Miért fájhat tömés után a fogam

Tömés

Ha betömték a szuvas fogad, és mégis fáj a fogad tömés után, sokféle oka lehet. Ami biztos, hogy tenni kell valamit, – olvass a fogtömés utáni fájdalom lehetséges okairól, és a javasolt teendőkről! Elmondom, hogy pár nap türelemre van szükség, vagy rögtön menj vissza a fogorvoshoz, esetleg gyökérkezelésre lesz szükség a fog megmentéséhez, vagy csak magas a tömés – ezzel el tudod majd dönteni, hogy bejelentkezz-e ujra a fogorvosodhoz. A lényeg, hogy ne szenvedj tovább!

Tegnap voltam fogorvosnál! Nem ér hogy már megint fáj a fogam!

Ebben a cipőben jársz? Dühösség, csalódottság és értetlenség kísérheti, ha a fogorvosnál eltöltött “kellemes” félórák után este vagy másnap fogfájásunk támad az érintett területen. A dühöt sajnos így a blogon keresztül nehéz enyhíteni, de a csalódottságot talán tompíthatja némi információ, ha megvilágítom, mi állhat az ilyenkor fellépő fogfájás hátterében.

Egy tömés akkor jó, ha nem tudunk a létezéséről, miközben ellátja mindazokat a funkciókat, amelyeket az egészséges fogszövettől várnánk el. Hogy megértsük a tömés utáni fogfájdalom lehetséges okait, a fogszuvasodástól kell kezdenünk. A fogszuvasodás lényege, hogy a fog szövetei felpuhulnak, szétesnek.

Amíg ez a folyamat a fogzománcban van, addig akár visszafordítható is lehet, de ha a dentint eléri, a szövet biztosan fellazul. A fogtömés alkalmával a fogorvos a felpuhult dentin és szétesett zománc eltávolítását végzi. Az eltávolított szövet mennyiségétől függően alakul ki a kisebb vagy nagyobb üreg, melyet a fogtömés anyaga tölt majd ki újra. A kialakított üreg alja nagyon fontos. Minél közelebb kerül ugyanis a fog középső tengelyében levő fogideg kamrához, annál érzékenyebb a fog a beavatkozásra, annál nagyobb eséllyel alakulhat ki a fogtömés után utófájdalom.

Fogtömés utáni fájdalommal küzd? Segítünk!

Összeszedtem a fogtömés utáni fogfájdalom leggyakoribb okait és a legjellemzőbb fogfájdalom típusokat

Fogtömés utáni fogfájdalom, inkább érzékenység, mely lassan csökken, de egyre jobb:

Amennyiben a fogszuvasodás mélyre hatolt, azaz nagy mennyiségű fogszövet esett szét, a fogtömés számára kialakított üreg alja nagyon közel kerül a fogidegkamrához. A fogtömés alá ebben az esetben úgynevezett alábélelés kerül, mely segít a fog számára, hogy jobban elviselje a fogat ért nagy traumát.

Egy nagy “fogseb” feldolgozásához azonban idő kell, előfordulhat, hogy a fog néhány napig még érzékenyen reagál, majd szépen, fokozatosan megnyugszik. Javaslat: No panic! Bízzunk benne, hogy a fogunkat időben vittük el a fogorvoshoz és adjunk egy kis időt a folyamatnak. Ha 2 hét múlva is érezzük, menjünk vissza kontrollra.

Ha javult, de nem az igazi, kb. 6-8 hét múlva kérjünk röntgenes kontrollt. Ha hidegre érzékenyen, de röviden belesajdul, egyébként nincs baja, akkor az a legjobb, a fog él, csak kicsit bibis, meg fog nyugodni. Mindig lehet kérdezni a fogorvostól, nálunk biztos elfogadásra és empátiára lelsz ekkor is! – A speciális, nanotechnológiás fogtömő anyag használatával pedig szinte minden esetben utófájdalom nélkül tudjuk betömni a fogad. Hallgasd meg a videóban!

Fogtömés, ahogyan te szereted!

Fogtömés utáni fogfájdalom, egyre fokozódó fájdalommal, kisugárzással: Nagy kiterjedésű, mély szuvasodások esetén, ha a fogorvos kis esélyt is lát a gyógyulásra, azaz a fog életben maradására, akkor fogtöméssel próbálkozik. Ám sajnos, ez nem minden esetben érkezik idejében. Ha a szuvasodás már hosszú ideje fennáll, és nagyon mélyen érinti a szöveteket, a fogtömés ellenére a fog dönthet úgy, hogy nem marad életben.

Ekkor a fogtömés után a fájdalom erősödhet, majd fogideg gyulladás alakulhat ki. A fogideg gyulladás a legelviselhetetlenebb fogfájdalom. Estére erősödik, sokszor kisugárzik úgy, hogy a páciens már nem tudja meghatározni, melyik foga is fáj. Javaslat: Kérjünk mielőbb időpontot kezelésre. Addig is szerezzünk be fájdalomcsillapítót, legalább a vény nélkül kapható termékeket. Ne csapjuk be magunkat, ha reggel javul, de este ismét elviselhetetlen.

A fogideggyulladás sajnos ilyen, hullámzik. Menjünk vissza mindenképp! A terápia a gyökérkezelés. Igen, ez rossz hír, de minél hamarabb jutunk a kezeléshez, a fogbél erős befertőződésének esélye annál kisebb, így bár gyökérkezelt módon, de a fogunk mégis nagy eséllyel a szánkban maradhat. Itt írok a fájdalommentes gyökérkezelésről.

Fogtömés utáni fogfájdalom, mely hol tompább, hol erősebb, majd ráharapásra vagy melegre való fájdalom jelentkezik: Nagy szuvasodások esetén előfordulhat, hogy már a fogideg kamrába is jutnak baktériumok, melyek a fogideg elhalás felé viszik el a folyamatot. A fogideg elhalása történhet lassan, szinte tünetmentesen. A legjellemzőbb tünetek inkább tompa fájdalmak, ráharapásra vagy meleg italra való fájdalom vagy érzékenység.

Ebben az esetben nagyon fontos, hogy a fogorvos időnként ellenőrizhesse röntgen segítségével a fogakat, mert a fog elhalása után a csontban alakul ki gyulladás, mely röntgen segítségével vehető észre. Javaslat: nagyon mély fogtömés esetén, ha egy kellemetlen, időnként feltűnő tompa fájdalom megmaradt, 6 hét múlva kérjünk időpontot röntgenes kontrollra. Legyünk ebben tudatosak! Ne odázzuk el, ne dugjuk a fejünket a homokba.

Csak néha fáj, van hogy hetekre semmi, aztán megint valami. Ez nem oké! Ilyen esetben a fogat ellenőrizni kell, és ha röntgenen is látszódnak a tünetek, a fogat gyökérkezelni kell. Ilyen esetben már csak gyökérkezeléssel kerülhetjük el a súlyosabb szövődményeket, például a foghúzást, vagy a gyulladás továbbterjedését a csontban.

Fogtömés utáni fogfájdalom, mely egy-egy ponton élesebb fájdalmat vagy érzékenységet jelent, elsősorban ráharapáskor, egyébként tünetmentes:

A mély fogszuvasodás terápiája a fogtömés. A fogtömés, ha fehér esztétikus tömőanyagból készül, technikájából adódóan enyhén zsugorodik. Ezt a jelenséget a fogászatban zsugorodási stressznek hívjuk. E “stressz” a fogban érzékenységet okozhat, mely lassan múlik, de elmúlik! Javaslat: 2-3 hét múlva kérjünk időpontot kontrollra. A fogorvos ellenőrzi, hogy él e a fog. Amennyiben igen, leggyakrabban türelmet javasol, és valóban, az érzékenység lassan csökkenni fog.

Ritkábban töméscsere is szóba jöhet, esetleg másik tömőanyag választásával. Érdemes tudni! A zsugorodási stressz enyhítésének vagy elkerülésének egy módja, ha a fogtömés technikáját a kifejezetten erre kialakított módszerrel végzi a fogorvos. Az egyik ilyen lehetőség az SDR fogtömő anyag alkalmazása, mely segítségével a zsugorodási stressz és az esztétikus fogtömést követő “normál” utófájdalom kialakulása minimalizálható.

A Budapest Dental fogászaton 2010 óta SDR technikát alkalmazunk a fogtöméseknél, így az utófájdalommal visszatérő páciensek száma jelentősen csökkent. Fogtömés utáni fogfájdalom, elsősorban ráharapáskor, magasabb fogtömés következtében: A fogtömés elkészítésekor a pácienseink 99,9%-ban érzéstelenített állapotban vannak. Elérzéstelenített helyzetben kell tehát a fogtömés felszínét beállítani.

Az érzéstelen szájjal való összeharaptatás, főleg úgy, hogy előtte a páciens már fél órát tátott szájjal feküdt a fogorvosi székben, nem egyszerű feladat – sem a páciensnek, sem a fogorvosnak. Bizonyos esetekben előfordul, hogy rögtön a tömés után nem sikerül megfelelően kialakítani a fog felszíni barázdáit és csücskeit, ilyenkor a fogtömés “magas” lesz. Ha a tömés magas, azzal érdemes mielőbb visszamenni a fogorvoshoz és a tömés beállítását kérni érzéstelenítés nélkül.

A magas fogtömés nem tesz jót a fognak, a fogágynak, sőt az állkapocsízületnek sem. Javaslat: Vissza a fogorvoshoz, fogtömés beállításra, harapás ellenőrzésre. Akár egy hónapos, teljesen felesleges szenvedéseket előzhetünk meg vele. Érzéstelenítés nélkül az ízületet jó pozícióban tartjuk összeharapáskor.

Hasonló problémával küzd? Ne halogassa, keressen minket bizalommal!