+36 1 315 4545 | 1137 Budapest, Szent István körút 10. 3.em 8. | My Budapest Dental
| Dr. Pattogató Rita

Mikor van értelme a műtéteknek

Mikor javasolt a gyökércsúcs műtét?

A gyökércsúcs eltávolítása akkor javasolt, ha az alapos és mindenre kiható gyökérkezelés után a gyökér csúcsán a gyulladás nem szűnik meg. A gyulladás fennmaradásának oka a gyökércsúcsi részben meglapuló kórokozóknak köszönhető, melyeket onnan bizonyos esetekben az alapos feltárással és fertőtlenítéssel sem lehetett eltávolítani. Amennyiben a gyökérkezelés befejezése, majd a gyökértömés után a feltáratlan csatornákban a kórokozók tovább szaporodhatnak, a gyulladás a gyökércsúcson nem fog megszűnni. Ez egyrész panaszokat okoz a páciensnek, például nem jó érzés ráharapni a fogra, illetve panaszmentes esetben a féléves röntgen kontroll alkalmával is felfedezheti az orvos. Kutatások szerint a legnagyobb gondossággal elvégzett gyökérkezelés esetén is maradnak meg nem munkált gyökércsatorna részek! Legnagyobb eséllyel a gyökércsúcsi részen. Ez azt jelenti, hogy ezeken a területeken maradhatnak kórokozók a gyökércsatornában, így a teljes gyógyuláshoz szükségessé válhat a gyökércsúcs műtéti eltávolítása. Amennyiben a fog felől a legnagyobb gondossággal elvégzett gyökérkezelés után sem sikerül a kórokozókat eltávolítani, a fog megmentésére javasolható utolsó lehetőség a gyökércsúcs eltávolítása. A gyökércsúcsot  szájsebészeti kezelések útján  távolítják el, a gyökércsúcsban meglapuló kórokozókkal együtt.

Mi történik pontosan a gyökércsúcsműtét során? Kockázatok és nyereségek elemzése a műtéttel kapcsolatban.

A gyökércsúcsműtét vagy rezekció során érzéstelenítésben történik a fogíny felmetszése a gyökér csúcsi részénél. Ahhoz, hogy a szájsebész elérje a gyökércsúcsot, csontot kell eltávolítania. Amennyiben a fog gyökere nagyon vastag csontfal mögött helyezkedik el - mint például az alsó fogívben, vagy a gyökércsúcs megközelítése során nagy az esélye az érzőideg megsértésének, a nagy kockázatot figyelembe kell venni a műtét elvégzése előtt. Ilyen esetben mindig mérlegelni kell a lehetséges kockázatokat és a várható előnyöket. Helyi kockázati tényezők amelyeket figyelembe kell venni a gyökérrezekció során:
  • milyen vastag a csont a foggyökér csúcsa előtt - azaz mennyi csontot kell eltávolítani (szerencsére ma már nem vésik, hanem inkább fúrják…)
  • van e komolyabb idegkilépés a műtéti területen - azaz mekkora eséllyel lesz zsibbadás a műtét után az ajakban
  • milyen hosszú a foggyökér - azaz a műtét után marad e olyan hosszú gyökér, hogy az hosszú távon stabilan megtartja majd a fogkoronát, hogy az megfelelően szolgálhassa a funkciót és az esztétikát
A gyökércsúcs előtti csont eltávolítása után következik a foggyökér csúcsának eltávolítása. Bizonyos esetekben a szájsebész a seb felől még le is zárja a gyökércsatornát, ha erre szükség van és lehetőség nyílik. Ezt az eljárást nevezzük retrográd gyökértömésnek. Az üregbe bizonyos esetekben műcsont kerül, de többnyire a véralvadékból alakul majd ki az új csont a csontseb helyén. A műtét végén a fog feletti íny bezárása történik. Kb. 1 hét múlva a varratokat eltávolítják. Kontroll: fél év múlva röntgen!

Mi a helyzet régebben gyökértömött fog esetén? Ha kiújul a gyulladás van értelme ezt megműteni a régi gyökértöméssel?

Az újbóli műtétet alaposan meg kell fontolni. Amennyiben a páciens mindenképp ragaszkodik a műtéthez, érdemes lehet 3 D CBCT segítségével nagy felbontású röntgenképet készíteni a fogról, 3 dimenzióban. Az ilyen felvétel segíthet feltárni a kiújult gyulladás okát. Bizonyos esetekben a 3 dimenziós kép rámutathat arra, hogy a gyökér valahol elrepedt, ilyen esetben az újbóli műtétnek semmi értelme. De lehet, hogy az derül ki, van még egy feltáratlan gyökércsatorna a gyökérben és ennek kikezelésére van szükség - ekkor pedig nem feltétlenül kell új műtét. Az újbóli műtét esetén az első lépés mindenképp a gyökérkezelés majd a gyökértömés megismétlése! Amennyiben ez sikeres, csak ezután lehet a gyökércsúcs amputációt ismét elvégezni.

“Az első fogorvosi rendelő
ahová félelem nélkül megyek!”

Union Dental
Szakértelem, tradíció, tapasztalat.
Budapest Dental több mint 15 éve.
Rendelőnk
1137 Budapest,
Szent István körút 10. 3.em 8.
Útvonaltervezés
Elérhetőségeink
Nyitvatartás
  • Hétfő – Péntek
    08:00 – 20:00
  • Szombat
    zárva
  • Vasárnap
    zárva
Információk
Kövessen minket

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.
© Budapest Dental Kft. Minden jog fenntartva.
Site by Meraki.

BUDAPEST DENTAL