási szokásainkra. Érdemes a fogköztisztító eszközökkel picit körültekintőbben bánni, de az esetek nagyobb többségében a fogkefével történő fogmosás és a fogköztisztítás nem szokott gondot jelenteni. Az ideiglenes tömés kiváló alkalmi megoldás.

A hangsúly az alkalmin van, a megfelelő megoldás ugyanis nem jelenti a legideálisabbat. Legyünk türelmesek és óvatosak ebben az átmeneti szakaszban és próbáljuk meg kímélni fogainkat a végleges tömés elkészültéig.