Foghúzás fogrepedés miatt

Fogrepedés

Van olyan eset, amikor a foghúzás jelenti a sikeres kezelést!

A képen egy fiatal hölgypáciens fogát láthatjuk. Azzal érkezett a rendelőbe, hogy néhány hónapja kiesett egy régi amalgámtömése a jobb alsó hatos fogból. Panasza nincs, csak hát csúnya és beleragad az étel.

Ez a kezdő kép. Szabad szemmel a fogorvos ennyit sem lát a fogból, ez a kép 2.8-szoros nagyítással készült. Csinálunk röntgent is. Látszik, hogy mély és szuvas.

Talán még megmenthető… Felépítjük egy töméssel vagy egy fogbetéttel és kész.

De álljunk meg egy pillanatra és nézzük a tényeket.

1. Szabad szemmel a fogban levő repedések nem láthatóak.
  2. A repedéseket a röntgen sem mutatja ki.
  3. Tapasztalat és szakirodalom: az amalgámtömések szinte mindegyikénél azt tapasztaljuk, hogy a fogzománcban mély repedések vannak.

Ekkor jön a fogászati mikroszkóp szerepe, nézzük megint a tényeket.

• Akár hússzoros nagyítással vizsgálódhatunk.
  • Extra erős LED világítás közvetlenül a vizsgált területre.
  • Sokkal biztonságosabb diagnózis.
  • Több elkerült hibalehetőség.

Kis tisztogatás után nézzük meg ezt a fogat csupán ötszörös mikroszkópos nagyítással:

Mit látunk mikroszkóppal, amit szabad szemmel nem?

• A zománcban és a dentinben mélyen végig futó repedés.
  • Ez a fog sajnos nem menthető! A baktériumok szivárgása a csont felé ilyen repedés mellett nem kezelhető.

Mégis mit nyerünk annak ellenére, hogy a fogat ki kell húzni?

• Nyerhetünk időt, pénzt és energiát. Hiszen nem készül el egy fogtömés feleslegesen, ami egészen biztosan nem fog működni, csak ideig-óráig fedi tovább a problémát, ráadásul pénzkidobás.
  • A repedés mentén a csontba baktériumok juthatnak, ami fogágy gyulladáshoz vezethet. A fogágy gyulladás következtében a csont pusztulhat. Kevesebb csont – kisebb esély később a fogbeültetésre.
  • A legjobb a megelőzés! De ha egy fog nem menthető, jobb időben eltávolítani, mert a krónikus gyulladással csontot veszítünk. A csontveszteség pedig ellensége a fogbeültetésnek.

Tippek.

• Félévenként, de minimum évente egyszer fogorvosi kontroll javasolt, amivel rengeteg pénzt és időt spórolhatunk.
  • Ha kiesett egy fogtömés, azonnal tárcsázzuk a fogorvosunkat és kérjünk mielőbb időpontot!
  • Ha egy fogat el kell távolítani, búcsúzzunk el tőle és mentsük, ami menthető. A csont még megvan, őrizzünk meg belőle minél többet és mielőbb gondoskodjunk fogpótlásról.
  • Keressünk olyan fogászatot ahol mikroszkóp áll rendelkezésre, vagy a fogorvos Loupe szemüvegben, nagyítással dolgozik.
  • Nagyítással sokkal pontosabb diagnózis születik, ami újabb fájdalmat, energiát és pénzt spórol.
  • Rövid távon az ilyen fogászat vagy fogorvos drágábbnak tűnik, hiszen a szaktudást, precizitást és a professzionális technikai hátteret biztosítani pénzbe kerül. Hosszú távon azonban ez a befektetett összeg megtérül, hiszen a problémát egy időben elvégzett, jó minőségben kivitelezett kezeléssel orvosoltuk, amivel komoly szövődményeket és további problémákat – például csontpusztulást – előztünk meg.