Kellemetlen lehelet, avagy a szájszag kezelése

Kellemetlen lehelet

Kellemetlen lehelet – gyakorlati lépések a sikeres kezeléshez

A kellemetlen lehelet sokunknak rendkívül nehéz kérdés, elsősorban pszichológiai, érintkezési szempontból. Párkapcsolatot, barátságot tehet tönkre. Aki az okozó, sokszor talán nem is tud róla, csak nem ért bizonyos elutasító reakciókat a környezetében. Aki a szájszagot érzi, annak nem feltétlen könnyű ezt elviselnie „fizikailag”, másrészt valószínűleg sokszor tűnődik azon, hogyan mondhatná meg az illetőnek, hogy mi a helyzet, anélkül, hogy az vérig sértődne.

Az első és legfontosabb, hogy gondoljuk át, mit szeretnénk elérni? Miért fontos nekünk, hogy tudassuk a másikkal a problémát?. Ha Ön az, aki érzi, de nem meri megmondani, az első lépés annak tudatosítása, hogy igen, benne van a pakliban, hogy a másik megbántódhat. Ezért a következő lépés annak eldöntése, hogy mennyire fontos Önnek ez a kapcsolat, és ha fontos, nyugodtan beszélje meg vele, hogy jöjjön el egy állapotfelmérésre. Ezzel veszteni nem veszthet semmit.

Ha fontos a kapcsolat, akkor bátran vágjon bele! Ha egy kapcsolatban van szeretet, ha a kapcsolatnak van mélysége, akkor a kommunikációban meglesz az az alázat, ami segíteni fog abban, hogy a másik ne bántásként, hanem segítségként értékelje tettünket.

Kellemetlen lehelet – hogyan veheti észre magán a tünet megjelenését?

A kellemtelen szájszag sok esetben nekünk fel sem tűnik, csak talán környezetünk reakciójából derül ki, hogy leheletünkkel nincs minden rendben. Amennyiben a kellemetlen lehelet egy visszatérő vagy állandó jelenség az Ön életében, akkor meg kell tudnia, hogy ennek fogászati vagy más belgyógyászati okai vannak.

Mi lehet a kellemetlen lehelet hátterében? Mit jelez ez a tünet?

Az erős, kellemetlen lehelet életünk megkeserítője lehet. Ez egy jelzés! Valamire fel akarja hívni a test a figyelmet! A kellemetlen szagok elsődleges forrása a baktériumok gázai. E gázok jöhetnek a gyomor-bél rendszerből, ebben az esetben gasztroenterológiai vizsgálatra lehet szükség. A legtöbb esetben azonban a fogak vagy a fogíny megbetegedéseiben aktív szerepet játszó baktériumok gázai felelősek a kellemetlen szagokért. A legfontosabb teendő, hogy tisztázzuk az eredetét, majd minél előbb kezeljük az okát, hiszen minden esetben egészségügyi problémára utaló figyelmeztető jelzésről van szó.

Amennyiben a kellemetlen szagok hátterében fogászati megbetegedés van, az alábbi, leggyakoribb elváltozásokra gondolhatunk. Ezek szinte mindegyike aránylag könnyen orvosolható mindennapi fogászati kezelésekkel:

Fogínygyulladás

Ez a leggyakoribb oka a kellemetlen leheletnek. Egy egyszerű, banális fogínygyulladás már attól kialakulhat, ha 2-3-szor kihagyjuk a fogmosást. Az elégtelen fogápolás következtében a lepedék felhalmozódik a fogközökben, tasakokban és a baktériumok a lepedékben felszaporodnak, a fogíny gyulladttá válik, a gázok pedig máris termelődnek. A kellemetlen lehelet a tasak begennyesedése esetén fogmosással is csak rövid időre szűnik meg.

Fogszuvasodás

Szintén gyakori ok a fogszuvasodás. A szuvas fog belsejében számtalan kellemetlen gázt termelő baktérium szaporodik fel. A rohadó fogszövet bizony nem virágillatú.

Fogkövek

A kellemetlen lehelet és a fogkő okai a baktériumok. Mindenhol ott vannak, léteznek, de nem mindegy, hogy mennyi élelmet és milyen “melegágyat” adunk a fogunkon. A fogkövön könnyen megtapad a lepedék, abban pedig tobzódnak a baktériumok, és az étellel, ételmaradékkal, kimondottan az abban lévő cukorral tápanyagot biztosítunk nekik – életmódunkból adódóan a cukros üdítők, fagyi, nasi révén szinte folyamatosan.

A fogkő az a hely, amit már nem tudunk lemosni a fogkefével, és amiben élni és szaporodni tudnak a baktériumok. A fogkövek irritálják a fogínyt, az hamar begyullad. A fogínygyulladás pedig, mint írtam, a leggyakoribb oka a kellemetlen leheletnek.

Lepedék, rossz fogmosási technika

Fogat mosni bizony alaposan kell. Ha nem vagyunk elég fegyelmezettek, ha nem tisztítjuk meg a fogközöket, akkor a fogak felszínén lepedék marad. A lepedék pedig lényegében ételmaradék és baktériumok puha keveréke. Érdemes kipróbálni, hogy egy alapos fogmosást követően egy interdentális kefével benyúlunk valamely őrlőfogaink közé, és kicsit átmozgatjuk a kefét. Kihúzzuk, megszagoljuk… Hm… Most már Ön is teljesen biztos benne, hogy muszáj lesz minél többet interdentális kefét használnia, ugye?

Rossz fogpótlás, rosszul záró fogkorona

A fogpótlások, koronák, hidak, fogtömések nem szólnak örök életre. Ezek idegen anyagok, melyeket valamilyen módon ragasztania kell a fogorvosnak a fogszövethez. A ragasztás elfáradhat, a pótlás alá baktériumok és lepedék kerülhet. Amennyiben ez megtörténik, a baktériumok elérik a fogszövetet, ott fogszuvasodás indulhat el. A fogpótlásokat, fogtöméseket tehát időnként ellenőriztetni kell. Ha a kellemetlen lehelet mellé kellemetlen íz társul egy-egy fog mellől, szinte biztos, hogy valami régi restauráció kezdi felmondani a szolgálatot!

Fogágygyulladás, mély fogínytasakok

A mély fogínytasakokban már anaerob baktériumok is tenyésznek, ezek szaga szintén nagyon kellemetlen. A felszíni ínygyulladás a mély tasakokban levő fogágygulladással kombinálva igazán kellemetlen szagot áraszt. Bizony nagyon fontos ilyen esetben felkeresni a fogorvost!

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Milyen egyéb okok állhatnak a kellemetlen lehelet kialakulásának hátterében?

• Fül-orr-gégészeti problémák: ha a manduláink túl szélesek és lyukacsosak, akkor azokban nagy valószínűséggel olyan anyagok telepszenek meg, melyek a rossz leheletért tehetőek felelőssé.
  • Dohányzás, vagy krónikus betegségek tünete: Dohányzás, alkoholfogyasztás, alapvető szájhigiéniai hiányosságok közvetlen okai lehetnek a szájszag kialakulásának. Közvetett életmódbeli tényező az egészségtelen táplálkozás, például a túlzott cukorfogyasztás, rendszertelen étkezés. A lyukas fogak, időskori fogsorviselés, a száj bakteriális betegségei is okozói lehetnek ennek a kellemetlen tünetnek. Emellett bizonyos gyógyszerek szedése is elősegíti a kialakulását, valamint a szájszárazságban szenvedő betegek is panaszkodnak bűzös leheletre.
  • Gyomor problémák: az akut gyomorbántalmak gyakran okoznak rossz leheletet, különösen, ha a gyomorból gázok törnek elő. A reflux szintén felelőssé tehető a kellemetlen szájszagokért. Ha a gyomor záróizom nem működik megfelelően, és a gyomorszáj tartósan nyitva marad, a savas gyomornedv a nyelőcsőbe visszakerülhet, aminek kellemetlen mellékhatása a szájszag.

Mit tegyünk tehát kellemetlen lehelet esetén?

Tekintsük segítő jelnek kellemetlenség helyett!

Szeressük, tiszteljük hasznos és okosan kitalált testünket, amely képes arra, hogy a legkisebb probléma esetén okosan, jelezzen nekünk! Ne bagatellizáljuk el, figyeljünk oda a testre az őt megillető figyelemmel. Testünk egy van, kijár neki a megtisztelő figyelem és a szerető gondoskodás!

Mossunk alaposan fogat!

2 perc reggel és 2 perc este alapos, soft vagy ultrasoft fogkefével, körkörösen masszírozva a fogakat és a fogínyt is. A fogínyt is meg kell mosni, nem csak a fogak rágófelszínét! A fognak van fognyaka is, amely az ínyből bújik ki, ezt is nagyon alaposan, türelmesen és puha fogkefével masszírozzuk át. Használjunk interdentális kefét, superflosst vagy fogselymet! Takarítsuk ki a fogak közti réseket is alaposan. Legjobb módszer: 2 perc fogmosás után interdentális fogkefével történő tisztítás, majd ismét fogmosás kb. 1 percig. Emellett ajánlatos a szájvizes fertőtlenítés is.

Mennyire kritikus ez az állapot, mikor forduljak fogorvoshoz?

A jelenség kritikus jellege csak akkor határolható be pontosan, ha tudjuk a kiváltó okokat. Ebben az esetben azonban nem biztos, hogy elég lesz fogorvoshoz fordulni, lehet, hogy más orvosi szakterületet is be kell vonni a pontos diagnózis felállításába.

Hogyan orvosolható a kellemetlen lehelet?

A fogorvosi vizsgálat feltétlenül az első az okok kiderítésében. Ha a fogászaton fogínygyulladást, szuvas fogat, nem jól záró fogkoronát talál a fogorvos, ezek kezelésével a legtöbb esetben a kellemetlen lehelet már meg is szűnik. Ha a fogászaton egészségesnek találják, vagy a kezelt fogászati problémák ellenére sem szűnik meg a szájszag, mindenképp további szakterülethez kell fordulni.

Amennyiben a jelenségnek fogászati okai vannak, akkor a kellemetlen lehelet az alábbi kezelésekkel orvosolható:

A helyes fogmosási technika elsajátításával

Egy dentalhigiéniai kezelés alkalmával örömmel megosztjuk Önnel a fogápolási praktikákat. Gyakori, hogy a helytelen fogmosási szokás van az ínygyulladás és a kellemetlen lehelet hátterében

Professzionális szájhigiéniai kezeléssel

Ez minden típusú fogágybetegség kezelésének alapja, mindig ezzel kell kezdeni. Az ínygyulladásnak nagyon kellemetlen szaga van. Egy kezelés után már lényegesen jobb és üdébb a lehelet!

Antimikrobiális fotodinamikus terápiával

Szájhigiéniai kezelés után, a rezisztens kórokozók fájdalommentes és gyógyszermentes elpusztítására, rendkívül hatékony módszer. Abban az esetben javasolt, ha Önnek régóta fennállnak a fogínyvérzéssel kapcsolatos problémái és a kellemetlen lehelet hátterében a régóta fennálló visszatérő fogínygyulladás áll.

Vektor terápiával

Az íny alatti fognyaki terület alapos tisztítása és lesimítása. Az íny újbóli jó tapadása érdekében javasolt, közepes és súlyosabb fogágybetegséggel kapcsolatos panaszok esetén

Mélytisztítással – kürettálással

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A mélytisztítás a mély tasakokban levő fogkőfelrakódások, gyulladásos szövetek eltávolítására szolgál. Ezt a kezelést Vektor terápiával és lézeres terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Parodontális lézer terápiával

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A lézerterápia a mély tasakokban levő gyulladásos szövetek kíméletes eltávolítására szolgál, emellett biostimulatív hatású, a fogágy szövetek regenerációját segíti elő. Ezt a kezelést Mélytisztítással (kürett) és Vektor terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Szuvas fogak, régi, rossz tömések fogászati kezelésével, fogpótlások felülvizsgálatával és cseréjével,

melyek mind felelősek lehetnek az ínygyulladásért és a kellemetlen leheletért.

Ismerje meg professzionális dentálhigiéniai kezeléseinket!

Fontos a rendszeres fogászati ellenőrzés

A megelőzés miatt fontos kiemelni a rendszeres, szakszerű fogorvosi ellenőrzés fontosságát is. Szájszag esetén pedig a fogorvosi segítség nélkülözhetetlen: a fogkő leszedése, a szuvas fog betömése, régi korona eltávolítása, vagyis a száj teljes körű rendbetétele után ez a kellemetlen tünet és a vele járó még kellemetlenebb élmények is megszűnnek.

Ha a fogászati problémák ellenére is megmarad a rossz szájszag

Ebben az esetben nagy valószínűséggel a gyomorból indulhat ki a probléma. Ilyenkor belgyógyászhoz kell forduljunk. Ezzel egyidejűleg próbálkozhatunk az étrend megváltoztatásával. Sokszor megfigyelhető, hogy a kellemetlen szájszag elmúlik a húsfogyasztás radikális csökkentésével. A gyomorból feltörő kellemetlen szag tehát nem feltétlenül betegség. Lehet, hogy a szervezet ezzel próbálja felhívni a figyelmet arra, hogy „szeretne” életmódot, étrendet váltani. Tisztább, minőségibb ételekre térni.

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!