Fogszuvasodás vizsgálata

Fogszuvasodás típusok

Fogszuvasodás, avagy lyukas fogak – mit vizsgál a fogorvos a fogászati székben?

A fogszuvasodás mindig kívülről a zománcfelszín felől indul el a fog belső részei felé. A szuvasodás hosszú folyamat, kezdetben csak mikroszkopikus szinten zajlik, sokkal később válik csak láthatóvá. Először csak a vizsgálódó fogorvos veszi észre a fog színének megváltozásából, sokszor még így sem, csak röntgenvizsgálat alapján. Hónapok telnek el, míg végül a páciens számára is észlelhető üreg vagy lyuk keletkezik. A hosszú folyamat során – amennyiben a páciens ellátogat a rendelőbe – a fogorvos még időben megállíthatja a szuvasodást és megmentheti a fogat ha időben találkozunk egy állapotfelmérésen.

Kezdeti fogszuvasodás

A kezdeti fogszuvasodás még visszafordítható. A foganyag szerkezete először ásványi anyag tartalmából veszt, de a struktúra ilyenkor még ép. Az ilyen elváltozás csak a fog legkülső burkát, a zománcfelszínt érinti. A zománcon a kezdeti szuvasodás matt, kréta fehér folt, mely nem fáj, nem érzékeny. Az ilyen apró elváltozást még nagyon egyszerűen, rendszeres fluoros ecseteléssel még könnyen lehet kezelni. Nem kell fúrni, nem kell tömni. Egy a fontos, valaki, ha más nem, legalább a fogorvos, észrevegye és kezelni kezdje.

Ha a kezelés sikeres, a folyamat megáll, ismét erős, kemény fogzománc alakul ki a kérdéses területen. Az újból megkeményedő zománc több fluort tartalmaz, színe az eredeti normál zománc színétől eltérhet, sötétebb lehet.Sokkal alaposabb fogápolás szükséges a fogközökben is. Fogkefe mellett, fogselyem, interdentalis kefe, és minimum 2 x 2 perc fogmosás naponta!
Lepedék a fogakon nem maradhat!
Elmex® – gél (erős fluor tartalmú fogkrém) bedörzsölése hetente 1x.

Felszíni fogszuvasodás – általában a rágófelszín felől

Ez a szuvasodás már üregképződéssel jár, de csak a zománcban. Vissza már nem fordítható, de egy egyszerű fogtöméssel akár érzéstelenítés nélkül fájdalommentesen betömhető. A fogfúrás csak akkor kezd fájni, ha a folyamat eléri a dentint. A zománc fúrása még teljesen fájdalmatlan.

Felszíni szuvasodás kezelése

Kicsi fogfúrás szükséges
Érzéstelenítés nem szükséges, nem fájdalmas
Minimális esztétikus tömőanyaggal fogtömés készül
Utófájdalom nem várható

Közepes szuvasodás – rágófelszín felől, vagy a fogak oldalsó felszínén

Ekkor a szuvasodás eléri a dentint, egyre mélyebbre terjed a folyamat. Mind a zománc, mind a dentin kemény szerkezete szétesik, elmállik – így kialakul az üreg. Amennyiben ez a rágófelszín felől indul meg, sok esetben már a páciensek is észreveszik. Fájdalmat ritkán okoz, esetleg az étel könnyebben beragad a fogba, ritkán édesre, hidegre már jelentkezhet fájdalom. Amennyiben a két fog közti terület felől indul el a szuvasodás, ez a típus még mindig sokáig láthatatlan.

Közepes szuvasodás kezelése

A fogfúrás kb. 5-6 percig tart
Érzéstelenítés szükséges a fájdalommentes kezeléshez
A tömés alá gyógyszeres alábélelő anyagra szükség lehet
A fog oldalsó részén elhelyezkedő szuvasodást a fogorvos a rágófelszín felől kell, hogy feltárja
A fogkorona elveszett formája töméssel visszaállítható
Utófájdalom esetleg előfordul, de nem jellemző

Mély szuvasodás – rágófelszín felől, vagy a fogak oldalsó felszínén

Az üregképződés mélyen a dentinben folyamatosan halad a fog belsejében található idegszövetet tartalmazó üreg, a pulpakamra felé. Ilyenkor a fogszuvasodás ürege már látható, felette a zománc általában már beszakad. Fájdalom ritkán már jelentkezik, az ételek könnyen beleragadnak a fogba. A széteső fogszövet tele ételtörmelékkel és baktériumokkal kellemetlen ízű és meglehetősen rossz szagú is. A kellemetlen lehelet már mások számara is jelezheti, hogy tenni kellene valamit…

Mély szuvasodás kezelése

Sok fogfúrás szükséges
Érzéstelenítés szükséges a fájdalommentes kezeléshez
A tömés alá gyógyszeres alábélelő anyagra szükség van, sőt egy ideig lehet, hogy gyógytömésre van szükség
Nagyobb esztétikus töméssel vagy inlay segítségével állítható helyre a fog
Utófájdalom előfordulhat
Sokszor a folyamat megállításához a fogtömés már nem elegendő, ilyenkor gyökérkezelés szükséges

Pulpakamrát elérő szuvasodás

Ebben az esetben a páciens már komoly fájdalomról panaszkodik, egészen biztosan gyökérkezelés szükséges.