Gyökérkezelés precízen

Precíz gyökérkezelés

gyökérkezelés a fogszuvasodás vagy egyéb trauma miatt sérült fog megtartásának utolsó lehetősége. Egy megfelelően kitisztított és gyökértömött fog, igaz nem élő szövetként, de akár élethosszig is a szájban maradhat és betöltheti funkcióját.

Ha szigorúan nézzük: a fogeltávolítás alternatív lehetősége. Ez azt jelenti, ha elszeretnénk kerülni a fogeltávolítást, sikeres gyökérkezelésre van szükségünk. A gyökérkezelések sikeraránya 60-90% között mozog, az eredeti kiindulási állapot és az alkalmazott gyökérkezelési technológia függvényében.

A fogat Önök, páciensek hozzák, jobb, vagy sérültebb helyzet érkezik a rendelőbe, erre a fogorvosnak nincs ráhatása. A  gyökérkezelési technikák fejlődése, az elmúlt 5-8 évben hatalmas változáson ment keresztül, a módszerek egyre kifinomultabbak, pontosabbak, így nehezebb helyzetekből is nagyobb eséllyel lehet sikeres végeredményt, panaszmentes jól használható fogat kihozni.

Gyökérkezelés: valóban ez a fogászat mumusa?

A gyökérkezeléssel kapcsolatban a páciensektől legtöbbször negatív véleményt hallunk: félnek tőle, hogy pokolian fájni fog és rettentő sokáig tart. Talán e vélemények és sztereotípiák valós élményekből fakadnak, azonban átlagos esetben a kezelés mégsem ezt tükrözi. Mi, fogorvosok sokszor tapasztaljuk, a sztereotípiák inkább a nem tudás, az információ hiánya miatt keletkező űr kitöltésére születnek.

A valódi tapasztalás, ha nem is hasonlítható össze egy kellemes vasárnap délutáni popkornozós mozi élménnyel, mégsem mutat olyan ördögi képet, mint ahogy azt sokan lefestik.

Valójában mennyire fájdalmas a gyökérkezelés és az új technikák ezen mennyire képesek változtatni?

Ha egy fogászati kezelésre készülve minden pillanatban a fájdalmas gyökérkezelés fantáziáját vetítjük magunk elé, akkor a kezelés tényleg fájdalmas lesz, hiszen a páciens mindenképp megteremti a maga “igazát”. Ha azonban objektíven, kicsit távolabbról és több információ birtokában szemléljük a gyökérkezelés folyamatát, meg kell állapítsuk, hogy a legtöbb esetben a helyi érzéstelenítés tökéletes érzéstelenséget eredményez, így a gyökérkezelés 98%-ban tökéletesen fájdalommentesen elvégezhető.

Léteznek olyan esetek, amikor a fogbél, a fogideg olyan erős gyulladásban van, hogy nem lehet megfelelően elérzésteleníteni. Sajnos ez előfordul. Ilyenkor vagy várni kell és gyógyszeres terápiával kicsit túlélni a gyulladás zenitjét, ezután az érzéstelenítő már hatni fog, vagy a lehető leggyorsabban túlesni a fájdalmas részen, ami kb. 10-15 másodpercig tart.

A gyökérkezelések nagy része azonban krónikus gyulladásban levő, elhalt fogon történik, így fogbél már halott szövetként várja a fogászati fúrót. Természetesen ilyenkor is jól jön az érzéstelenítés, a gyökércsúcs körüli gyulladt szövetek a kezelésre fájdalmasan reagálhatnak. Egy normál adag érzéstelenítő injekció ilyenkor azonban tökéletes eredményt ad.

Milyen technikai újdonságok vannak a gyökérkezelésben?

A modern gyökérkezelés első újdonsága kis térfogatú CCT alkalmazása, melynek sítségével még a kezelés előtt megvizsgálhatja a fogat a fogorvos egy 3 dimenziós virtuális képen. A részletgazdag információ biztosabb diagnózist és jóval sikeresebb kezelés lehetőségét adja a fogorvos kezébe.

A következő sikertitok az operációs mikroszkóp alkalmazása. Az akár 12,5 szeres nagyítás sokkal több lehetőséget ad a fogorvosnak a precíz munkára. Feltárhatóak a szabad szemmel nem látható gyökércsatornák, a foga sokkal jobban kitisztítható, a kezelés sokkal sikeresebben elvégezhető.

Az izolálás minőség a következő mérföldkő. A kofferdam izolálásban végzett gyökérkezelés során sokkal hatékonyabb fertőtlenítőszereket alkalmazhatunk, a nyálból történő visszafertőzéssel nem kell számolnunk, és önmagában csak ez az apró tényező, azaz a profi izolálás, jelentősen megnövelheti a gyökérkezelés sikerének esélyeit.

A gyökércsatornák hosszának elektromos bemérése, a gépi gyökércsatorna megmunkálás további apró tényezők ahhoz, hogy a fogat végül ne veszítse el a páciens.

Mégis mi az, hogy gépi csatorna megmunkálás, nem mindegy az nekem?

A fogbél eltávolítását következő események már nem fájdalmasak, ám gépi megmunkálás nélkül rendkívül lassúak tudnak lenni, emellett a kézi műszerekkel végzett kezelés kevésbé precíz eredményt ad. A gépi csatorna megmunkálással a fogorvos a gyökércsatorna bemérését követően percek alatt végzi el a feladatot.

Az űrkutatásból a fogászatra hagyományozott nikkel-titán vágó eszközökkel a preparálás gyorsan megy, a tű ritkán törik be a csatornába. A gépi feltárás során a bemért hossznál a vágóeszköz visszafordul, így a túltágítás esélye szintén jóval kisebb, mint a kézi preparálásnál. Az eljárás során a csatorna teljes hosszában megfelelő méretűre tágítható, így a fertőzött szövetek eltávolítása fizikailag nagy hatékonysággal megtörténik.

Természetesen a fizikai tisztítás után következnek még a lézeres vagy egyéb antimikrobiális fertőtlenítő eljárások is, de a gépi preparálással már kiváló alapot teremtettünk a gyökérkezelés következő fontos lépéseihez, a fertőtlenítéshez, illetve gyökértöméshez.

Miért kell a gyökércsatornát bemérni?

A szakmai elvek szerint egy gyökértömés akkor precíz, ha „csúcsig ér és falálló”. Ezek az izgalmasan hangzó szakmai terminusok lényegében az jelentik, a gyökértömés töltse ki a gyökércsatorna teljes belső tartamát, hosszában érjen el teljesen a gyökér csúcsáig – ne legyen rövidebb és ne legyen annál hosszabb sem – illetve a tömés és a gyökércsatorna fala között rés ne maradjon.

Amennyiben egy gyökértömés rövidebb, úgy a gyökértömés és a gyökércsúcs között megmunkálatlan, vagy kitöltetlen terület marad. Ez pedig esélyt jelent a baktériumoknak, a fennmaradó üres teret szívesen elfoglalják. Ha a gyökértömés hosszú, úgy a gyökeret körül ölelő érzékeny szöveteket irritálhatja. Mindkét lehetőség elkerülendő, hiszen – ha nem is feltétlenül, de magában hordja a gyulladás ismételt kialakulásának lehetőségét.

Ha a gyökércsatorna hosszát pontosan meg tudjuk határozni, nagyobb esélyünk van pontos hosszúságú gyökértömés elkészítésére. Ezért törekszünk a gyökércsatorna pontos bemérésére.

Ez a technika garanciát ad arra, hogy a gyökérkezelés sikerül?

Sajnos a gyökércsatornák lefutása, elágazódásai anatómiai variációi sok nehézséget okozhatnak a gyökérkezelés során. Vannak olyan csatornák, melyek szájadékát nem lehet megtalálni, így feltárni és bemérni sem. A baktériumok azonban méretüknél fogva mégis megtalálják, tehát a gyulladás a gyökér csúcsán kialakul. Az ilyen csatornában tenyésző baktériumok kényelmesen hátra dőlhetnek – a fogorvos nem fog rájuk találni.

Vannak olyan gyökércsatornák, amelyek szájadéka fellelhető – ekkor a fogorvos még boldog – azonban szétágazik, eltűnik a csatorna valahol a foggyökér közepén. Teljes stop, nem lehet továbbmenni. Már a fogorvosnak, a baktériumok ugyanis az elágazó extra szűk csatornákba is kényelmesen beférnek, így bátran élősködhetnek tovább.

Sajnos számtalan akadálya lehet még annak, hogy egy gyökérkezelést a legjobb technikák mellett sem sikerül tökéletesen elkészíteni. A gyökércsatorna bemérés akkor segít – ilyen szerencsére a legtöbb gyökércsatorna – mikor a csatorna szájadéka fellelhető és a hossza feltárható. Ilyen esetben azonban biztosabb és jobb eredményt érünk el, mintha bemérés nélkül készítettünk volna gyökértömést.