Mindennapi ügyek – a lüktető fogfájás nyaraláskor

Lüktető fogfájás

Lüktető fogfájás a tengerparton…

Igazi rémálom. Nyaralás, pihenés helyett kínzó fogfájás. Ráadásul külföldön, egy nyaralóhelyen, ahol esetleg nem értjük rendesen a nyelvet és nem feltétlenül bízunk a helyi gyógymódokban… Sajnos, fogorvosként nincs jó hírem: a kínzó, lüktető fogfájásra nincsenek házi praktikák, a fájdalomcsillapító gyógyszerek átmeneti könnyítést hozhatnak, de a valódi megoldásért fogorvoshoz kell fordulni!

Mit tehetünk ha nyaralás közben elkezd kínzóan fájni a fogunk?

Sajnos sok lehetőségünk nincs, elsősorban fájdalomcsillapításra törekedhetünk. A lüktető fogfájás hátterében a fogideg gyulladása áll. Ennek sem a meleg sem a hideg nem tesz jót, sőt fokozhatja a fájdalmainkat. A gyulladt fogideg kezelésére a gyökérkezelés szolgál, rosszabb esetben pedig a foghúzás – ezekhez pedig fogorvos kell.

Az egyik leghatásosabb gyógyszer a Cataflam vagy Flector ezekben az esetekben, de ezek vényre kapható gyógyszerek. Vény nélkül általában Ibuprofen hatóanyaggal bíró fájdalomcsillapítók érhetőek el. Hatásosak, de előfordulhat, hogy rövidebb ideig fog tartani a fájdalom csökkenése. Ha sikerült egy kis megkönnyebbülést elérnünk, az így felszabadult energiáinkat használjuk arra, hogy keressünk mielőbb fogorvosi segítséget!

Küzdjük le az ezzel kapcsolatos nehézségeinket és keressünk mihamarabb egy helyi fogorvost!

A kínzó, lüktető fogfájás hátterében tehát a leggyakoribb esetben a fogideg érintettsége áll. Ez azt jelenti, hogy muszáj segítséget kérni. Ha próba, vagy ideiglenes tömés van a fogunkban, akkor esetleg megpróbálhatjuk kipiszkálni a fogból és a fogat megszívni. Ez abban az esetben lehet hatékony, ha a fogideg már elhalt, és a fogban genny van, mely feszítő, lüktető fájdalmat okoz – ezt vezethetjük le a fog megnyitásával, de ez csak átmeneti segítséget adhat.

Érdemes a fogfájás ellenére a lehető legtöbb pozitív energiánkat, bátorságunkat és bizalmunkat összeszedni és így menni az idegen fogorvoshoz. Nagyobb eséllyel fogunk egy mosolygós, kedves, ügyes orvost kapni így az univerzumtól, mintha csak az ellenállásainkat és a félelmeinket vinnénk a dokihoz akitől a segítséget reméljük.

Ha eljutottunk a rendelőbe, próbáljunk meg megnyugodni és elfogadni a sorsunkat. Fontos elfogadni a körülményeket, miközben biztosak vagyunk abban, hogy megtesszük magunkért a lehető legtöbbet, amit csak tehetünk. Ez a pozitív hozzáállás, ezzel segítünk magunknak a lehető legtöbbet!

A kezelés során érzéstelenítőt adnak, és jó eséllyel a fogat gyökérkezelni kezdik. Nem lesz ebből még végleges gyökértömés. Ez csak a kezelés első fázisa, amikor a fogban levő csatornarendszert feltárják, kicsit kitisztogatják, majd gyógyszeres töméssel látják el. Ez már segít annyit, hogy a nyaralás többi részében ne kelljen annyi fájdalomcsillapítót szedni, és a hazaérkezés után a saját fogorvosunk pedig be tudja fejezni a gyökérkezelést.

Ha megoldható, kérjünk fájdalomcsillapító gyógyszerhez receptet, így hatékonyabban tudunk majd magunkon segíteni, mint a vény nélküli szerekkel. Ha a helyzet annyira “necces” a szánkban, hogy a fogorvos foghúzást javasol, kérdezzük meg, hogy lehet e mégis inkább a gyökérkezelést elkezdeni, és a foghúzást inkább a saját fogorvosunkkal elvégeztetni. Így a “fogunkat haza hozhatjuk”, és lehet, hogy tényleg foghúzás lesz a vége, de mégis adtunk egy plusz esélyt, hátha a saját fogorvosunk más módszerrel mégis megtudja menteni a fogat.

Ha még nem indultunk el nyaralni, íme néhány tipp, hogy elkerüljük a tengerparti fogfájás rémálmát

• Ne a nyaralás előtti héten kezdjünk komolyabb fogászati kezelésbe, például nagyon lyukas fog ellátásába, vagy fogpótlás készítésébe. Tehát, ha egy mód van rá, ne próbatöméssel vagy ideiglenes koronával menjünk nyaralni. Próbáljuk meg úgy ütemezni a fogászati kezeléseket, hogy azok a nyaralás előtt már legalább egy hónappal véget érjenek. Így ha probléma merül fel valamelyik foggal, még bőven lesz időnk annak utána járni.
  • Ha mégsem sikerült teljesen befejezni, megnyugtatóan lezárni a fogászati kezeléseket, kérjünk fogorvosunktól előre megfelelő fájdalomcsillapító felírását és ezt vigyük el magunkkal probléma esetére.
  • Mindenképp kössünk utasbiztosítást! Járjunk utána, hogy a fogászati kezelés költségeit hogy, miként fedezi a biztosítás, ha szükség lenne rá.
  • Ha régen jártunk fogorvosnál, kérjünk időben fogászati állapotfelmérést, még a tervezett nyaralás előtt jóval. Ezzel megelőzhetjük a kellemetlen meglepetéseket. Ha a nyaralást megérdemeljük, akkor az év közbeni gondosságot és a testünkre való odafigyelést is! Járjunk rendszeresen fogorvoshoz, figyeljünk testünk jelzéseire, gondoskodjunk magunkról folyamatosan év közben is, így a nyaralás során nem fog testünk kellemetlen meglepetéseket okozni.