Terhesség alatti beavatkozások

Terhesség fogászat

Fogászati vonatkozású változások a terhesség során

A terhesség ideje alatt a méhből kiinduló ingerek hatására olyan egyensúly áll be, melynek legfőbb feladata a magzat fejlődésének biztosítása. A szervezet anyagcseréjében, hormonháztartásában olyan változások mennek végbe, amelyek az anya szervezetét fokozatosan a magzat fejlődéséhez és szükségleteihez igazítják. Növekedik a szervezet alapanyagcseréje, víztartalma, fokozódik a szövetek oxigénfogyasztása, a máj és a bőr vérellátása, megnő a vérzési és az alvadási idő és megnő az ásványi anyag szükséglet is. Természetesen a terhesség a szájüreg szöveteit sem hagyja háborítatlanul, számos változást tapasztalhatunk ezen a területen is, akár fogínykezelésekre is szükségünk lehet.

Terhesség során érzékenyebbé válik a fogíny

A terhesség során fokozódik a nyálkiválasztás, de ugyanakkor megváltozik a nyál összetétele is, semlegesítő valamint antibakteriális hatása pedig csökken. A szájnyálkahártya vérkeringését szolgáló hajszálerek falának áteresztő képessége megnő, ennek következményeként ugyanolyan baktériumszám mellett is könnyebben alakul ki terhességi fogínygyulladás, fogínyvérzés.

Az így átalakuló fogíny fogmosáskor érzékeny lehet, emiatt sok kismama hajlamos finomabban, kevesebbet vagy gyengédebben tisztítani a fogínyét. A csökkentett tisztító üzemmód azonban kedvező feltételeket biztosít a lepedék felhalmozódásának, növelve ezzel a baktériumok számát, így az azok által termelt toxinokat, melyek következménye normál immunválasz, azaz gyulladás.

Terhesség alatt is finom sörtéjű fogkefével, de alaposan tisztítsuk meg a fogainkat. Nem baj, ha fogínyvérzést tapasztalunk, ez most normális állapot. Nem jelent betegséget és a fogmosás hanyagolásával csak rosszabb lesz a helyzet, vagy valódi terhességi ínygyulladás alakul ki.

Terhesség során finoman mozgathatóvá válhatnak a fogak – ez normális jelenség!

A hormonális változások következtében nem csak a méh szalagjainak megnyúlása következik be, de ugyanezek a hatások érvényesek a fogakat rögzítő kollagén rostokra is. A fogak a fogágyban nem csontosan rögzülnek, hanem ezernyi finom apró rost által felfüggesztve. A rostok meglazulásával, megnyúlásával a terhesség során normális jelenség a fogak finom mozgathatósága.

Ha ínye a terhesség előtt egészséges volt, és megfelelő fogápolás mellett a fenti tüneteket észleli, kérem, ne ijedjen meg! Ugyanúgy, ahogy fogszabályozás során a fogszabályozó készülék is kicsit megnyújtja a rostokat, meglazítja a fogakat, hogy azok vándorolni tudjanak, ugyanúgy lazulnak meg a terhesség során is a rostok és a fogak. Egyik állapot sem jár a fog elvesztésével, a tünet átmeneti, a helyzet a terhességet követően a hormonális viszonyok rendeződésével szépen visszaalakul.

Ez a természetes folyamat pánikot kelthet a terhes nőben, épp azért nem mer alaposan fogat mosni, nehogy ezzel okozzon nagyobb bajt. Kérem higgyen a fogorvosnak: fogmosással nem tud magának ártani, csak a fogmosás hiányával!

Terhességi fogágygyulladás – komoly betegség, forduljon fogorvoshoz

Terhesség során az ínygyulladás kezeletlen esetben vagy a fogápolás elhanyagolásakor a megváltozott hormonális hatásoknak köszönhetően fogágy gyulladásba fordulhat. Ez már sokkal komolyabb dolog, mint a banális ínyvérzés. A gyulladás a fogak körül fokozottabb, a fogak mozgathatósága kifejezettebb. A fogágygyulladás egyaránt káros a mamára, és a babára. A gyulladásos szöveti termékek a placentán át a magzathoz is eljutnak, fokozva a koraszülés vagy a kis súlyú születés rizikóját.

Hányások és a fogszuvasodás

A terhesség kori szakaszában gyakoriak lehetnek a reggeli hányások. A harmadik hónaptól a tünetek szépen megszűnnek, azonban a hányós időszakban a fogakra jobban kell ügyelni! Nem csak azért tisztítsuk meg a fogakat, mert kellemetlen a száj íze. A gyomorsav maró hatása a zománcot is marja, ezért az alapos, fluoridos fogkrémmel történő fogmosást ilyen esetben semmiképp ne hagyjuk ki. Érdemes fogköz tisztító keféket is beszerezni, így a fogközökből is el lehet távolítani a savas anyagot.

A felmaródott zománcfelszínen könnyebben alakul ki fogszuvasodás, fluoridos fogkrémmel azonban ezt könnyen elkerülhetjük.

Tévhit: a gyermek elszívja az anyja fogaiból a kalciumot

A fenti tézis teljes butaság. A terhesség során a kalcium szükséglet valóban fokozott, de a megnövekedett szükségletet az anya szervezete egyrészt a bélből történő fokozott felszívódásból, másrészt az ásványi só megfelelő bevitelének hiányában a csontállományban levő tartalékokból biztosítja. A szájüregben levő, kifejlett fogból a kalcium befele a szervezet felé nem tud felszabadulni. Szuvasodni tud, de azt nem a baba ásványi anyag szükséglete okozza, hanem a baktériumok savas anyagcsere termékei. Ennek kialakulását pedig alapos fogmosással meg lehet előzni.