Szájszag a maszk mögött. Elmenjek fogászatra ha érzem?

Szájszag

„A maszk jó búvóhely. Nem látszik a mosoly, nem látszanak a fogak. Nem érződik a szájszag… Úgy is olyan bonyolult, nehéz és félelmetes most az élet, legalább nem kell törődni a fogakkal…” Igen, lehet ez is egy nézőpont.

Most végre foglalkozhatok magammal

Van, aki máshogy gondolkodik. „A maszk jó búvóhely. Most több az időm, és végre kipipálhatom az évek óta elhúzódó állapotfelmérést. Ha most megyek fogászatra, nem gond, ha zsibbadok, hiszen nem látja senki. Nem gond, ha ideiglenes a fogpótlásom, azt sem látja senki. Úgysem mehetek társaságba. Jó időszak ez magamra. Olyan időszak, amiben a figyelem jobb, ha nem az egyre jobban bezáródó külvilágon, hanem a belső világon van. Most végre foglalkozhatok magammal és a fogaimmal.”

Lehetőség az önszeretetre

A külvilág ingerei mindannyiunk számára ugyanazok, a belső hozzáállás azonban mindenkinél más és más. Van, aki félelmetes ellenségnek, mások hasznos lehetőségnek tartják a járványt. Lehetőség a befele fordulásra. Időszak lehet ez önmagunk figyelmesebb és mélyebb szeretetének gyakorlására.

Az önszeretet nem egyenlő az önzéssel. Aki mély szeretettel tud magára gondolni, az még mélyebb szeretettel fordul mások felé. Az egészség védelme is az önszeretet egyik aspektusa. A fogak mindennapos tisztán tartása, a rendszeres fogászati kontroll, a fogbetegségek megelőzése, vagy a már kialakult betegségek mielőbbi gyógyítása is egy lehetőség az önszeretet gyakorlására.

Kockázatos e fogászatra menni?

A COVID időszakában mindennek nagyobb a kockázata. Kockázatos közértbe, vagy postára menni. Kockázatos társaságba menni, vagy buszon utazni. Bizonyára kockázatos orvoshoz vagy fogorvoshoz menni. És valóban. Feleslegesen nem is kell forszírozni a dolgokat és mindig mérlegelni kell az előnyöket és a hátrányokat.

De íme, egy fontos tapasztalati tény: a Budapest Dental fogászaton, munkahelyen belülről, még nem indult el fertőzés. Volt már Covid miatt beteg kollégánk, de senki nem a rendelőn belül, vagy a betegektől kapta el, hanem kívülről, férjtől, feleségtől, gyerektől. Ennek oka az lehet, hogy a fogászatok eleve fel vannak készülve a fertőzések kivédésére.

Már a járvány előtt is magas fokon végeztük a fertőtlenítési protokollokat, a járvány óta pedig extra védőfelszereltség védi a szakdolgozókat, és még tovább szigorítottuk a fertőtlenítési protokollokat. És ugyanezt a megfigyelést halljuk más fogászatok felől is.

Kockázat tehát van, hiszen most még a levegő beszívása is kockázatot rejt magában. De az elhanyagolt fogínygyulladásnak is van kockázata, ami a fogágy elpusztulása és a fog meglazulása, akár elvesztése.

Egy elhanyagolt szuvasodás később sok problémát, gyökérkezelést vagy fogeltávolítást eredményezhet, ez bizony jelentős kockázat. Fontos tehát, hogy a járványidőszakban se hanyagoljuk el a fogakat.

Fontos a féléves fogászati kontroll és az esetleges szuvas fogak kezelése. Fontos az ínygyulladás, az ínybetegeségek megelőzése, az íny egészségének karbantartása rendszeres fogkőeltávolítással.

Mérlegelje a kockázatokat, de ne hanyagolja el a fogait sem

Fogorvosként arra bátorítom Önt is, mérlegelje a kockázatokat, de egyben tegyen meg mindent a fogbetegségek megelőzéséért, vagy a már kialakult problémák mielőbbi gyógyulásáért. A maszk nem jó búvóhely. Lehet, hogy most elfed problémákat, de megoldani nem oldja meg azokat. Jöjjön el állapotfelmérésre, jöjjön el rendszeres fogínykezelésekre, ugyanúgy fél vagy legalább egy évenként, mint ahogy azt járványtól függetlenül javasoljuk Önnek!

Jó egészséget és kitartást kívánok a Budapest Dental csapata nevében!
dr. Pattogató Rita