Meglazult fogak sínezése

Meglazult fog sínezése

A fogágybetegség következtében, a fogágy tartóereje gyengül, az íny visszahúzódik, a fogak meglazulhatnak és fogínykezelésekre lehet szükség. A fogágybetegség gyógyítása érdekében végzett szájhigiéniai és parodontológiai kezelések mellett szükségessé válhat a meglazult fogak megtámasztása. A sínezés, a szájhigiéniai kezelésekkel karöltve, hatékony módszer az enyhén mozgathatóvá vált fogak élettartamának meghosszabbítására. A kezelés segítségével akár évekig is megőrizhetőek maradnak a páciens saját fogai.

Mindig van mit menteni, még akkor is ha fogeltávolításra kerül a sor!

A fogágybetegség előrehaladása során, idővel az érintett fogak meglazulhatnak, mozgathatóvá válhatnak. Bizonyos esetekben sajnos a túlzottan mozgó fogakon már nem lehet segíteni, ilyenkor fogeltávolításra, majd valamilyen fogpótlásra van szükség az eltávolított fogak számának függvényében.

FONTOS! Minél előbb lép, minél előbb kér vizsgálatot a szakorvostól, annál jobbat tesz saját magával! Nem csak arra, hogy a saját fogait valamilyen kezeléssel meg lehessen menteni. Hanem gondoljon arra is, hogy a mozgatható fogak alatt a csont folyamatosan pusztul, hiszen a mélyben gyulladás van. A gyulladás pedig számos további problémához vezet, mint például:

• A gyulladás gócot jelent. Baktériumok árasztják el a véráramon keresztül az egész szervezetet. A test távolabbi pontjain keletkezhetnek további gyulladások. Az immunrendszer egy része a fogínyben van lekötve, így a test kevésbé ellenálló. A fogágy gyulladása tehát az egész szervezetre kihat, nem csak a szájra lokalizálódik.
  • A fogak környezetében levő gyulladás a csontot folyamatosan pusztítja. Ez nem csak a fogak elvesztése miatt rizikós. Egy bizonyos mértékű csontpusztulás után már nem marad elegendő csont a fogbeültetéshez. Ilyen esetben előfordulhat, hogy a fogak eltávolítása után már csak kivehető fogpótlást lehet készíteni.

Ezért, minél gyorsabban lép, annál több lehetősége van arra, hogy egyrészt a saját fogait megmentse, másrészt, ha ez már nem lehetséges, kellő mennyiségű csontot mentsen meg a fogbeültetéshez. Végül pedig azért, hogy a teljes szervezetét védje a gócbetegség következményeitől.

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!

Ha a tartószerkezet még nem pusztult el teljesen, még lehet segíteni!

A fogínygyulladás kezelésének számos lehetősége van, a rendszeres szájhigiéniai kezelések és parodontológiai beavatkozások segítenek a fogíny állapotának rendezésében. Ha a fogágy mély csontos szövete még nem pusztult el teljesen, van lehetőség a fogak mobilitásának csökkentésére.

Az elpusztult csont nem nő vissza eredeti helyére – ilyet ne várjunk! A megmaradt csontállomány azonban gyulladás mentessé tehető, ezzel a további csontpusztulás esélye csökken, az ínynek lehetősége lesz feszesebben tapadni, ami a meglazult fog stabilitását növeli. A meggyengült, de fogakat még tartó fogágy gyógyításának lépései a következők:

• Rendszeres ultrahangos fogkőeltávolítás
  • Guided Biofilm Terápia
  • Ínytasakok kezelése Vektor terápiával
  • Lézeres fogínykezelések
  • Parodontális kürett
  • Mozgatható fogak sínezése

Mit jelent a sínezés?

A kezdődő mobilitás zavarhatja a harapást, rágást, kedvezőtlen esztétikai hatást nyújt. A meggyengült tartószerkezetű fogak sérülékenyek, instabilak. Ha a fogínyt a fenti kezelésekkel sikerül gyulladás mentessé tenni, sínezéssel egymáshoz erősíthetjük a fogakat, így a külön – külön mozgatható fogak együtt egy szilárd egységet alkotnak.

A fogak sínezése történhet kompozit tömőanyaggal és üvegszál rosttal, amellyel mintegy összeragasztjuk a fogakat, vagy híd segítségével. A kompozittal ragasztott, üvegszálat tartalmazó sín segítségével a fogak kihúzása, lecsiszolása illetve koronával való borítása elkerülhető.

A sínezés mellett a szájhigiénia is fontos, ha nem fontosabb!A sínezés nem oki terápia! A fogágy sajnos gyenge marad, ez a technika a fogágy egészségét nem javítja. A sínezés arra szolgál, hogy a még meglevő, ám mozgatható fogak minél tovább maradhassanak a szájban, eltávolításuk minél későbbi időpontra essen. Sínezés önmagában, szájhigiéniai, parodontológiai kezelések nélkül mit sem ér, és nem is készíthető.

Milyen a jól kialakított sín?

A sínt úgy kell elkészíteni, hogy a felszíne sima legyen, hogy a fogkő megtapadását ne segítse elő, ugyanakkor a fogak tisztítását se akadályozza. Sín viselése során nagyon fontos az alapos fogmosás, nem csak hagyományos módon, hanem speciális tisztító eszközökkel (interdentalis fogkefe), a sín és az íny közti területen is.

A sín nem éri el az ínyt, így az alatta levő terület tisztítható marad. Rendszeres, negyedévenkénti professzionális fogtisztítás minden esetben javasolt! Önmagában csak a sín professzionális fogtisztítás nélkül nem készíthető! Legnagyszerűbb lehetőség a Guided Biofilm Terápia, mely nem csak a negyedéves tisztítást jelenti, hanem edukációval, nyomonkövetéssel is segíti a fogak megtartását!

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!