Meddig fájhat a fog a gyökerek kezelését követően

Gyökérkezelés fájó fog

Friss gyökérkezelés utáni fájdalom? Lehetséges?

Először röviden beszélek arról, hogy mi is a gyökérkezelés. A fogorvos feltárja a fog gyökerét, és kitisztítja a gyökércsatornákat. Viszont egy foghoz több gyökér is tartozhat, és egy gyökérhez több csatorna is tartozhat. Nemcsak egyet, hanem minden egyes csatornát fel kell tárni, kitisztítani és gyökértöméssel ellátni, hogy ne juthassanak be a baktériumok.

A gyökértömésnek egészen a foggyökér csúcsáig kell érnie- megint csak azért, hogy a baktériumok ne tudjanak újra fertőzést és gyulladást okozni. Innentől kezdve a fogban nincs ideg, tehát a fog nem fájhat a klasszikus módon. A precíz gyökérkezelés munkafolyamataiból következik, hogy több oka is lehet a gyökérkezelés utáni fogérzékenységnek.

• A gyökércsatorna tisztítása során a gyökérkezelő tű elérheti a gyökér csúcsát, és ez pár napos érzékenységet okozhat.
  • Ha régebbi gyulladás után gyökérkezeltek, a régi gyulladásnak fel kell tisztulnia a gyökércsúcs körül.
  • Bonyolultabb anatómia szerkezettel bíró fogak esetén előfordulhat, hogy elsőre – vagy egyáltalán nem talál meg a fogorvos minden gyökeret, és azoknak minden egyes csatornáját, vagyis, maradhatott még valahol baktérium, amelyek toxinjaikkal fenntartják a gyulladást és fájdalmat okoznak.

A fájdalommentes gyökérkezelés közben az érzéstelenítés miatt nem érzünk fájdalmat. Utána viszont számos ok miatt lehetséges átmeneti vagy tartósabb fájdalom. Az első napokban türelemmel kell lennünk, és ha a fájdalom jelentősen csökken, akkor csak azt csak a gyökércsúcs érzékenysége okozta. Ha viszont a fájdalom nem csökken, újra be kell jelentkezni a fogorvoshoz.

Gyökérkezelés utáni fájdalommal küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Mi a helyzet, ha régebben gyökérkezelt fog fáj újra?

Amennyiben egy régebben kezelt gyökértöméses fog nyomásra érzékennyé válik, az bizony gyanús, hogy mégis van gyulladás a gyökércsúcsnál. Mindenképpen szükséges minimum röntgenfelvételt készíteni, de a legbiztosabb diagnózis érdekében kiváló alternatíva a CBCT felvétel, melynek segítségével a fogorvos 3 dimenzióban nézheti meg a fogat! Elképzelhető, hogy valamelyik gyökércsatornában mégis maradtak baktériumok, amelyeknek toxinjai hosszabb idő leforgása alatt mégis eljutnak a gyökércsúcshoz, és így a gyökércsúcson átjutva tovább irritálja a gyulladás a szöveteket és a gyökérhártyát.

Természetesen az immunrendszer közbelép, és a toxinokat ellenségnek tarva meg akarja semmisíteni, így kialakul a gyulladás. A gyulladás elsődleges célja, hogy megakadályozza, hogy a baktériumok és toxinjaik bejussanak a nagy vérkeringésbe. Bár ez védelmi mechanizmus, de helyi szinten ez valójában gyulladás, aminek következtében a csont lassan bomlani kezd. Ez a csontveszteség a röntgenen általában jól látszik.

Fontos, hogy egy ilyen gyulladás következtében kialakuló csontpusztulás a röntgenen csak 6 hét múlva kezd látszani, mivel a röntgenárnyék a friss gyulladást nem mutatja ki. Sajnos el kell ahhoz pusztuljon valamennyi csont, hogy ez már a röntgenen is látszódhasson. Ezért van az, hogy frissen elhalt fognál a baj már ott van, de a röntgenen mégsem látszik. A nyomásra való érzékenység a gyökércsúcsi gyulladást jelezheti, azaz a fogászati gócbetegség gyanúját veti fel – ajánlott mihamarabb fogorvoshoz fordulni és a gócgyanút tisztázni!

A gócgyanú tisztázására alap esetben szájvizsgálat és panoráma röntgen szükséges, majd a kérdéses fogakat intraorális röntgennel és 3 dimenziós CBCT röntgennel érdemes tovább vizsgálni! Ne érjük be egy hagyományos, filmes panoráma röntgennel, vagy egy homályosabb, kevésbé jó minőségű panoráma röntgennel, mert ezeken nagyon sok esetben fontos részletek nem látszódnak, vagy elmosódhatnak!

Mit tegyek abban az esetben, ha fáj a gyökérkezelt fog?

1. Ne pánikolj!

A legtöbb esetben egy friss gyökérkezelés után a fájdalom elmúlik. Azt figyeld, hogy a fájdalom óráról órára erősödik, vagy gyengül. Azt figyeld, hogy másnap reggel hogy vagy, ne indulj ki abból, amit este a friss gyökérkezelés után érzel, mert az becsaphat. A folyamatot figyeld, és ne annak az idejét. Tehát ha a fájdalom csökken, de ez akár napokig is eltart, az rendben van.

2. Ha a fájdalmad nem csökken másnap sem, sőt fokozódni kezd, keresd fel újra a fogorvosodat!

3. Ha egy régi gyökérkezelt fogadról van szó, ne bagatellizáld el azzal, hogy az nem fájhat, hiszen nem él.

Fordulj mielőbb fogorvoshoz! Olyan fogászatot keress, ahol van jó minőségű panoráma röntgen, intraorális röntgen és 3 Dimenziós CBCT is. Ha egy gócos fogat ki kell szűrni, akkor érdemes olyan csapatot keresni, ahol ehhez minden technikai feltétel és szakmai tudás is rendelkezésre áll.

Gyökérkezelés utáni fájdalommal küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!