Nyári bölcsességfog para

Bölcsességfog

Miért pont nyáron durran be a bölcsességfogam?

bölcsességfog mindenkinél tud rossz helyre nőni, begyulladni és rosszkor fájni. Példa erre a fogorvos, hiszen ő is ember. Amit viszont máshogy tesz egy fogorvos, az a tudatos felkészülés. Tényleg kell készülni, ha egy bölcsességfog panaszos lehet? Nem, nem kell, de hasznos. Amennyit készülünk, annyival lehet kevesebb a fájdalom, a kényelmetlenség, és az utólagos gyulladtság. A szájsebészet a Budapest Dentalnalnál teljeskörű megoldást nyújt minden esetleges problémára.

Nyáron csak a strandról szeretnék beszélni, nem akarom a nyűgöt, miért pont ekkor tör rám a fogfájás?

Sokszor éppen nyáron, a pihenés idején válunk érzékenyebbé magunkra. Ebben az ellazultságban szoktunk megérezni a toló, nyomó, feszítő fájdalmakat a fogakban, aminek forrását persze nem mindig tudjuk beazonosítani. Nyaralás közben ez valóban rosszkor jön, de mikor jöjjön, ha a munka dandárjában nincs elég figyelem a testen és a fogakon.

Hogy kiderüljön mi a baj forrása, panoráma röntgen és szájvizsgálat kell és rögtön látható ami szabad szemmel nem: például a bölcsességfog elkezdte nyomni a hetes fogat, nyomja a teljes fogívet, ferdén nő, vagy olyan helyen lyukas, ami szabad szemmel nem is látható.

Tipikusan a bölcsességfog az, ami a bölcs béke helyett inkább kellemetlenséget ad, kivéve ha előre gondoskodunk magunkról és igazán bölcsen döntünk:

• Tudatosítjuk a bölcsességfog jelenlétét (sokan azt sem tudják, hogy van-e vagy sem!)
  • Félévente de maximum évente ellenőrzést és panoráma röntgent kérünk
  • Véleményt kérünk róla és megfelelően cselekszünk

Mire figyeljünk a bölcsességfogakkal kapcsolatban fiatal felnőtt korunkban, 18-25 éves korban?

Tudatosítsuk, hogy kibújtak-e már a bölcsességfogak. Ha még csak csontban vannak, kérdezzük meg a fogszabályozó szakorvos véleményét a harapásunkról. Ha a frontfogak torlódottak, kisebb az esélye, hogy a bölcsességfogaknak megfelelő helyük lesz az előtörésre, érdemes odafigyelni. Fokozottan figyeljünk oda a megfelelő hely kérdésére, ha már fogszabályozó kezelés alatt állunk.

Mire figyeljünk 25 éves korunk után a bölcsességfogainkkal kapcsolatban?

Ha felnőtt kori fogszabályozásban gondolkodunk, a bölcsességfogaink helyezkedése újra megtolhatja a fogív fogait, így elronthatják egy lezárt fogszabályozó kezelés eredményét.

A ferdén vagy szorosan növő bölcsességfogak nagyon nehezen tisztíthatóak, szuvasodásuk gyakori. Itt nem is a bölcsességfogon van a hangsúly, hanem az előtte álló őrlőfogon, amely rágás szempontjából sokkal értékesebb. A nyolcas fog szuvasodása a hetesre is terjedhet!

A felső bölcsességfogak helyszűke miatt sokszor kifelé dőlnek. Ez harapási problémát okozhat, fogszuvasodásra hajlamosít és gyakoribb vele a száj belső nyálkahártyájának (bucca) beharapdálása, mely eleinte csupán fájdalmas, kellemetlen tünet, de hosszú távon degeneratív hatású is lehet.