Visszahúzódó fogíny. Mit tehet ellene?

Visszahúzódó fogíny – gyakorlati lépések a sikeres kezeléshez

A fogíny visszahúzódása a fognyakról már egészen fiatal korban megjelenhet. Hátterében nagyon sok különböző ok állhat, egy egyszerű fogmosási hibával kezdve, fogszabályozási problémán keresztül a komoly fogágybetegségig, ezért ha az elváltozás feltűnik, mindenképp érdemes szakemberhez fordulni és egy fogorvos tanácsát kikérni a lehetséges fogínykezelésekről.

Fogíny visszahúzódás – hogyan veheti észre magán a tünet megjelenését?

Az ínyvisszahúzódás lassú folyamat, éppen ezért nehezen fedezhető fel, hiszen nap, mint nap tükörbe nézünk és nem is tűnik fel. Egy idő után azonban a folyamat „látványossá” válik, sok esetben már a környezetünknek is feltűnik, hogy a fog felületét már sokkal kisebb területen borítja be az íny, mint régebben.

A „felfedezés” leggyakrabban az alsó metszőfogak nyakán, vagy a felső metszőfogak, szemfogak nyakán történik meg. A kutatóbb típusúak a felső első őrlőfogak nyakán is találkozhatnak a jelenséggel.

Mi az oka a fogíny visszahúzódásának?

Az íny visszahúzódása több okra is visszavezethető:

• A gyermekkorban felfedezett fogíny visszahúzódás hátterében a leggyakrabban valamilyen harapási rendellenesség húzódik, melyet fogszabályozással kell kezelni. Ha ilyet tapasztal gyermekén, legjobb, ha fogszabályozó fogorvos tanácsát kéri.
  • Bejelentkezés ingyenes fogszabályozó konzultációra
  • Fiatal felnőttkorban szintén lehet harapási probléma (fogszabályozás!), vagy sokszor a helytelen fogmosásai technika: gyakran a túl erősen és vízszintes „TV maci” szerű mozdulatokkal végzett fogmosás olyan mechanikai hatást gyakorol az ínyre, hogy az visszahúzódik. Fogszabályozó fogorvos, általános fogorvos vagy szájhigiénikus tanácsát kell kérni.
  • Genetikai hajlam: a”családi örökség„ nem előzhető meg, de helyes fogmosási technikával a tünetei enyhíthetőek
  • A felnőtt, vagy idős korban felfedezett fogíny visszahúzódás egyrészt lehet teljesen a biológiai kornak megfelelő mértékű, ebben az esetben az elfogadáson túl mást nem tehetünk, vagy lehet a háttérben komoly fogágybetegség, ennek mindenképp utána kell járni – ilyenkor azonban egyéb tüneteket is tapasztalhatunk, fogkövek, tasakok, szájszag, ínyvérzés, mozgatható fogak

Mennyire kritikus ez az állapot, mikor forduljak fogorvoshoz?

Ha gyermekén tapasztalja, érdemes legkésőbb 10-13 éves kor között fogszabályozó szakorvoshoz fordulni, ebben a korban ugyanis nagyon jó eséllyel számtalan harapási rendellenesség, és az ezekből adódó melléktünetek (ilyen a korai fognyaki íny visszahúzódás is) kezelhetőek. Felnőttkorban az okok feltárása nélkül erre szinte lehetetlen válaszolni. Tudnunk kell, hogy Önnél egy helytelen fogmosási technika, egy genetikai örökség vagy rosszabb esetben egy fogágybetegség áll a jelenség mögött.

Hogyan orvosolható a fogíny visszahúzódás?

Az íny visszahúzódása sok esetben visszafordíthatatlan, vagy csak bonyolult műtéti eljárásokkal hozható helyre, így Önnek mindenképpen arra kell törekednie, hogy a lehető legrövidebb időn belül állítsa meg a folyamatot.

Gyermekkorban – fogszabályozással az alsó, felső állcsont, illetve fogak viszonyának megfelelő beállításával a korai fogíny visszahúzódáson a legtöbb esetben lehet segíteni, ezzel későbbi, súlyos felnőttkori panaszokat megelőzni.

Egy dentalhigiéniai kezelés alkalmával örömmel megosztjuk Önnel a fogápolási praktikákat. Gyakori, hogy a helytelen fogmosási szokás van az ínyvisszahúzódás hátterében.

Professzionális szájhigiéniai kezeléssel

Amennyiben a fogíny visszahúzódás hátterében fogágybetegség áll, az első lépés a szájhigiéniai kezelés.

Antimikrobiális foto dinamikus terápiával

Szájhigiéniai kezelés után, a rezisztens kórokozók fájdalommentes és gyógyszermentes elpusztítására, rendkívül hatékony módszer. Abban az esetben javasolt, ha Önnek a fogíny visszahúzódás mellett, régóta fennálló a fogínyvérzéssel kapcsolatos problémái is vannak.

Vektor terápiával

Az íny alatti fognyaki terület alapos tisztítása és lesimítása. Az íny újbóli jó tapadása érdekében javasolt, közepes és súlyosabb fogágybetegséggel kapcsolatos panaszok esetén

Mélytisztítással – kürettálással

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A mélytisztítás a mély tasakokban levő fogkőfelrakódások, gyulladásos szövetek eltávolítására szolgál. Ezt a kezelést Vektor terápiával és lézeres terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Parodontális lézer terápiával

Ez a kezelés már komolyabb fogágybetegség esetén jön szóba. A fogínyvérzéses tünetek mellett komoly fogkőfelrakódások, a fogak mellett mély fogínytasakok találhatóak. A lézerterápia a mély tasakokban levő gyulladásos szövetek kíméletes eltávolítására szolgál, emellett biostimulatív hatású, a fogágy szövetek regenerációját segíti elő. Ezt a kezelést Mélytisztítással (kürett) és Vektor terápiával a legtöbb esetben ki kell egészíteni.

Fogszabályozással

Sok fogíny visszahúzódás hátterében helytelen harapás áll. A rendellenes harapási helyzet kezelésére gyermekkorban több lehetőség adódik, így a korai fogíny visszahúzódás tüneteit semmiképp ne bagatellizáljuk el, ezek komoly felnőttkori fogászati rendellenességek kialakulásához is vezethetnek. Érdemes kikérni a fogszabályozó szakorvos tanácsát.

Mit kell tennie visszahúzódó íny esetében?

Tekintettel arra, hogy a helyes terápia kiválasztásának alapfeltétele a helyes diagnózis, így azt javasoljuk, hogy rövid időn belül forduljon, olyan fogágybetegségek kezelésében jártas szakemberhez, aki precíz diagnózist és kezelési tervet tud felállítani Önnek.